F fribygg skrev:
Har nu en liten skoda från - 18, den har ciggaretttändarutag men ingen ciggaretttändare.
Så har min merca med. Det är ju för att få el till alla 12-voltsprylar man använder i bilen, du vet kaffebryggare, rakapparat, hårfön, kyl och annat som man kan behöva på vägen till jobbet.
 
jarlh jarlh skrev:
Så har min merca med.
Har inte "alla" bilar flera såna uttag, även i bagagerummet. Jag har nog glömt att de kan associeras med att tända cigaretter.
 
Keiller Keiller skrev:
En annan bortglömd detalj på bilar var hastighetsmätare av s.k. termometertyp. Volvo hade såna 1958-72 och Opel hade dem '57-66.
[bild]
Här en '58 Rekord och på dessa skiftade hastighetsvisaren färg. Grön upp till 50, sen orange och över 70 km/h blev den röd.
Inget slår Mercedes:
nxLHX5ub2VyQXFr7InySZn-ftIM7CyATlZ6myb1S1xYPNYhhkZ7FPEExmUb88vT-l1JeAzQQddxRQsw1FaTQvTovuVW89hlMGbxgfcZBlvkgNeyiZEqMp7NrPE0JtL3YzXNvwBPD6059Sh9EFLhtfUTiZOMqc5DJHtfeRDouulo4fsCeBpEb3FgsAXDSl9zZJ7yGyBPKvQSd

eller Citroen
6a00d8341e6b9453ef0120a50dcbcf970b-800wi.jpg
 
  • Älska
  • Gilla
  • Haha
Myckling och 4 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Där har du troligen fel.
Stackarna i Kabul försöker desperat ta ut riktiga pengar ur bankomaterna för att ha något att betala med. Och i de flesta kriser/krig är kontanter det som fungerar bäst när allt annat hotar att fungera överhuvudtaget. Men för de flesta svenskar är det en mental fråga. Vi hade diskussionen när Coop var utslagen i somras. Istället för att sälja varorna på klassiskt vis valde Cooparna att låta varorna ruttna samt att gå miste om flera dagskassor. Verkligen tämligen korkat.
En kille i mitt sällskap på Tjeckienresan 2001 hade något bra när vi kom till Berlin på hemresan :
120 $ i fickan. En del av dem gick åt till att betala för hamburgarna inne på McDonalds vid Zoologischer Garten stationen i Berlin.

Det är bra att om man är på resa att ha en större peng i kontanter i fickan (och gärna i två eller tre olika valutor)
 
Alfredo Alfredo skrev:
Någon verkar ha glömt att aluminium är ledande:

[bild]
Har varit med om något liknande vid norra säcken i Stockholm - det är inte roligt att behöva fundera på om tråden kommer att åka ner - och man står rakt nedanför den (var ute i spår för att just det göra en okulärkontroll från marken av isoleringarna där tråden är sektionerad.)
 
S skaraborgsfakir skrev:
En kille i mitt sällskap på Tjeckienresan 2001 hade något bra när vi kom till Berlin på hemresan :
120 $ i fickan. En del av dem gick åt till att betala för hamburgarna inne på McDonalds vid Zoologischer Garten stationen i Berlin.

Det är bra att om man är på resa att ha en större peng i kontanter i fickan (och gärna i två eller tre olika valutor)
Det är väl common sense sedan hur många år som helst. Jag reste med en kollega till kontinenten och vi käkade i ett enkelt hål i väggen. Kollegan ville betala med Swish! Han hade bara Swish och plastpengar. Han var väl för oerfaren och ung för att resa.
 
Keiller Keiller skrev:
En annan bortglömd detalj på bilar var hastighetsmätare av s.k. termometertyp. Volvo hade såna 1958-72 och Opel hade dem '57-66.
[bild]
Här en '58 Rekord och på dessa skiftade hastighetsvisaren färg. Grön upp till 50, sen orange och över 70 km/h blev den röd.
Har inte Citroen en sådan (men gjord som en vanlig bild på en iphone.)
 
S skaraborgsfakir skrev:
En kille i mitt sällskap på Tjeckienresan 2001 hade något bra när vi kom till Berlin på hemresan :
120 $ i fickan. En del av dem gick åt till att betala för hamburgarna inne på McDonalds vid Zoologischer Garten stationen i Berlin.

Det är bra att om man är på resa att ha en större peng i kontanter i fickan (och gärna i två eller tre olika valutor)
Beror på vilket land. Jag behövde inga cash i Nederländerna där jag var sist tex.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Beror på vilket land. Jag behövde inga cash i Nederländerna där jag var sist tex.
T Thomas_Blekinge skrev:
Kollegan ville betala med Swish!
Visst fungera plast oftast men tänker man sig att betala med Swish när man käkar i ett "hål i väggen" på "kontinenten" har mamma uppenbarligen brustit i sitt föräldraansvar! :crysmile:
 
  • Gilla
jonjoh och 5 till
  • Laddar…
Eller killen var bara omgiven av såna som skryter med att "jag har minnsann inte använt kontanter i tio år!"
 
  • Gilla
Mats_R och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Visst fungera plast oftast men tänker man sig att betala med Swish när man käkar i ett "hål i väggen" på "kontinenten" har mamma uppenbarligen brustit i sitt föräldraansvar! :crysmile:
Lite dumt kanske då Swish bara finns i Sverige. Dock ska det expandera men det har varit snack om det minst 3 år iaf.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Lite dumt kanske då Swish bara finns i Sverige. Dock ska det expandera men det har varit snack om det minst 3 år iaf.
Sedan kan det ju vara så att näringsidkare inte vill ha vare sig Swish eller kortbetalning (OCH DETTA HELT UTAN ATT DET ÄR SVARTA PENGAR för dom som inte fattar).
 
  • Gilla
Mats_R
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har snart glömt när riktiga bilar hade nyckelhålet lätt åtkomligt mellan sätena och inte gömt bakom ratten, Gudskelov har jag även snart glömt nyckelhål i bilar så problemet är hanterbart. :D
Har inte kört en bil med nyckelhål på jag vet inte hur länge. 15 år? 10 iaf.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Sedan kan det ju vara så att näringsidkare inte vill ha vare sig Swish eller kortbetalning (OCH DETTA HELT UTAN ATT DET ÄR SVARTA PENGAR för dom som inte fattar).
Tja, vill de missa intäkter så. Men i Sverige finns det inga sådana verksamheter. Alla tar minst Swish. Tom bonden som säljer ägg tar swish
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Sedan kan det ju vara så att näringsidkare inte vill ha vare sig Swish eller kortbetalning
Jag har nog glömt vilka skäl detta kan vara? :thinking: Måste vara en rätt speciell bransch om kostnaderna för att hantera kortbetalning överstiger intäktsförlusterna av att inte ta kort.

Men naturligtvis, pratar vi om näringsidkare som fakturerar allt är ju varken kort, Swish eller kontanter aktuellt, men i dessa fall blir diskussionen lite meningslös.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.