HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Lite långsökt :
Kortslutet varv i någon av lindningarna?
Dålig kontakt i matningen/tryckvaktskontakter/stickpropp/vägguttag ?
Kan du mäta spänningarna över respektive lindning ?
Ang Kortslutning: 0.6 Ohm mellan 2 av kablarna ( svart- röd ) ? kan de tyda på kortslutning eller?
 
Det är beroende på hur det är kopplat, men sannolikheten är tyvärr ganska stor.
 
Nu när man petar på fläktvingarna så spinner den igång, kan de månne va lindringen ändå fastän den visar rätt antal Farad?
 
Kan vara, men förvissa dig om att du har 230V på plinten, där inkommande kabel från tryckvakten kommer. Det är ju möjligt med dåliga kontaktytor eller halft avbrott i sladden.
Om det gällde min pump, så skulle jag chansa på en ny kondensator och om det inte hjälper, så fixa en ny pump.
 
  • Gilla
husbonden
  • Laddar…
Ok får göra ett försök ikväll här så man ska alltså inte dra slutsatsen att det är överslag bara för att det är 0,6 ohm mellan två trådar. Den gamla DAB pumpen som står och snurrar och går nu har gått med åtskilliga torrkörningar och installerades 1999 så den verkar ju vara det närmaste odödlig
 
B
Jag upplever wilo som ett ok märke, inte premium, men attraktivt prissat och tillräckligt bra.

Däremot är jag lite tveksam till storleken, 800W är i alla fall för min egen del gränsfall, eller något för dåligt kapacitet. Tror
Wilo Initial Jet System pumpautomat 4-4-50 i alla fall hade passat mitt behov av vatten bättre.

Vi hade en pumpautomat som var gränsfall till liten i 8år, precis på gränsen till att bli utkastad, för att flödet/trycket blev klent. Jag gör inte om det igen.
 
Okej. Intressant. Med liten, vad var det för prestanda på den du hade i 8 år?
 
Ser ut som en utav kablarna går igenom nån form utav elektrisk komponent som jag inte känner igen ska man tolka det som någon form utav brytare?
 
  • Elektrisk komponents skyddslock med instruktionsdiagram och produktnummer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriskt schema ingraverat på metallplatta med texten "MONOFASE" och olika symboler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1 = lindning
2 = lindning
3 = start/driftkondensator
4 = termiskt motorskydd
Diagram över elmotor med numrerade delar: 1 och 2 är lindningar, 3 är start/driftkondensator, 4 är termiskt motorskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Demmpa Demmpa skrev:
1 = lindning
2 = lindning
3 = start/driftkondensator
4 = termiskt motorskydd
[bild]
Okej okej,,,,, svinbra. Den ser ut så alltså. Ja de borde jag ha kunnat räkna ut. Då bryten den fasen alltså till båda lindningarna. Kan de bli fel på den komponenten i sig?
Ska åka förbi Örebro Lindarverksta i morgon bitti få se om de kan dömma ut kondensatorn eller om de e ok. Jag har inte lyckats hitta nån 100% felsökningsguide för motorkondensatorer
 
Om man nu skulle investera i en ny pumpautomat. Finns de någon bra "guide" ex v vad är det för fördel nackdel med en på 50 lit vs 24 lit? Vi har grävd brunn m betongringar o ca 6,5 m djup till vattenytan
 
50 eller 24 l har ju nästan bara betydelse när det blir strömavbrott. Du har mer vattenreserv i 50 l - varianten, men hur ofta behövs det? Storleken påverkar till viss del också livslängden på pumpen, så att större är bättre, då den startar färre gånger, men går längre tid och just starterna tar lite extra nötning.
 
Det med ohm . mäter på 2 kablar är fel. Du måste koppla loss allt från plinten .samt ev bleck så alla 6 på plinten blir fria. Glöm inte att ta ett foto, innan du tar isär. Det är en 3-fasmotor med kondensator för 1-fasdrift , ohm mätes mellan U1 och U2 . V1 -V2 , W1 -W3 och där ska vara nästa samma ohmtal, kan skilja lite.
 
Alltså de finns bara 3 kablar ur från själva motorhuset. röd svart och blå, och de sitter inte ihop på n¨got sätt. Se på bild 5 i mitt inlägg nr 12
Närbild på en motor med tre kablar (röd, svart, blå) anslutna till dess terminaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.