F forsstugan skrev:
Från Wikipedia
Är trädet över en viss diameter gnager bävern bara igenom cirka 2/3 av stammen, lagom mycket för att trädet vid nästa kraftiga oväder garanterat kommer att falla. Fenomenet att invänta blåsigt väder har kunnat studeras under många år vid Kottlasjön på Lidingö där en bäverfamilj har etablerat sig sen ett tiotal år tillbaka.
De flesta sjöar kring stockholm har haft bäver de senaste 20 åren. Sägs att de har spridit sig från Nacka.
Vad jag har sett är trädfällningen intensivast när en ny hydda skall anläggas, därefter minskar intensiteten ordentligt.
 
  • Bäverspår på trädstam och nedfallna träbitar med en neongul handske för skala.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
arneri68 arneri68 skrev:
De flesta sjöar kring stockholm har haft bäver de senaste 20 åren. Sägs att de har spridit sig från Nacka.
Vad jag har sett är trädfällningen intensivast när en ny hydda skall anläggas, därefter minskar intensiteten ordentligt.
Tveksamt! Runt vår sommarstuga jobbar bävrarna hela tiden, trots att hyddan är 20+ år.
 
Myrstacken Myrstacken skrev:
Hade inte sagt nej till lite bäver ikväll
Du vet värför det finns snören på tamponger? :crysmile:
 
K Kirre2 skrev:
Tveksamt! Runt vår sommarstuga jobbar bävrarna hela tiden, trots att hyddan är 20+ år.
Ja, det är säkert fel för de bävrar som bygger dammar, men de flesta stockholmsbävrar bygger inte dammar. Bävrarna i min hemmasjö fäller extremt få träd och äter mest näckrosor vad jag förstår. De har bott i sjön +15 år och jag brukar paddla där frekvent och har hygglig koll på vad som händer längs stränderna.

Ekarna i #41 är på Stora Skraggen i stora värtan. Hyddan ligger vid en grannö vars lövträd fälldes första året. Nu syns betydligt färre fällda träd i området. Känner till ytterliggare några hyddor i St V.
 
arneri68 arneri68 skrev:
Ja, det är säkert fel för de bävrar som bygger dammar, men de flesta stockholmsbävrar bygger inte dammar. Bävrarna i min hemmasjö fäller extremt få träd och äter mest näckrosor vad jag förstår. De har bott i sjön +15 år och jag brukar paddla där frekvent och har hygglig koll på vad som händer längs stränderna.

Ekarna i #41 är på Stora Skraggen i stora värtan. Hyddan ligger vid en grannö vars lövträd fälldes första året. Nu syns betydligt färre fällda träd i området. Känner till ytterliggare några hyddor i St V.
Vår stuga ligger vid en sjö, de bygger alltså inga dammar heller. Men de fäller massor av träd, det är som ett plockepinn i skogen runt omkring.
 
B BombayPizza skrev:
Du vet värför det finns snören på tamponger? :crysmile:
Its Tea Time.
Som kanibalen sa.
 
raveper raveper skrev:
Its Tea Time.
Som kanibalen sa.
Nja, det är för att man ska kunna flossa efter att man har ätit bäver....
 
Bävrar bygger dammar för att underlätta rörelse och transport. I mindre åar bor de inte i dammen utan i hålor i åsidan. De fäller träd primärt för att komma åt riset som föda. Stora stockar används sällan till dammen, de kan inte flytta en stock. Mängden fällda träd är proportionellt mot antal bävrar.
 
  • Gilla
Elektra
  • Laddar…
Jag har bott på en tomt vid en å där det fanns gott om bäver. Jag brukade gå ut vid boet och titta på dem på kvällarna, fascinerande djur, och de blev fort tama nog för att röra sig bara några meter bort från oss (trots hund).

Personligen tyckte jag de var rätt praktiska. De tar bara träd nära vattenbrynet, och nästan uteslutande sly som jag ändå hade behövt röja, så de hjälpte mig bara. De tog ett par stora träd, men det var dåliga träd som ändå skulle rasat om några år.
 
  • Gilla
DuckDuck och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Nedfallen trädstock med bortgnagd stubbe i en skog, synliga gnagspån på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
Den kommer inte utveckla sin fällteknik med 'säkra hörnet' och annat som vi människor anser är bra. Naturligt urval handlar det väl närmast om..
 
Düsseldorff
F fribygg skrev:
Den kommer inte utveckla sin fällteknik med 'säkra hörnet' och annat som vi människor anser är bra. Naturligt urval handlar det väl närmast om..
En jävla sopa till trädfällare handlar det väl närmast om. Och det var ändå det han var född till. En skam för släkten.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
En jävla sopa till trädfällare handlar det väl närmast om. Och det var ändå det han var född till. En skam för släkten.
Naturlig urval, kanske tandvärk dessutom då det bara fanns asp att slita tänderna på?
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Trodde den bara försökte bära bort stocken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.