M Maledictus skrev:
Grejen är att eftersom det bara gäller oss som enskild kund så vill de inte ta kostnaden för ledningsrätt
Får de bidrag för att bygga ut i ett visst område, eller är det efteranslutning av enskilda kunder? Är det det förra måste de normalt erbjuda alla anslutning på likadana villkor.

Sen är det gungor och karuseller för dem. Vissa går man plus på, andra back.
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
I vårt område satte sig markägaren på tvären och IP only körde process med ledningsrätt. Ett möte med parterna och sen beslut. Småpengar till markägaren när de gick över jordbruksmark. För servitutsväg fick hon inget då den marken redan var ianspråktagen. Vet så klart inget om IP oblygs kostnad och hur mycket tid LMV behövde. Känslan var att det var ett rätt standardmässigt förfarande. De slog också ihop flera ärenden i trakten till ett.
 
A
jag skulle aldrig godta något sådant..
Jag hade nysådd vall när kommunen ville gräva fiber... jo jo sa jag..
40.000 kr för att ersätta vallen och ni kör hit matjorden och byter ut 50 x 50 m med jord..
Annars blir det inget..

De gav fan i att lägga fibern över min mark..
Nu har grannarna billigare avtal med trådlös lösning.. Så jag vet inte jag.. om det är så lyckat varje gång med fiber.... Jag har inget av dessa..
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
RoTe
Hur långt är det till närmaste granne som får fiber? Sätt ett skåp där med din fiberanslutning och en wifi-länk med riktantenner?
 
  • Gilla
Matte001 och 2 till
  • Laddar…
Vi hade också svårt att få fram fiber, i vårt fall pga terrängen. Då satte vi en riktantenn (Poynting) på TV-antennmasten och mobil bredbandsroutet (Huawei) bägge köpta från Dustin för totalt tre tusen. Ger 40-50 Mbps till måttlig kostnad. Vi har ett ”oändligt” Teliaabonnemang och det räcker bra. Kanske ett alternativ?
 
  • Gilla
svirrsvirr och 3 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Jag sitter i en ganska tråkig sits. Vi har blivit erbjudna att ansluta oss till fibernätet av den lokala leverantören men grannen (som äger all mark runt omkring) vägrar låta fibern bli nedgrävd på hennes mark (handlar om ca 180 meter utmed grusvägen).
Hon har blivit erbjuden ca 20 000 i ersättning för detta men vägrar likväl att gå med på det och som jag har förstått så kan ledningsägaren ansöka om ledningsrätt som ger dessa rätt att gräva ned en fiberkabel ändå. Grejen är att eftersom det bara gäller oss som enskild kund så vill de inte ta kostnaden för ledningsrätt, vilket jag förstår, utan ska det göras så får vi ta hela kostnaden. Ingen kan dock svara på hur mycket det handlar om i reda pengar eftersom man inte vet hur lång tid ärendet kan komma att ta.

Jag undrar därför om det finns någon mer där ute i vårt avlånga land som varit med om liknande situation och har någon uppskattning om vad det kan handla om för kostnad?
M Maledictus skrev:
Tack för svar. Jo av dessa 20 000 som damen erbjudits så kommer 15 000 från mig (men erbjudet via fiberbolaget). Men hon rätt oresonlig rent generellt och osams med alla i bygden så risken är nog stor att hon inte vill gå med på en uppgörelse bara för att jävlas. Fiberbolaget har pratat med henne flera gånger och meddelat att om det blir ledningsrätt så är det väldigt troligt att hon får betydligt mindre i ersättning än om hon går med på en uppgörelse men det verkar inte spela någon roll.
M Maledictus skrev:
Tack för svar. Jo av dessa 20 000 som damen erbjudits så kommer 15 000 från mig (men erbjudet via fiberbolaget). Men hon rätt oresonlig rent generellt och osams med alla i bygden så risken är nog stor att hon inte vill gå med på en uppgörelse bara för att jävlas. Fiberbolaget har pratat med henne flera gånger och meddelat att om det blir ledningsrätt så är det väldigt troligt att hon får betydligt mindre i ersättning än om hon går med på en uppgörelse men det verkar inte spela någon roll.
jag har monterat trådlöst internet och det fungerar bra. Visserligen fungerar det inte överallt, man måste ha ganska fritt till en sändare men det kan vara värt att testa, då blir det ingen grävning alls och billigt.
 
Bor själv i storstaden så jag vet inget om ledningsrätt med mera på landsbygden.

Maledictus, hur är din el och eventuella fasta telefoni ansluten? Kan man förlägga fiber tillsammans med el- eller teleledningar i stolpar?

Eller trådlöst som flera har föreslagit?
 
  • Gilla
Matte001 och 2 till
  • Laddar…
En fråga, det finns inte teleledningar fram till fastigheterna? Isåfall kan man nog hänga kabel där. Så gjorde dom här. Detcskall dock tilläggas att det inte var långt dom drog här men det funkar.
 
  • Gilla
Matte001 och 3 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Jag sitter i en ganska tråkig sits. Vi har blivit erbjudna att ansluta oss till fibernätet av den lokala leverantören men grannen (som äger all mark runt omkring) vägrar låta fibern bli nedgrävd på hennes mark (handlar om ca 180 meter utmed grusvägen).

