Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Nissens
S SnickareHobb skrev:
Det är klart man kan välja om man ska börja knarka eller inte.
Ingen hade börjat knarka om de vetat att de skulle bli beroende, svårt sjuka och kanske dö och dessförinnan förstört sitt och kanske andras liv.

Att vara alkoholist eller knarkare är att vara drabbad av sjukdom, inget man aktivt valt.

Att inte vaccinera sig däremot är ett aktivt val som kan knäcka sjukvården om tillräckligt många väljer det.

Det är svårt att förstå att vissa föredrar att riskera hälsan på det viset, helt irrationellt om man frågar mig…
 
Redigerat:
  • Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
Att börja knarka är garanterat ett aktivt val. De flesta vet att man blir beroende. Om man inte börjar knarka så blir man inte knarkare. Om man väl sitter fast i träsket är det väl en sjukdom, men alla har ett val att börja eller inte.
 
  • Gilla
Rkarlsson och 1 till
  • Laddar…
H
Kanske inte är direkt till ämnet (som typ 8000 inlägg) men alldeles för underbart för att inte belysa:
Rubrik som säger "FDA Asks Federal Judge to Grant it Until the Year 2076 to Fully Release Pfizer's COVID-19 Vaccine Data".

Jag vill poängtera att det inte är fastslaget ännu men det kanske sänder en signal...
 
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jag anser att Covid har blivit en sekt och om man ser till dödsfall per capita står inte 2020 ut överhuvudtaget om man kikar på statistik från SCB. När man pratar om vaccinet med vänner och kollegor så känner jag att det är religion det handlar om snarare än en pandemi.
???
 
Nissens Nissens skrev:
Ingen hade börjat knarka om de vetat att de skulle bli beroende, svårt sjuka och kanske dö och dessförinnan förstört sitt och kanske andras liv.

Att vara alkoholist eller knarkare är att vara drabbad av sjukdom, inget man aktivt valt.

Att inte vaccinera sig däremot är ett aktivt val som kan knäcka sjukvården om tillräckligt många väljer det.

Det är svårt att förstå att vissa föredrar att riskera hälsan på det viset, helt irrationellt om man frågar mig…
Undrar du varför många riskerar hälsan för att aktivt försöka knäcka sjukvården?
 
BirgitS
S SnickareHobb skrev:
Att börja knarka är garanterat ett aktivt val. De flesta vet att man blir beroende. Om man inte börjar knarka så blir man inte knarkare. Om man väl sitter fast i träsket är det väl en sjukdom, men alla har ett val att börja eller inte.
Men om man mår väldigt dåligt psykiskt så har man inte förmågan att inse vad som händer i framtiden för man försöker bara överleva en dag i taget.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
E EPG skrev:
Den stora skillnaden är ju sättet man blir smittad på. Ett virus strävar ju efter att smitta så många som möjligt och muterar därför nästan alltid för att bli mer och mer smittsamt men mindre och mindre dödligt av den enkla anledningen att en död person smittar ju inte vidare någon mer och så vidare. Och eftersom att covid smittar via andningsvägarna från människa till människa så har det ju viruset all möjlighet att kunna muteras.
När det gäller TBE, denguefeber, malaria etc. så smittar det ju inte från människa till människa utan det måste komma utifrån och in i blodet för att kunna smitta och därmed finns det ingen möjlighet för viruset att mutera och det förblir därför lika dödligt för alla (förutom de som har gått och tagit vaccin då).

Med andra ord, mot luftburna virus så finns det all möjlighet att bygga upp ett naturligt skydd genom att man har blivit exponerad för viruset (har varit hemma och varit sjuk och sedan tillfrisknat och fått antikroppar) (förutsatt att viruset har muterat några gånger till att bli mindre dödligt) medans för TBE, gula febern etc. så är det omöjligt att få ett sådant naturligt skydd.
Ja och då är det ju bra att ta en jävla spruta och kanske minska risken för att dö eller som i mitt fall, smitta min son som redan har nersatt immunförsvar, hjärtsjuk mm tänk ett steg längre och på era medmänniskor!
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Nissens
M mickef skrev:
Undrar du varför många riskerar hälsan för att aktivt försöka knäcka sjukvården?
Jag är ”fascinerad” över de som väljer en större risk för hälsan än en betydligt mindre risk. Det är mycket märkligt, men upp till var och en.
 
  • Gilla
KireNoj och 2 till
  • Laddar…
H
RoTe RoTe skrev:
Du vet att Svensk sjukvård var på bristningsgränsen även innan Covid? Det är bara att söka i svensk mainstreammedia flera år tillbaka över alla larm från anställda i vården. Svensk sjukvård är hemskt dålig helt enkelt. Detta har jag inte röstat för, jag har privat sjukvårdsförsäkring trots att jag har en marginalskatt på över 70%. Jag har råd, jag skiter i detta.
Du vet väl att privat sjukförsäkring inte gäller för Covid?
 
Fairlane
H Huspappan skrev:
Kanske inte är direkt till ämnet (som typ 8000 inlägg) men alldeles för underbart för att inte belysa:
[bild]

Jag vill poängtera att det inte är fastslaget ännu men det kanske sänder en signal...
Varifrån kommer det?
Jag googlar och får upp en väldig massa träffar, men inte från några kända, pålitliga sidor. Är det kanske ett rykte som blivit till sanning?
 
H
Nissens Nissens skrev:
Jag är ”fascinerad” över de som väljer en större risk för hälsan än en betydligt mindre risk. Det är mycket märkligt, men upp till var och en.
Det är egentligen inte upp till var och en, varför ska ovaccinerade ta sig rätten att utsätta andra för smitta. Det också många som inte kan vaccinera pga medicinska skäl, dessa utsätt för stor risk.
Väljer man inte vaccinera sig, då väljer man också att ta ansvar och inte träffa andra människor!
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
H
  • Gilla
Tsdoesds
  • Laddar…
Nissens
H HEM2121 skrev:
Det är egentligen inte upp till var och en, varför ska ovaccinerade ta sig rätten att utsätta andra för smitta. Det också många som inte kan vaccinera pga medicinska skäl, dessa utsätt för stor risk.
Väljer man inte vaccinera sig, då väljer man också att ta ansvar och inte träffa andra människor!
Jag förstår vad du menar, det jag menar är att man kan ju inte ha tvångsvaccineringar… så det får ju bli tex krav på vaccincertifikat i diverse sammanhang..
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
RoTe RoTe skrev:
Du vet att Svensk sjukvård var på bristningsgränsen även innan Covid? Det är bara att söka i svensk mainstreammedia flera år tillbaka över alla larm från anställda i vården. Svensk sjukvård är hemskt dålig helt enkelt. Detta har jag inte röstat för, jag har privat sjukvårdsförsäkring trots att jag har en marginalskatt på över 70%. Jag har råd, jag skiter i detta.
Märkligt då att Karolinska institutet nyligen blev utsett till ett av de bästa sjukhusen i världen… och till det bästa i Europa…

Länk:
https://lakartidningen.se/aktuellt/...-rankas-som-sjunde-basta-sjukhuset-i-varlden/

Och vårdpersonalen har ”alltid” klagat på hur vården fungerar. Men alla jag känner som behövt sjukhusvård har fått fantastiskt hjälp. Det är nog någon slags kultur att vårdpersonalen klagar på vården. Ungefär som bönderna…
 
Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Jag är ”fascinerad” över de som väljer en större risk för hälsan än en betydligt mindre risk. Det är mycket märkligt, men upp till var och en.
Jag håller med om att det borde vara upp till var och en.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.