Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
M mickef skrev:
Den jag svarade antydde att det räckte med vaxpass för att få operera så jag frågade om det räckte eller om man måste vara frisk också, typ.
Ovaxad är inte operabel, vilket som, tydligen.
Nej, det gjorde han inte. Det krävs en legitimation för att operera, eller mer specifikt en läkarlegitimation.
T Thomas_Blekinge skrev:
För vissa aktiviteter behöver man helt enkelt en legitimation, vare det sig att köra buss, opererar en hjärna, eler gå på fotboll.
På samma sätt som det krävs busskort för att få köra buss.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det tror jag knappast att jag har gjort. Man har väl inte haft särskilt mycket arbetskraftsimport från underutvecklade länder utan de flesta kommer ju från rätt utvecklade länder. Hört talas om byggarbetare från Polen?

"underutvecklade kulturer" låter väldigt nedlåtande, bara för att ett land inte är industrialiserat så innebär det inte att deras kultur är underutvecklad utan den kan ändå vara lika utvecklad som Sveriges, om inte mer.
Nåja, om man har någon äldre släkting med hemtjänst så har man kanske blivit medveten om hur stor andel av de som jobbar inom hemtjänsten som kommer från Mellanöstern eller länder i Afrika.

Skulle säga att de även är rätt väl representerade inom städbranschen också.
 
BirgitS
B b8q skrev:
Nåja, om man har någon äldre släkting med hemtjänst så har man kanske blivit medveten om hur stor andel av de som jobbar inom hemtjänsten som kommer från sådana länder.
Jag vet att det är många i hemtjänsten som kommer från andra länder t.ex. i Mellanöstern men att kalla de länderna för underutvecklade stämmer ju inte särskilt bra. I många fall är det dessutom inte de som jobbar i hemtjänsten som kommer därifrån utan deras föräldrar. Somalia kan väl räknas som underutvecklat land men det är en mycket liten del av alla som har invandrat de senaste årtiondena som kommer därifrån. De har ju dessutom inte kommit som arbetskraftsimport, till skillnad från polska byggnadsarbetare.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nissens
F frasen_36 skrev:
Som de flesta(?) vet så påverkas virus inte av pencillin..
Det har du uppfattat korrekt.

Det var detta jag kommenterade:
”Vaccin, i den moderna formen, har funnits i över tvåhundra år och är den läkemedelstyp som har räddat överlägset flest liv.”

Den meningen handlar om vilken läkemedelstyp som överlägset räddat flest liv. Och jag tror fortfarande att penicillinet står sig rätt bra.
 
  • Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
Nissens
anders07 anders07 skrev:
Det är ju rätt fascinerande att nära en tredjedel svarar "Jag litar inte på de nya snabbutvecklade och obeprövade vaccinerna" och det har ju även tagits upp i ett antal artiklar nyligen p.g.a. införandet av Coronapass...
Nu kan man knappast kalla vaccinerna för "obeprövade" längre, de har funnits rätt länge nu och runt 40% av jordens befolkning har fått vaccinet; 40%! Över 3,2 miljarder människor!
Dessutom var det beprövat när de startade vaccineringarna… forskningen kring den tekniken de använder började redan på 90-talet…
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
C
BirgitS BirgitS skrev:
Vad i kalkylen som Fohm har gjort anser du vara fel?
Jag har skrivit om varför jag tycker att vi borde vänta med vaccinering av barn tidigare, inlägg #8417

Men för att mer direkt svara på varför jag tycker att fohm har gjort fel i kalkylen är enligt nedan.

Som bakgrund så skriver fhm i sin kalkyl att vaccineringen av 495 000 st barn kommer att förhindra 4-20 st IVA-inläggningar och 25-150 st sjukhusinläggningar (av 12-15 åringarna). Där den höga siffran är ett ”worst case” scenario.

Länk till fohms kalkyl:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/publicerat-material/publikationer/artikelnr-21205/covid-19-vaccination-barn-12-ar-sverige-teknisk-rapport.pdf

Kalkylen utgår strikt från antal sjukhusinläggningar när de beräknar fram riskerna med covid kontra vaccin.

