B björnenn skrev:
Tog in offert, var inte lätt att få bekräftat hur många paneler som skulle rymmas på taket änns. Efter lite velande och granskning av offerten så bad jag dem ta bort batteriet på 50 000:- (genom två pga grön teknik avdrag såklart så 25k). Och byta från en hybrid växelriktare till en sträng växelriktare, och ta bort smartmeter då jag inte bryr mig alls om datan. Det var nej, nej och nej. Man köper ett paket och man betalar för det paketet, med allt oavsett önskemål, och priset man får för offerten är det slutgiltiga. Oseriöst tycker jag. Efter att ha kollat igenom offerten tycker jag nog att arbetskostnaden för hela jobbet var orimligt låg, misstänker att de fuskar på något sätt med batteri kostnaden och får det som avdrag av staten eller vad vet jag. Kommer gå vidare med vattenfall som anlitar kraftpojkarna och faktiskt kan hålla sina garantier osv. Skilljde ändå bara 10 papp, dock utan allt krimskrams.
Står på deras hemsida att pris utan batteri är det samma som med batteri. Så helt oseriöst tycker jag nog inte att det är. Men visst, sannolikt så flyttar de kostnader för material och arbete till batteridelen för att dra nytta av det högre avdraget. Å andra sidan är prissättning fri.

För info så har (eller har åtminstone haft) Solcellen samarbete med Vattenfall. En kollega till mig beställde av Vattenfall och det var Solcellen som kom och utförde montage. Även Solcellen köper sitt material från Kraftpojkarna. Så frågan är om du verkligen får en bättre leverans?
 
  • Skärmdump av en webbsida som diskuterar fasta priser på solceller med eller utan batteri.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju bara för att vid batterimontage får man ju dra av typ 49% på material och arbete
upp till 100k så inte så konstigt.
 
T Tompa77 skrev:
Står på deras hemsida att pris utan batteri är det samma som med batteri. Så helt oseriöst tycker jag nog inte att det är. Men visst, sannolikt så flyttar de kostnader för material och arbete till batteridelen för att dra nytta av det högre avdraget. Å andra sidan är prissättning fri.

För info så har (eller har åtminstone haft) Solcellen samarbete med Vattenfall. En kollega till mig beställde av Vattenfall och det var Solcellen som kom och utförde montage. Även Solcellen köper sitt material från Kraftpojkarna. Så frågan är om du verkligen får en bättre leverans?
Det kan stå hur mycket som helst på deras ".nu" domän hemsida.. jag tycker ändå det är lite oseriöst att inte kunna diskutera pris/innehåll. Känns sjukt att jag inte kan välja bort tex smart meter och få ett lägre pris. Känns också oseriöst av säljarna att inte kunna räkna ut hur många plattor som får plats på ett tak. Visst, jag kanske får en likvärdig anläggning med vattenfall för en något dyrare peng, men jag slipper ha med solcellen.nu att göra och vågar faktiskt lita på garantierna.
 
Själv fick jag aldrig något svar från solcellen.nu medan de 9 andra jag frågade svarade. Inte särskilt förtroendeingivande. Deras paketpriser är bra men då vill man ju gärna att de hör av sig.
 
Håller faktiskt på att diskutera med både solcellen.nu samt Svea solar.
Någon mer som har haft solcellen.nu o göra med?
Gärna någon i södra Sverige då jag bor i norra Skåne.
Ska man kanske vänta till black Friday o be om ett bättre pris?
 
Logad Logad skrev:
Själv fick jag aldrig något svar från solcellen.nu medan de 9 andra jag frågade svarade. Inte särskilt förtroendeingivande. Deras paketpriser är bra men då vill man ju gärna att de hör av sig.
Solcellen har långa leveranstider. Har nu väntat 5 månader efter beställning.
 
  • Gilla
Filbert och 1 till
  • Laddar…
Shirra86 Shirra86 skrev:
Håller faktiskt på att diskutera med både solcellen.nu samt Svea solar.
Någon mer som har haft solcellen.nu o göra med?
Gärna någon i södra Sverige då jag bor i norra Skåne.
Ska man kanske vänta till black Friday o be om ett bättre pris?
Långa leveranstider från solcellen. Celler på taket efter 4 månader men el inte inkopplad trots att det gått 5 månader efter beställning.
Shirra86 Shirra86 skrev:
Håller faktiskt på att diskutera med både solcellen.nu samt Svea solar.
Någon mer som har haft solcellen.nu o göra med?
Gärna någon i södra Sverige då jag bor i norra Skåne.
Ska man kanske vänta till black Friday o be om ett bättre pris?
Shirra86 Shirra86 skrev:
Håller faktiskt på att diskutera med både solcellen.nu samt Svea solar.
Någon mer som har haft solcellen.nu o göra med?
Gärna någon i södra Sverige då jag bor i norra Skåne.
Ska man kanske vänta till black Friday o be om ett bättre pris?
 
