Det ska bli lättare att bygga strandnära i glesbygd och på mindre orter, men alla är inte positiva inför förslaget.

Du kan läsa artikeln här: Förändrat strandskydd upprör
 
Jag tror nog det framförallt kommer medföra nackdelar i de södra delarna av Sverige.
Som det skrivs: "... på så vis ska man få upp exploateringstrycket...". Jo tjena, precis vad vi behöver för vår framtid.

Om det kommer öka inflyttning till mindre orter i Norr? Vet inte. Fritidshus kanske där skattepengarna ändå inte hamnar i kommunen.
För de känsliga miljöerna nära stränder och längs mindre vattendrag är det knappast av godo.

Jag tycker att man för miljöns skull kan offra att en del inte får anlägga bryggor och bygga bastu, det är inget jag gråter över. Inte det minsta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Noramasen och 7 till
  • Laddar…
harry73
Fario Fario skrev:
Jag tycker att man för miljöns skull kan offra att en del inte får anlägga bryggor och bygga bastu,
Visst, men just nu är det omöjligt för alla att bygga brygga eller bastu oavsett om det skyddar miljön eller inte
 
  • Gilla
SonnyListon och 9 till
  • Laddar…
Gud vad kul med massa chefer som ska bygga en fiskarheden delux med 80kvm garage för audi-suven så dom kan stå där och se sura ut med sitt revirtänk.
 
  • Haha
  • Gilla
kv05lama och 5 till
  • Laddar…
It's the circle of fikarums gnäll:

1. Stockholmarna förstör för oss på landet, vi måste avskaffa strandskyddet.
2. Stockholmarna köper alla strandtomter och begränsar tillgängligheten för ortsbefolkningen.
3. Stockholmarna förstör för oss på landet, vi måste införa strandskyddet.

Rinse and repeat.
 
  • Haha
  • Gilla
Dan_Johansson och 6 till
  • Laddar…
Vi vet ju alla att snart kommer något inlägg om avundsjuka från alla oss som inte äger fastighet med strandtomt.
Jag känner dock ofta att avundsjukan finns hos de som har strandtomt -och inte får bygga- när de tänker på alla de som redan har bastu och brygga...
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Precis, det är på inget vis fritt fram. Det finns en massa andra skydd och regler (Riksintressen, vattenverksamhet etc..) som blir aktuella vid prövning. Och sedan har vi i sedvanlig ordning alla grannar (och numera även organisationer) som kan överklaga.
 
  • Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
Hoppas det blir verklighet av detta, så man kan bygga fritidshus vid strandkanten på åldernshöst

Men som vanligt kommer det bli en kompromiss av allt som går genom Rosenbad så det kommer resultera i lättnader men samtidigt öppna för godtyckliga nekanden.
 
  • Gilla
1234bjorn och 1 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Gud vad kul med massa chefer som ska bygga en fiskarheden delux med 80kvm garage för audi-suven så dom kan stå där och se sura ut med sitt revirtänk.
Så är det! De bygger så nära varandra de kan, men skäller på varandra som bandhundar. Det livet är jag inte avundsjuk på! Nej, ge mig en timmerstuga i skogen vid en klar bäck.
 
  • Gilla
Fox Lane och 1 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Hoppas det blir verklighet av detta, så man kan bygga fritidshus vid strandkanten på åldernshöst

Men som vanligt kommer det bli en kompromiss av allt som går genom Rosenbad så det kommer resultera i lättnader men samtidigt öppna för godtyckliga nekanden.
Det är bara att vänta några år så är husen som ligger hundra meter från vattnet alldeles vid strandkanten!
 
  • Gilla
Fox Lane och 2 till
  • Laddar…
Trist. Kommer vara massor smaklösa moderna arkitektritade hus längs kusten.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Hur tänker man när man väljer att bygga vid vatten? Måste vara den ultimata förnekelsen.

Svensk Försäkring (svenskforsakring.se)
Man får ju "ta höjd" :D
Konceptbild av hus som hänger på en klippkant över havet med vågor som slår mot klippan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Calle Kula22 och 6 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Visst, men just nu är det omöjligt för alla att bygga brygga eller bastu oavsett om det skyddar miljön eller inte
har du tillräckligt med pengar och kontakter så går det bra bara kolla runt mälaren skärgården många
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.