De ser inte ut att ha tagit hänsyn till att många av dem som hamnar på sjukhus har andra underliggande problem och förhöjd risk. Beräkningen blir då fel. Dessutom kan man fundera på om de har tagit hänsyn till vilka som ligger där på grund av Covid och inte bara med Covid. De skriver lite om det i sitt beslutsunderlag, men jag hittar inget om att de har tagit hänsyn till det i sina beräkningar. Och dessutom får jag inte ihop siffrorna om det är så att de har tagit hänsyn till det (se min exempelberäkning längst ner).

Länk till fohm beslutsunderlag:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...a/covid-19-vaccination-barn-12-ar-sverige.pdf

Jag hittar heller ingen info om att de har tittat på eventuella effekter av att vaccinets effekt avtar med tiden.

Andra risker med Covid respektive Vaccin skriver de bara om, men de ser ej ut att ha gjort någon analys/beräkning kring det. Jag antar att det är antagligen pga av att man inte vet ännu.

För att få till de till synes höga siffrorna (20 och 150, se ovan) så har de räknat med ett värsta scenario, att infektiviteten ökar med 50%. Är det ens troligt?

Sammantaget ger detta, tycker jag, att fohm:s beräkningar ej entydigt visar på att det är fördelaktigt med vaccinering av barn. Riskkalkylen är ju redan såpass känslig så att vaccineringen med en vaccintyp fick avbrytas.

Exempel på en förenklad beräkning för kontroll av vilket underlag fohm använt:
(Data från fohm, enl länkarna ovan)

När vaccinationerna drog igång så hade 39% av målgruppen redan haft Covid (hade antikroppar), 34% när beslutsunderlaget upprättas. Det ger att om det varit totalt 17 st inlagda på IVA fram tills dess (tabell 8 i beslutsunderaget), så är det ca 17/0,34-17= 33 personer kvar i åldersgruppen som riskerar att bli inlagda på IVA. Vaccinationsprogrammet skall enligt fohm minska sjukhusinläggningarna med ca 46%.

Det ger en minskning med 33x0,46= 15 st vilket överensstämmer ungefär med vad fohm skriver i sin tekniska rapport. Detta beräkningssätt är väldigt förenklat eftersom det tar ytterligare tid innan vaccinationsprogrammet kommer igång, och ändrar man procentsatserna lite så blir det följdfel i processen, eftersom de gör en simulering över tid. Men ni förstår förhoppningsvis principen i hur man kan göra en enkel kontroll på vilka siffror de utgått ifrån.

Detta ger att fohm har använt sig av totala antalet sjukhusinläggningar (Tabell 7 och 8 i beslutsunderlaget), och inte tittat på inläggningarna med Covid som huvuddiagnos.
Borde inte det vara det självklara valet?

Ovan tycker jag ger att fohm inte har räknat rätt. Om ni kan visa att fohm har räknat på annat sätt så vore det uppskattat.
 
  • Gilla
arn bygg och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
C Chrillechrill skrev:
Kalkylen utgår strikt från antal sjukhusinläggningar när de beräknar fram riskerna med covid kontra vaccin.
Menar du att de borde ta hänsyn till postcovid?

C Chrillechrill skrev:
Dessutom kan man fundera på om de har tagit hänsyn till vilka som ligger där på grund av Covid och inte bara med Covid. De skriver lite om det i sitt beslutsunderlag, men jag hittar inget om att de har tagit hänsyn till det i sina beräkningar.
Det blir ju rätt oväsentligt när man räknar med så stora intervall som 25-150 resp. 4-20.

C Chrillechrill skrev:
Jag hittar heller ingen info om att de har tittat på eventuella effekter av att vaccinets effekt avtar med tiden.
På vilket sätt skulle det spela roll?
Effekten av genomgången,n sjukdom avtar också med tiden.
På vilket sätt skulle det då bli bättre av att vänta som du vill?
Det medför ju bara att ändå fler barn blir sjuka med alla dess följdeffekter plus att de sen riskerar att få eventuella vaccinbiverkningar.

