Ja, frågan har ni....

Vi bor i Växjö. VEAB här vill ha 69 000 för att ansluta oss till fjärrvärme, då tar de även hand om den gamla oljepannan.
 
29 000:- för 4 år sedan, tror att Gällivare Värmeverk tar c:a 35 000:- idag.
 
Vad ingick iet priset? Här gräver dom, installerar, fyller igen och tar hand om den gamla pannan
 
Fick ett svar på samma fråga på ett annat forum.

I Vännäs tog de 46 000 år 2006, då gjorde de allt utom att ta hand om den gala pannan.
 
Ingen som bytt till fjärrväme?
 
Lite OT men seriöst hur miljövänligt är egentligen fjärrvärme? Måste ju vara stora förluster av värme alla dessa mil med rör som ligger i backen...

Finns tex ställen i Gävle där det i stort sett är grönt gräs året om (där rören går i backen).
 
Bättre än olja som vi har nu...
 
"Fjärrvärme är ett flexibelt alternativ som kan utnyttja många olika slags bränslen och därmed ta till vara energi som annars hade gått förlorad. Effektiva fjärrvärmeverk medför mindre utsläpp av miljöstörande ämnen till luft än pannor i enskilda fastigheter, vilket bidragit till minskad klimatpåverkan och gjort att luften i svenska städer blivit påtagligt bättre"

"Genom att utnyttja biobränsle från trakten och andra lokala resurser tar fjärrvärmen till vara energi som annars skulle ha gått förlorad, som till exempel spillvärme från industrin, rester från skogsavverkning och avfall. Fyra femtedelar av den värme som används i de svenska fjärrvärmenäten baseras på energi som annars inte hade kommit till nytta"

Källa Svensk Fjärrvärme AB
 
Ingen mer som bytt till fjärrvärme?
 
janus skrev:
Vad ingick iet priset? Här gräver dom, installerar, fyller igen och tar hand om den gamla pannan
Den gamla utrustningen tog dom bort, i mitt fall vv-beredare och el-kasett. De tog även bort överflödig el-mtrl. Materialet var ju fortfarande mitt så det lämnades utanför garagedörren. Marken återställdes i ursprungligt skick, i mitt fall grus men hos andra grannar har man sått gräs och/eller asfalterat.
 
ejwbegysv skrev:
Lite OT men seriöst hur miljövänligt är egentligen fjärrvärme? Måste ju vara stora förluster av värme alla dessa mil med rör som ligger i backen...

Finns tex ställen i Gävle där det i stort sett är grönt gräs året om (där rören går i backen).

Nej det är faktiskt väldigt små förluster trots att det syns på markytan var rören går.
 
7062 euro, dvs 66792 sek komplett, men sedan fick vi bidrag från landskapsregeringen 1700€.
 
Skellefteå, 2005 års pris (eftersom jag beställde 2005): 35000:-
Klart (drifttaget) i slutet på 2006

Ingick:
Grävning av kulvert, installation i fastigheten, borttagande av onödiga saker.
Gamla pannan står kvar på pannrumsgolvet (flyttad).
Lagning av den söndergrävna gräsmattan ska ingå (men dom har inte fixat än)
Fjärrvärmecentral CeteTherm U22

2006: priset ökat till 36000
2007: priset ökat till 37000

Betalar för 2007 44.5 öre/kWh
Fast avgift för (beräknad förbrukning / 2400) * 545

ca 79ö/kWh inkl den fasta avgiften
 
Jag kommer byta min oljepanna mot fjärrvärme i Stockholm och för det vill de ha 54 900 har jag för mig. Har inte siffrorna med mig till jobbet. Då tar de inte bort det gamla utan ställer bara det åt sidan.
 
Timo:

Vet du det totala kilowatt-priset hos er ? För det är väl samma med fjärrvärmen som med bostadsrättspriser - hög startkostnad och låg drift ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.