A
H Huzzbutt skrev:
De flesta politiker här i landet är fritidspolitiker. Jag har för mig att Norrtälje ligger högst där med ett fast arvode om ca 10 tkr PA och sammanträdesarvode om 230 kr/h. I de flesta kommuner fins bara sammanträdesarvode och begränsade, knöliga processer att få ersättning för förlorad inkomst.
Det är ju lite taffligt att gnälla på politiken när det inte finns förutsättningar att rekrytera kompetent folk och samtidigt vilja försämra förutsättningarna.
Andelen heltidsarvoderade politiker kan man räkna på ena handen i de flesta kommuner.

Jag kan dock hålla med om att konsulter (Tänk PWC, Teamcoacher etc.) är en onödig utgift särskilt i beaktande av t ex Nya Karolinska. Jag tror inte heller att de nöjer sig med 18,50 i milersättning, om man nu ska knyta an till frågan.
Kan jag inte heller tänka mig... tror inte ens 65 kr räcker...

Men vad gäller politiker... Så är det bara att kolla de så kallade folkvalda... Och när de höjde sina löner sist... Så ser man att det är lite väl tilltaget..

Det satsas alldeles för lite skattemedel på våra allmänna vägar... Och blir det något så är det nya skyltar och kamera... Inte ny asfalt eller så...
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Varför pratas det bara om klimatet?`Folks hälsa är väl minst lika viktigt?
För mig får de gärna förbjuda fossila bilar innanför tullarna.
Jag är ingen vän av förbud överhuvudtaget men funderar på varför huvudstadens befolkning tillåts stå för så stor andel av de körda milen i riket trots de relativt korta avstånden och den väl utbyggda kollektivtrafiken?

Om man nu ska ha förbud bör man väl förbjuda ALL bilism eller åtminstånde all privatbilism innanför tullarna då bilar oavsett drivmedel medför vägslitage, partiklar i luften och stora risker för oskyddade trafikanter.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag är ingen vän av förbud överhuvudtaget men funderar på varför huvudstadens befolkning tillåts stå för så stor andel av de körda milen i riket trots de relativt korta avstånden och den väl utbyggda kollektivtrafiken?

Om man nu ska ha förbud bör man väl förbjuda ALL bilism eller åtminstånde all privatbilism innanför tullarna då bilar oavsett drivmedel medför vägslitage, partiklar i luften och stora risker för oskyddade trafikanter.
Alla som betalar statlig inkomstskatt kan få köra bil. Det blir väl bra? I Sverige i stor tänker jag då.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Alla som betalar statlig inkomstskatt kan få köra bil. Det blir väl bra? I Sverige i stor tänker jag då.
Nej, det blir inte mindre utsläpp i centrala stan för att du eller någon annan väljer att ta ut en viss inkomst av tjänst.
Totalförbud för bilism innom tullarna och för folk bosatta innom tullarna vore kanske lämpligare?
 
P
GK100 GK100 skrev:
Vet inte vad Maskintok et.al kan översättas i för antal bit perception men i läge skulle jag nog trots min relativa övervikt i tekniskt tankesätt ändå lägga mitt liv i dennes händer om det vore riktigt allvar. :)
Reaktionstiden hos en dator är överlägset mycket kortare än reaktionstiden hos en människa.
Än så länge är kanske människan bättre på att analysera en hotande situation, men det är bara en tidsfråga innan maskinerna är bättre på det också.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Reaktionstiden hos en dator är överlägset mycket kortare än reaktionstiden hos en människa.
Än så länge är kanske människan bättre på att analysera en hotande situation, men det är bara en tidsfråga innan maskinerna är bättre på det också.
Givetvis är det en tidsfråga, men talar vi 1 år 10 år, 50 år eller 200 år.
Det finns så många saker som kan hända kring en bil som måste vara otroligt svåra att tolka genom en kamera och/eller andra sensorer. Sen finns det nog en massa tillfällen där det är bättre att inte se hotet. än att göra kraftiga inbromsningar eller undanmanövrar som kan leda till olyckor. T.ex. barn som kastar snöbollar på bilar. Som mänsklig förare upptäcker man det oftast först när det smäller till, men kameran lär väl se en 'farlig' projektil som är på väg mot bilen. I mörker/nederbörd/dimma är det nog svårt att skilja en snöboll från något farligare. Är det en vit rund blyklump som kommer flygande mot bilen vill man ju givetvis göra en undanmanöver även om det finns en viss risk för dikeskörning eller annan olycka. Men när det gäller en snöboll så är det nog bäst om den får träffa sitt mål.
Finns hur många liknande fall som helst som kan hända, mer eller mindre osannolika, men lik förbannat måste den självkörande fatta ett beslut utan att den egentligen har en aning om vad hotet innebär. Det blir lite av 'damned if you do and damned if you don't'.

Det lär antagligen bli lite av en sport bland ungdomar att 'skrämma' självkörande bilar genom att placera diverse föremål vid vägen som kan få bilar att reagera.
 
P
G OMathson skrev:
Men varför är inte vanliga tåg/spårvagnar/t-banor sjävkörande?
Lokförarfacket kanske bromsar? :)

Moderna signalsystem för järnväg är konstruerade så att lokföraren inte kan göra misstag, så jag undrar samma som du.
 