Så vitt jag kan se pågår simuleringen i 200 dagar och man vet att vaccinet skyddar mycket bra mot sjukhusinläggningar (allvarlig sjukdom) under längre tid än så.

C Chrillechrill skrev:
Andra risker med Covid respektive Vaccin skriver de bara om, men de ser ej ut att ha gjort någon analys/beräkning kring det. Jag antar att det är antagligen pga av att man inte vet ännu.
Nu har det ju gått ett tag så nu borde du ju kunna få fram hur det är med barns sjukdomsinläggningar pga. vaccin.

C Chrillechrill skrev:
För att få till de till synes höga siffrorna (20 och 150, se ovan) så har de räknat med ett värsta scenario, att infektiviteten ökar med 50%. Är det ens troligt?
Det kan det väl vara. Så vitt jag får fram från senaste veckorapporten så hade incidensen bland ovaccinerade 12-15 år vecka 34 (bör väl vara månadsskiftet augusti/september) just kommit upp i 100 fall/100 000 st. Sen har den stigit och pendlat mellan 160 och 300 fall/vecka. Då har inte ens den förväntade smittspridningsökningen under vintern börjat. (Incidensen för vaccinerade 16-19 år verkar nu ligga på 10 som en jämförelse, hade 12-15 varit vaccinerade samtidigt med 16-17 så hade väldigt många som sluppit bli sjuk.)

Men de gör ju beräkningar med oförändrad infektivitet också. Men det är ju uppenbart att det förloppet inte stämmer med verkligheten eftersom antalet fall under november inte har minskat.

C Chrillechrill skrev:
När vaccinationerna drog igång så hade 39% av målgruppen redan haft Covid (hade antikroppar), 34% när beslutsunderlaget upprättas.
Så vitt jag kan se gäller 34 % vecka 20 (maj) när en antikroppsundersökning gjordes och inte när rapporterna skrevs.
Tabell 4 i https://www.folkhalsomyndigheten.se...nation-barn-12-ar-sverige-teknisk-rapport.pdf

C Chrillechrill skrev:
Detta beräkningssätt är väldigt förenklat eftersom det tar ytterligare tid innan vaccinationsprogrammet kommer igång
De har ju räknat med att vaccineringen pågår under 4 månader (sidan 11 tekniska rapporten). Går det fortare minskar sjukhusinläggningarna ytterligare (54 % vid 2,5 månad).

C Chrillechrill skrev:
Ovan tycker jag ger att fohm inte har räknat rätt. Om ni kan visa att fohm har räknat på annat sätt så vore det uppskattat.
Eftersom jag inte är epidemiolog eller är van att räkna på detta så avstår jag från det för det skulle riskera att bli alltför mycket fel.

Har de tagit hänsyn till att deltavarianten gör folk sjukare än tidigare varianter, alltså att en större andel av bekräftade fall behöver sjukhusvård?

Trevligt att läsa ett välskrivet och förståeligt inlägg av dig som omväxling.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det tror jag knappast att jag har gjort. Man har väl inte haft särskilt mycket arbetskraftsimport från underutvecklade länder utan de flesta kommer ju från rätt utvecklade länder. Hört talas om byggarbetare från Polen?

"underutvecklade kulturer" låter väldigt nedlåtande, bara för att ett land inte är industrialiserat så innebär det inte att deras kultur är underutvecklad utan den kan ändå vara lika utvecklad som Sveriges, om inte mer.
Löfvens "Det blir en förtjänst för samhället lite längre fram!" gäller inte polska byggjobbare, de har man gjort allt för att stoppa och skicka hem.
Det är nog inte många fler än du och Mona som tycker att kulturer som inte har förändrats på några tusen år är mer utvecklade än vår västerländska.
 
  • Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det gjorde han inte. Det krävs en legitimation för att operera, eller mer specifikt en läkarlegitimation.

På samma sätt som det krävs busskort för att få köra buss.
Jag kopplade det till förbud mot ovaxade vårdpersonal i känslig vårdsituation.
 
