M Mats_R skrev:
Lägg också märke till rattväxeln på bilden. Det är nog många som har glömt den praktiska detaljen.Själv saknar jag den.
Och bilhandskarna! Snyggt. Han har säkert bilhjälm också.
 
galento
M Mats_R skrev:
Lägg också märke till rattväxeln på bilden. Det är nog många som har glömt den praktiska detaljen.Själv saknar jag den.
Har det på tre av bilarna här (y), dock aut men har haft flera bilar tidigare
med 3 eller 4 växlad rattväxel. Mercedes hastighetsmätare är kanonfin Thomas.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har nog glömt vilka skäl detta kan vara? :thinking: Måste vara en rätt speciell bransch om kostnaderna för att hantera kortbetalning överstiger intäktsförlusterna av att inte ta kort.

Men naturligtvis, pratar vi om näringsidkare som fakturerar allt är ju varken kort, Swish eller kontanter aktuellt, men i dessa fall blir diskussionen lite meningslös.
haha, jag tar faktiskt inte swish. Du får nöja dig med faktura 30 dagar kredit.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
haha, jag tar faktiskt inte swish.
Jag kan nog klura ut ditt mobilnummer. ;):cool:
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du får nöja dig med faktura 30 dagar kredit.
Fast nu undantog jag explicit företag som bara fakturerar och inte alls hanterar "direktbetalningar". :D
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag kan nog klura ut ditt mobilnummer. ;):cool:
Fast nu undantog jag explicit företag som bara fakturerar och inte alls hanterar "direktbetalningar". :D
Kan man betala flera 100k på ett bräde på Swish? Finns väll alltid ett tak? Tror nog b2b kommer köra faktura länge till. Fast nu kommer ju bankgirot dö. För se hur efterträdaren blir.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kan man betala flera 100k på ett bräde på Swish?
Njae. Max verkar vara 150 k per transaktion för "själva Swish". Sen verkar bankerna ha sina egna maxgränser, typ maxbelopp per dygn. Så jag håller med dig, när Emirates köper efterföljare till A380 kommer nog dessa inte att betalas med Swish. :crysmile:

Text på skärm om Swish Handels beloppsbegränsningar, max 150 000 SEK per transaktion. Text om höjning av Swish-gränsen till 150 000 kr hos SEB med telefonnummer för hjälp. Skärmdump som visar information om Swish med text om tillfällig beloppsgräns på upp till 150 000 kronor per dygn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alfredo Alfredo skrev:
Njae. Max verkar vara 150 k per transaktion för "själva Swish". Sen verkar bankerna ha sina egna maxgränser, typ maxbelopp per dygn. Så jag håller med dig, när Emirates köper efterföljare till A380 kommer nog dessa inte att betalas med Swish. :crysmile:

[bild] [bild] [bild]
Inte många b2b transaktioner är under 150k :)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Inte många b2b transaktioner är under 150k :)
Jo det tror jag faktiskt det är. ;)
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Ja definitivt.... Det kunde jag t.om. ta ut statistik på.
 
  • Gilla
E-Zone
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jo det tror jag faktiskt det är. ;)
Om vi bortser de som är av slutkundskaraktär tänker jag förstås. Det är sällan du köper konsulter för under 150 lakan tex
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om vi bortser de som är av slutkundskaraktär tänker jag förstås. Det är sällan du köper konsulter för under 150 lakan tex
Om jag nu inte misstolkar diagrammet så har 96,5 procent av Sveriges företag mindre än 10 anställda. Vad tror du normalstorleken på dessa företags elräkningar, hyresfakturor, försäkringspremier, städkostnader osv, osv är?

Diagram över företagens storleksfördelning i Sverige år 2019 med procentandelar för antal företag, anställda, omsättning och förädlingsvärde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://tillvaxtverket.se/statistik/foretagande/basfakta-om-foretag.html
 
  • Gilla
lat och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har nog glömt vilka skäl detta kan vara? :thinking: Måste vara en rätt speciell bransch om kostnaderna för att hantera kortbetalning överstiger intäktsförlusterna av att inte ta kort.

Men naturligtvis, pratar vi om näringsidkare som fakturerar allt är ju varken kort, Swish eller kontanter aktuellt, men i dessa fall blir diskussionen lite meningslös.
Ekonomiska skäl t.ex. Näringsidkare tvingas betala 1,50-2 kr per swishtransaktion. Även kortbetalningar medför avgifter för näringsidkaren.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
M Mats_R skrev:
Ekonomiska skäl t.ex. Näringsidkare tvingas betala 1,50-2 kr per swishtransaktion. Även kortbetalningar medför avgifter för näringsidkaren.
De förlorar mer pengar på utebliven affär
 
M Mats_R skrev:
Ekonomiska skäl t.ex. Näringsidkare tvingas betala 1,50-2 kr per swishtransaktion. Även kortbetalningar medför avgifter för näringsidkaren.
Ja det var väl det jag var inne på när jag skrev "om kostnaderna för att hantera kortbetalning överstiger intäktsförlusterna". Det är inte precis gratis att hantera kontanter heller. Eller att skicka fakturor och hantera dessa. Så vilket sätt är billigare för en näringsidkare än "Swish eller kortbetalning"? För som Anders säger, kan man inte ta betalt så:

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De förlorar mer pengar på utebliven affär
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om vi bortser de som är av slutkundskaraktär tänker jag förstås. Det är sällan du köper konsulter för under 150 lakan tex
Tveksam slutsats, vi säljer och köper konsulttjänster. Beroende på konsult brukar det väl ligga på runt 1000-1500kr timmen och sällan är uppdragen mer än runt 40-50h i måmaden så det är nog snarare extremt om en faktura skulle överstiga 150k för våran del.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.