Ska lägga upp bilder då de tycker att de gjort ok montage på taket. Genomföring utan tätning genom täskikt. Elektrikerna hade inte tid att fixa det fast jag monterat det mesta åt dem.
Krokarna ska dras med 4,5Nm men flera av mina pannor glipar i nedkant där klammorna sitter i överkant. De körde 2 "tryck" med slagskruvdragare(tänkte inte på det då).
De följde inte Elsäkerhetsverkets rekommendation gällande kabeldragning.
 
Redigerat:
Ska även köra en extern besiktning då jag säkert inte tänkt på allt. Indelningen av solcellerna vart inte bra heller nu när solen står lågt. De gjorde två fyrkanter bredvid varandra och den nedre raden skuggas(har tre rader) vilket bromsar min produktion. De utförde bara den enklaste kabeldragningen för deras del utan tanke på produktion.
De kontrollerade ej funktion heller utan jag har fått dra igång anläggningen själv.
 
Redigerat:
E Emanuel01 skrev:
Ska lägga upp bilder då de tycker att de gjort ok montage på taket. Genomföring utan tätning genom täskikt. Elektrikerna hade inte tid att fixa det fast jag monterat det mesta åt dem.
Krokarna ska dras med 4,5Nm men flera av mina pannor glipar i nedkant där klammorna sitter i överkant. De körde 2 "tryck" med slagskruvdragare(tänkte inte på det då).
De följde inte Elsäkerhetsverkets rekommendation gällande kabeldragning.
Det är därför man ska köra en extern besiktning.
Hoppas du inte betalat in hela summan till dem.
 
E Emanuel01 skrev:
Ska lägga upp bilder då de tycker att de gjort ok montage på taket. Genomföring utan tätning genom täskikt. Elektrikerna hade inte tid att fixa det fast jag monterat det mesta åt dem.
Krokarna ska dras med 4,5Nm men flera av mina pannor glipar i nedkant där klammorna sitter i överkant. De körde 2 "tryck" med slagskruvdragare(tänkte inte på det då).
De följde inte Elsäkerhetsverkets rekommendation gällande kabeldragning.
Hej, har kontakt med bland annat solcellen och Svea samt ett par andra för min kommande anläggning.

Hur monterade Solcellen.nu krokarna? Sitter dom skruvade i takstolarna och användes någon tätningsmassa? Slipade de ur takpannan så att kroken kommer ur utan att pannan glipar?
 
A Anders Stuve skrev:
Hej, har kontakt med bland annat solcellen och Svea samt ett par andra för min kommande anläggning.

Hur monterade Solcellen.nu krokarna? Sitter dom skruvade i takstolarna och användes någon tätningsmassa? Slipade de ur takpannan så att kroken kommer ur utan att pannan glipar?
Krokarna monterade i betongpannornas reglar. Pannorna urslipade för krokarna. Ser helt ok ut. Var kritisk mot solcellen p.g.a. lev.tider men har ändrat uppfattning. Bra installation och fick prisavdrag för den sena leveransen. Fungerar bra . Helt nöjd!
 
  • Gilla
Anders Stuve
  • Laddar…
Du vet ju inte riktigt vad du får, de anlitar olika externa firmor. Hos mig var inte montörerna behöriga som montera solcellerna och drog ned kabeln från taket. Och som sagt förut följde de ej elsäkerhetsverkt rekommendationer eller tillverkaren av takkrokarnas instruktion.
 
A Anders Stuve skrev:
Hej, har kontakt med bland annat solcellen och Svea samt ett par andra för min kommande anläggning.

Hur monterade Solcellen.nu krokarna? Sitter dom skruvade i takstolarna och användes någon tätningsmassa? Slipade de ur takpannan så att kroken kommer ur utan att pannan glipar?
Hos mig var det krokar som man hänger över pannan och läkten som skruvas åt i bakkant så den kläms fast. Läste instruktionen efteråt då jag såg att vissa pannor glipa undertill där kroken satt. Enligt instruktionen skulle man dra åt med4, 5Nm men de mosa på med slagskruvdragare. De slipa ur pannan över.
 
Jag har takstolar med råspont, papp och läkt. Krokarna måste väl rimligen monteras i takstolen. Läkten håller inte, den är ju typ 25x35mm..

Jag antog att hålplattan placerades så att den hamnar över takstol och att kroken landar i pannans dal. Utöver det bör man ju ha tätningsmassa eftersom att man skruvar genom underlagspappen. Är det någon som vet hur solcellen.nu gör om man har ett tak som jag har?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.