C
BirgitS BirgitS skrev:
@Chrillechrill
Var det inte du som hade något inlägg med incidensen i England uppdelad på vaccinerade och ovaccinerade?
Det finns numera i veckorapporterna från Fohm.
[bild]
[bild]
[länk]

Mycket högre incidens för ovaccinerade.
Det var nog inte jag, även om det är intressant att titta på hur det går på andra ställen.

Om man lägger till personer från SÄBO o hemtjänst så ser diagrammen inte lika bra ut.

Sen kan man ju också se att vaccinet är långt ifrån lika effektivt som Pfizer sa när det kom. De lovade 95%, men av diagrammen så kan man se att den relativa effektiviteten ligger någonstans mellan ca 0 och 70 procent, beroende på åldersgrupp.
 
C Chrillechrill skrev:
Sen kan man ju också se att vaccinet är långt ifrån lika effektivt som Pfizer sa när det kom. De lovade 95%, men av diagrammen så kan man se att den relativa effektiviteten ligger någonstans mellan ca 0 och 70 procent, beroende på åldersgrupp.
Nu "lovar" ingen tillverkare av någon medicin alls något utan de visar med sina tester hur effektivt det är.
Och när dessa tester gjordes fanns inte delta varianten så att det fortfarande har så bra effekt är bara tur. Kunde lika väl ha varit helt verk löst mot den variant som kom senare.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
C
KristinaRT KristinaRT skrev:
Ivermektin är ett bra och väl beprövat preparat - mot parasiter……. Och används av naturliga skäl främst i tredje världen där det finns ett större problem än i utvecklade länder. Det står på WHO:s lista på nödvändiga läkemedel just på denna indikation. Ivermektin räddar massor med liv varje år, genom sin effekt på parasiter, inte på covid.

Eftersom alla inte är forskare; en metastudie är alltså en studie som sammanfattar andra studier, inte en klinisk studie i sig. Det innebär också att man kan ”välja” vilka studier som skall inkluderas (genom att sätta upp speciella kriterier).

På samma sätt, tendens är ett sätt att uttrycka att man tycker data talar för en sak men att de statistiska testerna inte bekräftar statistisk signifikans. Om tester bekräftar signifikans använder man uttrycket ”signifikant mer/mindre/bättre/sämre” etc…..
Ivermektin är precis som du säger en bra medicin. Och det har länge varit känt att den kan användas till mer än bara parasiter. Se till exempel följande artikel från nature från 2017: https://www.nature.com/articles/ja201711
Den är lång, men det tar sin tid att beskriva allt Ivermektin kan användas till.

Du har helt rätt i vad en metastudie är och vad dess svagheter är (precis som andra typer av studier har andra svagheter).

Men har du undersökt vilka studier och vilka kriterier som ivmmeta har? Annars blir ju din kritik helt ogrundad.
 
Nissens
C Chrillechrill skrev:
Ivermektin är precis som du säger en bra medicin. Och det har länge varit känt att den kan användas till mer än bara parasiter. Se till exempel följande artikel från nature från 2017: [länk]
Den är lång, men det tar sin tid att beskriva allt Ivermektin kan användas till.

Du har helt rätt i vad en metastudie är och vad dess svagheter är (precis som andra typer av studier har andra svagheter).

Men har du undersökt vilka studier och vilka kriterier som ivmmeta har? Annars blir ju din kritik helt ogrundad.
Det är väl snarare ditt påstående att Ivermectin hjälper mot Covid-19 som är helt ogrundad. Det finns inga som helst bevis för det. Så du kan ju börja där…
 
  • Gilla
fiskbuggaren och 1 till
  • Laddar…
P pegr skrev:
Hysterin över ovaccinerade är obefogad enl denna artikel publicerad i The Lancet då mer än 50% av de som blir sjuka är fullvaccinerade idag:
[länk]
Absolut, vaccinerade kan både bli sjuka och sprida smitta (men inte lika effektivt). Men det viktigaste är ju att titta på vilka som hamnar på sjukhus och dör, tycker de flesta.
 
  • Gilla
frasen_36 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.