Hon har blivit erbjuden ca 20 000 i ersättning för detta men vägrar likväl att gå med på det och som jag har förstått så kan ledningsägaren ansöka om ledningsrätt som ger dessa rätt att gräva ned en fiberkabel ändå. Grejen är att eftersom det bara gäller oss som enskild kund så vill de inte ta kostnaden för ledningsrätt, vilket jag förstår, utan ska det göras så får vi ta hela kostnaden. Ingen kan dock svara på hur mycket det handlar om i reda pengar eftersom man inte vet hur lång tid ärendet kan komma att ta.

Jag undrar därför om det finns någon mer där ute i vårt avlånga land som varit med om liknande situation och har någon uppskattning om vad det kan handla om för kostnad?
Finns det möjlighet att dra luftkabel sista biten, typ hänga upp den på befintliga stolpar för eldistribution? Jag har det då terrängen är olämplig att gräva i!
 
  • Gilla
Matte001 och 2 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Jag sitter i en ganska tråkig sits. Vi har blivit erbjudna att ansluta oss till fibernätet av den lokala leverantören men grannen (som äger all mark runt omkring) vägrar låta fibern bli nedgrävd på hennes mark (handlar om ca 180 meter utmed grusvägen).

Hon har blivit erbjuden ca 20 000 i ersättning för detta men vägrar likväl att gå med på det och som jag har förstått så kan ledningsägaren ansöka om ledningsrätt som ger dessa rätt att gräva ned en fiberkabel ändå. Grejen är att eftersom det bara gäller oss som enskild kund så vill de inte ta kostnaden för ledningsrätt, vilket jag förstår, utan ska det göras så får vi ta hela kostnaden. Ingen kan dock svara på hur mycket det handlar om i reda pengar eftersom man inte vet hur lång tid ärendet kan komma att ta.

Jag undrar därför om det finns någon mer där ute i vårt avlånga land som varit med om liknande situation och har någon uppskattning om vad det kan handla om för kostnad?
Har du kollat detta? https://air2fibre.se/air2fibre/?gcl...73OkXgZUNt54n_SlFKcmf21dKGe8noWhoCL4YQAvD_BwE

Det finns fler bolag som har liknande tjänst, Telia bland annat.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Jag sitter i en ganska tråkig sits. Vi har blivit erbjudna att ansluta oss till fibernätet av den lokala leverantören men grannen (som äger all mark runt omkring) vägrar låta fibern bli nedgrävd på hennes mark (handlar om ca 180 meter utmed grusvägen).

Hon har blivit erbjuden ca 20 000 i ersättning för detta men vägrar likväl att gå med på det och som jag har förstått så kan ledningsägaren ansöka om ledningsrätt som ger dessa rätt att gräva ned en fiberkabel ändå. Grejen är att eftersom det bara gäller oss som enskild kund så vill de inte ta kostnaden för ledningsrätt, vilket jag förstår, utan ska det göras så får vi ta hela kostnaden. Ingen kan dock svara på hur mycket det handlar om i reda pengar eftersom man inte vet hur lång tid ärendet kan komma att ta.

Jag undrar därför om det finns någon mer där ute i vårt avlånga land som varit med om liknande situation och har någon uppskattning om vad det kan handla om för kostnad?
Hej!
Att lägga ner pengar i jorden, varför?
Mobilt bredband fungerar för mig på två orter riktigt bra.
Köp en surfanslutning Av din Mobilleverantör.!
 
E Erik Fröberg skrev:
Att lägga ner pengar i jorden, varför?
Bandbredd och latens. Fiber är helt enkelt bättre prestandamässigt. Det är inte detsamma som att mobilt inte kan vara bra nog för många, men fiber är bättre.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 15 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Bandbredd och latens. Fiber är helt enkelt bättre prestandamässigt. Det är inte detsamma som att mobilt inte kan vara bra nog för många, men fiber är bättre.
69:-/månad det tål att prova Även om det kostar mer så är det värt att prova. Fibern kostar 15-23000 och sedan tillkommer månadsavgift. Eller har jag helt fel
 
E Erik Fröberg skrev:
69:-/månad det tål att prova Även om det kostar mer så är det värt att prova. Fibern kostar 15-23000 och sedan tillkommer månadsavgift. Eller har jag helt fel
TS säger i inlägg #5 att det är svag anslutning för mobilt bredband på platsen. De verkar ha två olika abonnemang, så ditt förslag är nog inte aktuellt.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Jag är inte TS, så jag kan inte avgöra om det är bra nog i det specifika fallet, men för egen del skulle jag gärna betala en normal installationskostnad för fiber även på landet om någon bara ville bygga. I ett permanentboende vore det för mig en no-brainer.

Men lantmäteri är dyrt. Och att ensam få ta hela kostnaden för det utan takgarantier eller ett kollektiv att dela risken med sätter förstås saken i ett annat ljus. Mitt tips till TS är att bita i det sura äpplet och förhandla. Med kännedom om vad den genomsnittliga kostnaden för förrättning och den genomsnittliga ersättningen för intrånget borde det finnas en nivå där man kan mötas. Eller så ber man bara grannen dra åt helvete och startar förrättningen – om man har råd att sitta på höga hästar.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.