Maskintok skrev:
Kan jag inte heller tänka mig... tror inte ens 65 kr räcker...

Men vad gäller politiker... Så är det bara att kolla de så kallade folkvalda... Och när de höjde sina löner sist... Så ser man att det är lite väl tilltaget..

Det satsas alldeles för lite skattemedel på våra allmänna vägar... Och blir det något så är det nya skyltar och kamera... Inte ny asfalt eller så...
Högst betald politiker i vår kommun var 68000kr. De övriga i toppen ligger alla över 60. En del av de gör knappt något.
Den som har högst betalt i kommunen som anställd av kommunen är vår chef för kommunledningsförvaltningen på 102500 kr i månaden. 26000 mer än snittet.

Alla de lönerna är ju vansinne.
 
P
T TH885 skrev:
För jag vill inte ha det på mitt samvete att bilen väljer att köra på barnet vid sidan av vägen istället för hunden som sprang över vägen.
Man måste se självkörande bilar i ett större sammanhang än så. Om självkörande bilar eliminerar en stor mängd dödsfall överlag så är det bättre än att en enstaka händelse som den du beskriver kan förhindras.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Bilarna kan ju skilja på hundar och människor redan i dag så det valet måste vara lösbart.

Oron borde inte ligga i hur man ska hantera extremt ovanliga och osannolika dödsscenarion, utan hur vi snabbast möjligt kan få bort människor bakom ratten och 3700 döda per dag i trafiken världen över.
 
  • Gilla
  • Älska
Snailman och 4 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Bilarna kan ju skilja på hundar och människor redan i dag så det valet måste vara lösbart.
De går skilja på fyrfota och tvåfota ibland, ibland inte. Vrider sig människan så bägge armar inte syns kan det bli lite hursom. En krypande bebis är högst tveksamt om den klarar av känna igen, eller nån som sitter på huk för byta däck...

Nåt som kommer bli skitkul när det blir vanligare med självkörande bilar är att gå runt i stan med en tshirt med stoppskylt tryck och se trafikkaoset som uppstår.
 
P
S Styrman_jansson skrev:
Det springer upp ett rådjur på vägen och tätt bakom dig ligger en timmerbil. Kanske bättre att ta rådjuret än att få en timmerbil i baken? Eller rent av bättre att styra undan?
Om timmerbilen också är självkörande så håller den ett tillräckligt avstånd för att undvika en sammanstötning med bilen framför om den senare tvärbromsar. För att ett system med självkörande bilar ska fungera optimalt så måste alla, eller åtminstone en mycket stor andel av, bilarna vara självkörande. Det är det målet vi ska sikta på.

F.ö. så måste en självkörande bil förstås ha uppsikt bakåt likväl som framåt …
 
P
wildeside wildeside skrev:
Finns cykelvagn så slipper du ha kassarna hängande på styret och bli en sån där livsfarlig vinglig cyklist som alla bilar kör för nära.:rofl:
Problemet med bilister som kör för nära löser man med en tillräckligt lång stingpinne med en glasskärare längst ut. :)
 
D
K Nils Andersson1 skrev:
Det handlar inte om det. Det var tidiga amerikanska reaktorer
Man kan kommentera saker, även om man inte är insatt. Det gjorde du här. Det är ingen ide att jag kommenterar du får se dokumentären osv. Det är inte för att jobba emot dig, vi kan alla olika saker. Men om någon är långt mer insatt så kanske det egna tänkandet inte är lika insatt.
Min kommentar var generell, jag tror inte att de gick runt och tänkte att -här ska det smälla!, när de byggde, utan de trodde nog ärligt att det här ska gå bra. Utan att varit där under bygget så gissar jag på det.

Även när man tycker de är klantiga, som i Tjernobyl, så var ju aldrig syftet att skapa en olycka, ändå händer det ibland.
 
D
A AndersS skrev:
Håller med generellt om vi definierar vad "självkörande" innebär för Sverige och våra förutsättningar, det innebär att vi glömmer vad man gör i USAs varmare delstater. Självklart drar vi nytta av den teknikutvecklingen.
Redan idag med nivå-2 system och andra former av kollisionsskydd ger hjälp till körningen där bilens system reagerar snabbare vid utkommande hinder genom att förtrycka bromssystemet, sedan att bromsa, även styra undan och även förbereda skydd genom att dra åt bilbältena (det känns om ni inte provat).
Däremot så ser jag idag inga exempel och tester med bilar gjorda under vårt vinterhalvår, kan vara jag som missat dem. Så det måste till stora förändringar av infrastrukturen som interagerar med bilarna, tror inte på att enbart bilars autonoma system kommer att klara.
Jag håller med, förändringar kommer sällan i form av silverkulor, men en gradvis förändring av många faktorer gör att vi närmar oss AV-punkten mycket snabbt, sen kommer den säkert dessutom börja där det är enklast och ger störst vinster, för att sedan sprida sig utåt, men kanske aldrig till den där övervuxna stigen till sommarstugan som används ett par gånger om året.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.