D djac skrev:
Finns en sammanfattning:
'Over the past 50 years, more than 11,000 disasters have been attributed to weather, climate and water-related hazards, involving 2 million deaths and US$ 3.6 trillion in economic losses. While the average number of deaths recorded for each disaster has fallen by a third during this period, the number of recorded disasters has increased five times and the economic losses have increased by a factor of seven'
'Extreme weather and climate events have increased in frequency, intensity and severity as result of climate change and hit vulnerable communities disproportionately hard.'
Att man mäter mer vet vi då får man mer händelser.
Att saker kostar mer är inget konstigt, vi har mer saker , det är mer människor osv. Att vi är mer, ger att fler dör.
Sen att de skriver att det är mer olyckor. Ok men en graf på hur mycket mer?
 
K Nils Andersson1 skrev:
Det handlar inte om det. Det var tidiga amerikanska reaktorer
Man kan kommentera saker, även om man inte är insatt. Det gjorde du här. Det är ingen ide att jag kommenterar du får se dokumentären osv. Det är inte för att jobba emot dig, vi kan alla olika saker. Men om någon är långt mer insatt så kanske det egna tänkandet inte är lika insatt.
Det stämmer faktiskt, delvis, O3an fick 2020 ett oberoende system för härdkylning. Trots att bara "vatten kokas", men det var ytterligare en åtgärd för att öka säkerhetsnivån. Test/forskning ska nu börjas på området med minireaktor på OKG.
Blev lite OT, men har man sett den världen på nära håll så känner jag mig trygg.;)
 
A AndersS skrev:
Det stämmer faktiskt, delvis, O3an fick 2020 ett oberoende system för härdkylning. Trots att bara "vatten kokas", men det var ytterligare en åtgärd för att öka säkerhetsnivån. Test/forskning ska nu börjas på området med minireaktor på OKG.
Blev lite OT, men har man sett den världen på nära håll så känner jag mig trygg.;)
Gällande vad, om man kan undra?
 
Maskintok skrev:
Jo och luftledningar med stolpar man nyss har betalat på nätavgiften för att få bort...
grattis.. :seenoevil::lying:
sen den som aldrig plöjt en åker med stoplar i.. ska bara vara tyst... Det är inte kul... :thumbdown:
Ärligt talat tänkte jag inte så långt själv.
Sist vi hade strömavbrott i byn på riktigt (längre än 3 timmar) var när Gudrun dundrade fram och då hade vi det i 2-3 dagar. Då hade jag fjälla i stan så var där istället.
Men det blir ju häftigt med luftledningar och åskan eller någon storm lamslår hela bonden.

De som bodde utanför samhällena, läs bönder eller glesbygd var utan ström i över 6 veckor, min faster duscha på jobbet och ladda batterier. De fick köra dieselaggregat för att få upp vatten till de få djuren de hade.
Idag har de nergrävda ledningar de med och lider inte av några avbrott längre, förutom när något går i transformatorn =)

Jobbade för en kundtjänst just då så man fick ju samtal från stackars gamlingar som varit utan telefon i månader.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
F FC_Bygg skrev:
- panta plastpåsar
Var kan man panta plastpåsar? Jag har ganska många kvar sen den gamla goda tiden.
 
A
K Nils Andersson1 skrev:
Nja, visst fler hus mer värmepumpar, och elbilar ger att totalt så drar kvateret med hus mera el. Men den totala mängden el som måste till på ett år i landet är bara 20 % mer än vad som förbrukas nu på totalen. Vi har ju industri affärer mm. De effektiviserar så även privat. Så även att vi växer så minskar förbrukning samtidigt.
Kommer transformatorn i kvateret att orka? Högst troligt. Jag tror inte heller att det behövs så mycket mer ledningar både i det lilla , mellan stora och stora ledningar.
Jag är inte så säker på att ledningsnätet håller... Det är ganska undermåligt redan idag... Och det kräver isåfall mer investeringar... Som vi får bekosta..
samt att man från myndigheters håll får en glugg att skjuta i.. Och då ge mer skatte pålaga även för både el och fordon....
kanske miljöavgift för laddning.. utöver nätets och förbrukningen... :thinking:
Eller påverkans avgift när nätet är tungt belastat...... satan ska nog ta och ringa MA.. jag har många idéer som hon kan använda... ;)
 
  • Gilla
OverAndOut
  • Laddar…
K Nils Andersson1 skrev:
Gällande vad, om man kan undra?
Att man förbättrat utifrån olika händelser eller haveri.
 
Maskintok skrev:
ogiltiga upphandlingar som slagit helt fel..
Eller fallskärmar..
dyra fordon som inte passar i verksamheten..
ersättning för något som anställda i kommun eller stat ställt till.
konsulter.. mm
.
Ok, då känns det kanske som du tappat perspektivet på beloppen här. Inkomstskatten är totalt straxt under 700 miljarder per år. Det du räknar upp är ju i storleksordningen promille av det och är ju mer att klassa som kvällstidningsstoff och ett irritationsmoment men som i praktiken inte har ett skit med vad pengarna används till att göra.

