T
Maskintok skrev:
Jo det ska vi nog lyckas med.
Det är sällan som det inte går att fixa något
Gick sågen att rädda vore jag jätteglad. Är dock inte så insatt i det där med ersättningsdelar isf original - men med expertsupport kanske jag klarar det...;)
 
A
T Tullen127 skrev:
Gick sågen att rädda vore jag jätteglad. Är dock inte så insatt i det där med ersättningsdelar isf original - men med expertsupport kanske jag klarar det...;)
Det löser sig.
Jag ska fixa bilder.
Och det är inga större insatser som krävs..
Brukar bara vara att byta bryggan och att eventuellt byta startapparaten.
 
A
Hand håller en svart startapparat till en såg, synlig kupa och hakar, föremålet är fäst med en mutter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en startapparat för motorsåg med logotyp och hakar på en träyta nära gröna glasflaskor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

första sågen..
startapparat.

Hand håller en startapparatens kupa bredvid öppnat hölje med vevaxel och fastsatt mutter på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en startapparatkupa, troligtvis till en såg, nära vevaxelns fäste med mutter synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

sedan har man löst det så att man har en kupa, med hakar.. sitter fast på vevaxeln med en mutter.. det är allt..
Skulle nog funka.. :thinking:
 
T
Maskintok skrev:
[bild] [bild]
första sågen..
startapparat.

[bild] [bild]
sedan har man löst det så att man har en kupa, med hakar.. sitter fast på vevaxeln med en mutter.. det är allt..
Skulle nog funka.. :thinking:
Undrar bara om jag förstått rätt...(ursäkta om jag ställer dumma frågor för att förstå)
1. "Startapparaten" är det hela kåpan med startsnöre-mekanismen?
2. Är det samma avstånd mellan skruvarna för startapparaten mellan nuvarande och den på bilden?
3. Kupan med (med hakar) passar den på axeln istället för min trasiga brygga?
4. Vad greppar hakarna (taggarna) på kupan tag i ? :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
T Tullen127 skrev:
Undrar bara om jag förstått rätt...(ursäkta om jag ställer dumma frågor för att förstå)
1. "Startapparaten" är det hela kåpan med startsnöre-mekanismen?
2. Är det samma avstånd mellan skruvarna för startapparaten mellan nuvarande och den på bilden?
3. Kupan med (med hakar) passar den på axeln istället för min trasiga brygga?
4. Vad greppar hakarna (taggarna) på kupan tag i ? :)
1.japp
2. ska det vara ja.
3. ja, man använder en mutter och drar åt med, helst en kil också.. min axel var av där vid muttern..
4. linhjulet slår ut de där plastbitarna av centrifugalkraften.. Och dessa tar då tag i koppen.. Som sedan driver vevaxeln runt..
 
A
hittade en B407B och en B422X..
Men de var slaktade..
Men jag fann en al-ko där grejerna såg likvärdiga ut.. ska skruva isär den med...
 
T
Var ute i verkstan och tog några kort till...
Gul kåpa med monterad startapparat för kylning, verktyg och material syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Startapparat monterad i kåpan som styr luftströmmen för kylningen bl.a.
Den kåpan måste väl vara med för att klara kylningen - eller?

Monterad startapparat i en smutsig motorhuv med synliga hål för kylning och avståndsmätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Losstagen startapparat
Startapparat i gul kåpa med mätverktyg som visar 73,5 mm avstånd mellan hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avstånd 73,5 mm mellan de 4 hålen.
 
A
T Tullen127 skrev:
Var ute i verkstan och tog några kort till...
[bild]
Startapparat monterad i kåpan som styr luftströmmen för kylningen bl.a.
Den kåpan måste väl vara med för att klara kylningen - eller?

[bild]
Losstagen startapparat
[bild]
Avstånd 73,5 mm mellan de 4 hålen.
Jajemän jag ska mäta(y)
 
A
T Tullen127 skrev:
Var ute i verkstan och tog några kort till...
[bild]
Startapparat monterad i kåpan som styr luftströmmen för kylningen bl.a.
Den kåpan måste väl vara med för att klara kylningen - eller?

[bild]
Losstagen startapparat
[bild]
Avstånd 73,5 mm mellan de 4 hålen.
kommer att skilja lite.. i utseende..
 
A
mät ditt linhjul.. alltså där startsnöret sitter..
Jag undrar ja om det inte skulle gå med att bara byta ut det... :thinking:
 
T
Mätning av maskinkomponent med skjutmått, visar dimensioner i millimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ytterdiam 64,0 mm
Diam över "hakarna" 31,5 mm
Djup (mätt över över linspårets ytterkanter): 12,5 mm
Djup totalt c:a 30,5 mm (mätt från kåpa - linhjulets ytterkant) lite osäkerhet iom att hjulet ej är demonterat.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
T
Maskintok skrev:
kommer att skilja lite.. i utseende..
Utseendet spelar mindre roll om det bara går att rädda funktionen med start och kylning. :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
T Tullen127 skrev:
Utseendet spelar mindre roll om det bara går att rädda funktionen med start och kylning. :)
kylningen är i övre kåpan..
alltså i toppkåpan.
I startkåpan sitter det bara 2 intag de gör ingen skillnad...

Men japp då är det iallafall lättare på den fronten(y)
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
A
T Tullen127 skrev:
[bild]

Ytterdiam 64,0 mm
Diam över "hakarna" 31,5 mm
Djup (mätt över över linspårets ytterkanter): 12,5 mm
Djup totalt c:a 30,5 mm (mätt från kåpa - linhjulets ytterkant) lite osäkerhet iom att hjulet ej är demonterat.
Då ska jag mäta lite mer imorgon...
(y)
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
T
Maskintok skrev:
Då ska jag mäta lite mer imorgon...
(y)
Hej , har du hunnit kolla något mera?
Jag vet inte om jag missuppfattat nåt, men har du möjligtvis nån lösning att sälja? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.