nino nino skrev:
Lite likt är det väl

[bild]

Har inte tänkt på det faktiskt :)
Många förstagångschaufförer som först tittar mellan stolarna efter växelspaken, sen på ratten sen en försiktig fråga om vart växelspaken är :D
Ditt namn Ernie och inte Nino? ;) Desoto -57 som gör araberna glada varje gång du tankar.
 
  • Haha
nino
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Jag kan inte utan vidare se skillnad på dagens 1, 2 och 5 krona. Har jag alla tre framför mig vet jag nog vilken som är vilken men får jag bara en i handen är jag genuint osäker.
Jag har inte sett fysiska pengar på ganska många år nu så jag skulle vara tvungen att ta en ordentlig titt för att avgöra vad som är vad, både när det gäller mynt och sedlar. Sedlar borde vara lättare att identifiera, men mitt minne av mynt är från långt innan den senaste myntreformen, när den nu kan ha varit. Fem år sen?
 
P
R Rkarlsson skrev:
Ja. Köp en askkopp bara.
Det går väl bra att aska genom en öppen sidoruta?
 
  • Wow
Magnus E K
  • Laddar…
P
M Mats_R skrev:
Lägg också märke till rattväxeln på bilden. Det är nog många som har glömt den praktiska detaljen.Själv saknar jag den.
Jag saknar inte växelspak alls. Jag vet inte ens om jag skulle klara av att köra en manuellt växlad bil idag.
I och för sig är det viktigaste att automatisera kopplingen. Växla går bra med paddlarna.
 
P
S skaraborgsfakir skrev:
En kille i mitt sällskap på Tjeckienresan 2001 hade något bra när vi kom till Berlin på hemresan :
120 $ i fickan. En del av dem gick åt till att betala för hamburgarna inne på McDonalds vid Zoologischer Garten stationen i Berlin.

Det är bra att om man är på resa att ha en större peng i kontanter i fickan (och gärna i två eller tre olika valutor)
Innan järnridån föll var svenska kronor nästan lika gångbara som US-dollar i östra Europa.

Nån som kommer ihåg järnridån, förresten?
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Och ändå vill Magda klämma dem till med försämring av 312 intressant.'
Småföretagare bidrar inte ett dugg till jobbskapande för (S)-väljare, enligt gammal sossevisdom. Det är dock kanske tveksamt om det gäller numera.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Och ändå vill Magda klämma dem till med försämring av 312 intressant.
Det där är ju ingående fakturor, jag tänkte på utgående. Jag fakturerar aldrig under 400k tex. Men absolut finns det b2b under 150k, hur som är Swish tämligen ointressant även för dem. Tex jobbigt med verifikat. Tror aldrig jag bokfört en Swish-betalning i mitt bolag. :)
Majoriteten (3/4) av alla företag har noll anställda, ungefär en femtedel av arbetstillfällena finns hos företag med 0-19 anställda. (siffrorna är för Sverige men det är ingen större skillnad mot andra länder).

Den absoluta majoriteten av alla B2B transaktioner är långt under 150k. Hyra, el, värme, tele, osv betalar nästan alla företag. Men om du menar en majoritet av pengarna snarare än transaktionerna ändras snabbt storleken på mediantransaktionen. Även storleken på företagen som genomför mediantransaktionen ändras.

Tjänster som swish kan så klart i integreras i bokföringen automatiskt för företag som tar emot betalningar någorlunda ofta, annars hanteras som kontanter. För utgående betalningar används det mest för mindre utlägg och hanteras som kontanta och kreditkorts diton.
 
galento
P pmd skrev:
Innan järnridån föll var svenska kronor nästan lika gångbara som US-dollar i östra Europa.

Nån som kommer ihåg järnridån, förresten?
Ja har kvar stenbitar från Berlinmuren och kommer ihåg svartväxlingen
och checkpoint charlie.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det går väl bra att aska genom en öppen sidoruta?
Och fimpen lägger du i fickan?
 
hsd
P pmd skrev:
Jag har inte sett fysiska pengar på ganska många år nu så jag skulle vara tvungen att ta en ordentlig titt för att avgöra vad som är vad, både när det gäller mynt och sedlar. Sedlar borde vara lättare att identifiera, men mitt minne av mynt är från långt innan den senaste myntreformen, när den nu kan ha varit. Fem år sen?
Där ligger man risigt till eftersom dagens sedlar liknar monopolpengar och det cirkulerar redan falska sedlar, en del upptäcks bara på banken
 
hsd hsd skrev:
Där ligger man risigt till eftersom dagens sedlar liknar monopolpengar och det cirkulerar redan falska sedlar, en del upptäcks bara på banken
Sedlarna byttes för att bli säkrare, så att det skulle vara särskilt vanligt att de förfalskas med framgång betvivlar jag. Att vi kortanvändare inte känner igen dem är inte samma sak som att de skulle vara svåra att känna igen för kassörskor.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Jag har haft problem i Sverige för att jag som utlänning inte har Swish och därför inte kan betala. Hittills har alla tagit emot kontant betalning eller kort men det brukar bli en del bråkande innan folk ger sig.
Samma problem är det med smarttelefonsköpen av biljetter.
När man som jag inte har internet i telefonen och tåget eller bussen inte går förväntas man köpa nya biljetter på telefonen. Hur de nu tänker att det skall gå till. Det brukar bli bråk.

Idioter!..... eller är det något nytt sätt att stänga gränserna?
 
  • Gilla
sinclairhacker och 10 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag har haft problem i Sverige för att jag som utlänning inte har Swish och därför inte kan betala. Hittills har alla tagit emot kontant betalning eller kort men det brukar bli en del bråkande innan folk ger sig.
Samma problem är det med smarttelefonsköpen av biljetter.
När man som jag inte har internet i telefonen och tåget eller bussen inte går förväntas man köpa nya biljetter på telefonen. Hur de nu tänker att det skall gå till. Det brukar bli bråk.

Idioter!..... eller är det något nytt sätt att stänga gränserna?

Finns det abonnemang utan internet idag?
 
H heimlaga skrev:
Jag har haft problem i Sverige för att jag som utlänning inte har Swish och därför inte kan betala. Hittills har alla tagit emot kontant betalning eller kort men det brukar bli en del bråkande innan folk ger sig.
Samma problem är det med smarttelefonsköpen av biljetter.
När man som jag inte har internet i telefonen och tåget eller bussen inte går förväntas man köpa nya biljetter på telefonen. Hur de nu tänker att det skall gå till. Det brukar bli bråk.

Idioter!..... eller är det något nytt sätt att stänga gränserna?
Man ska nog främst se det som växtvärk för mobila betalningar. Swish har tillsammans med bland andra finsk/danska Mobilepay startat ett internationellt samarbete för att knyta ihop de nationella systemen.

Fast jag sätter en krona på att det är glömt om några år, bankerna överspelade och vi alla betalar varandra med Google pay, Apple pay, Facebook pay eller vad vet jag.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Man ska nog främst se det som växtvärk för mobila betalningar. Swish har tillsammans med bland andra finsk/danska Mobilepay startat ett internationellt samarbete för att knyta ihop de nationella systemen.

Fast jag sätter en krona på att det är glömt om några år, bankerna överspelade och vi alla betalar varandra med Google pay, Apple pay, Facebook pay eller vad vet jag.
Nej, inte växtvärk.
Utan ett resultat av egotrippat storstadsbaserat tunnelseende som gör att teknikutvecklare tror att alla människor skulle vilja ha alla nya idiotiska tekniker, vare sig de är bra eller dåliga.
 
  • Gilla
ivarr och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.