Fundera istället på hur du ska möblera om här:

Cirkeldiagram och stapeldiagram som visar fördelningen av skatteutgifter i Sverige per kategori.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det känns tex lite konstigt att vi inte har råd att ge barnmorskor en anständig arbetssituation eller att Kultur, Bistånd och Migration är mer stålar än hela försvarsmakten och polisen tillsammans. Eller att Miljö och klimat för en så blygsam roll i detta givet den omställning som behöver göras.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, då känns det kanske som du tappat perspektivet på beloppen här. Inkomstskatten är totalt straxt under 700 miljarder per år. Det du räknar upp är ju i storleksordningen promille av det och är ju mer att klassa som kvällstidningsstoff och ett irritationsmoment men som i praktiken inte har ett skit med vad pengarna används till att göra.

Fundera istället på hur du ska möblera om här:

[bild]

Det känns tex lite konstigt att vi inte har råd att ge barnmorskor en anständig arbetssituation eller att Kultur, Bistånd och Migration är mer stålar än hela försvarsmakten och polisen tillsammans. Eller att Miljö och klimat för en så blygsam roll i detta givet den omställning som behöver göras.
ganska enkelt..
alla gråa och svarta... totalt väck..
Även skurit ner i bidragen..
Det blir ju mer över så... utbildningsbidrag bort.. omställningsbidrag bort.
vet inte om rot och rut ligger där, men bort..
subventioner för elbilar, bränslen mm.

försvaret.. kan vi skära ner lite i.. enda vi gör är att leka med Nato... Det kan vi sluta med.

Jo det finns en hel del jag skulle ändra men slöseriet inom staten måste bort...

Här blåste generaldirektörn för trafikverket hela årsbudgeten... På järnvägsstängsel...
på en sträcka av 1.5 mil....
 
Redigerat:
  • Gilla
PNI
  • Laddar…
Maskintok skrev:
ganska enkelt..
alla gråa och svarta... totalt väck..
Det är ungefär 10% eller 200 miljarder. Du behöver hitta 150 miljarder till innan du kan halvera inkomstskatten....:)
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Att man förbättrat utifrån olika händelser eller haveri.
Inte som man borde tbh. De har fel tänk från början. Det var mer, "det ska funka" och mindre risk samt förbättra. Man borde haft som de som byggde programvara åt NASA 2 personer som ständigt kritiserade allt som gjordes.
Så var det inte, ingen brydde sig om något och inga förbättringar på 40 år , folk som slutade osv osv. Inga möten, ingen dokumentation, mmm
 
A
MathiasS MathiasS skrev:
Det är ungefär 10% eller 200 miljarder. Du behöver hitta 150 miljarder till innan du kan halvera inkomstskatten....:)
Är nog egentligen inte så svårt bara man sätter sig och benar ut varje rad;)
Men jag är egentligen inte emot skatt, utan när den inte används till det som den var tänkt... kulturbidrag är inget som skatter ska betala...
sjukvård, polis mm jajemän
pension jajemän
våra "försäkringar" som det kallas istället för bidrag... Då vi säkert bara får ut premien...
Jajemän...
Men nej till vindkraft, fiber... mm
 
A
MathiasS MathiasS skrev:
Det är ungefär 10% eller 200 miljarder. Du behöver hitta 150 miljarder till innan du kan halvera inkomstskatten....:)
dra ner politikers löner och konsulter..
jurister i myndigheter...

bara där har vi stora summor
 
K Nils Andersson1 skrev:
Inte som man borde tbh. De har fel tänk från början. Det var mer, "det ska funka" och mindre risk samt förbättra. Man borde haft som de som byggde programvara åt NASA 2 personer som ständigt kritiserade allt som gjordes.
Så var det inte, ingen brydde sig om något och inga förbättringar på 40 år , folk som slutade osv osv. Inga möten, ingen dokumentation, mmm
Du är lite bitter tror jag, det jag skrev var fakta för svenska verken.;)
 
Maskintok skrev:
dra ner politikers löner och konsulter..
jurister i myndigheter...

bara där har vi stora summor

De flesta politiker här i landet är fritidspolitiker. Jag har för mig att Norrtälje ligger högst där med ett fast arvode om ca 10 tkr PA och sammanträdesarvode om 230 kr/h. I de flesta kommuner fins bara sammanträdesarvode och begränsade, knöliga processer att få ersättning för förlorad inkomst.
Det är ju lite taffligt att gnälla på politiken när det inte finns förutsättningar att rekrytera kompetent folk och samtidigt vilja försämra förutsättningarna.
Andelen heltidsarvoderade politiker kan man räkna på ena handen i de flesta kommuner.

Jag kan dock hålla med om att konsulter (Tänk PWC, Teamcoacher etc.) är en onödig utgift särskilt i beaktande av t ex Nya Karolinska. Jag tror inte heller att de nöjer sig med 18,50 i milersättning, om man nu ska knyta an till frågan.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.