5 175 läst · 63 svar
5k läst
63 svar
Luft/vattenvärmepump Värmland
Jag har idag 20A huvudsäkring, var 16A när vi flyttade in.J Josth skrev:
Dock har vi problemet att kablarna ifrån mätskåpet på garaget är för klena för mer än 16A, så huset är säkrat med 16A. Men en ny modern värmepump lär väl klara på 16A väl?
Med 16 A huvudsäkringar är min rekommendation pelletspanna om det inte finns fjärrvärme i närheten. Bergvärme kan också gå men det är verkligen på gränsen i ett så stort hus. Fast det måste ju går att byta kabel från mätaren även om det blir en del grävning.
Jag kör 16A säkringar utan problem. Båda mina föräldrar kör 16A med bergvärme. Så att man måste byta håller jag inte med om. Men har man problem med att huvudsäkringarna löser ut ska man såklart byta. Angående framledningstemperstur så bytte jag några element till såna som är anpassade för lägre temperatur. Men en seriös firma informerar om sånt.
med 16A huvudsäkring skulle jag antingen välja bergvärme eller pelletspanna i första hand.
I andrahand en luftvattenvärmepump. De drar som sagt en massa extra ström om det blir riktigt kalt.
Kollar man på siffrorna på specarna du postade så kan de dra 16A (6900W/400V -> 17.25A) bara på LVVPn
Sen har du allt annat som , tvättmaskin, diskmaskin, spis, ugn, lampor etc etc.
Det blir på marginalen att ligga på 16A huvudsäkring.
Klart att du kan ju alltid ta in en elektriker och dra ny kabel från mätarskåpet till där LVVPn ska vara och sen höja huvudsäkringen till 20A. Då borde det inte vara något problem
I andrahand en luftvattenvärmepump. De drar som sagt en massa extra ström om det blir riktigt kalt.
Kollar man på siffrorna på specarna du postade så kan de dra 16A (6900W/400V -> 17.25A) bara på LVVPn
Sen har du allt annat som , tvättmaskin, diskmaskin, spis, ugn, lampor etc etc.
Det blir på marginalen att ligga på 16A huvudsäkring.
Klart att du kan ju alltid ta in en elektriker och dra ny kabel från mätarskåpet till där LVVPn ska vara och sen höja huvudsäkringen till 20A. Då borde det inte vara något problem
Så summering är att köper jag en itec tex och har 16A säkring, så finns risken att jag skjuter säkring när det en dag om året blir -20grader? Under förra året hade vi -16 som lägsta temp.
Och om detta skulle ske, då får jag börja gräva och dra ny kabel för att även säkra huset med 20A. eller hur?
Och om detta skulle ske, då får jag börja gräva och dra ny kabel för att även säkra huset med 20A. eller hur?
Som jag förstått så kan de göra så, men att man låser patronen. IVT tex låste patronen till att endast ta 3kw, jag vet inte riktigt vad det blir i ampere, men långt ifrån bör det vara.M MrDizzy skrev:Kollar man på siffrorna på specarna du postade så kan de dra 16A (6900W/400V -> 17.25A) bara på LVVPn
Sen har du allt annat som , tvättmaskin, diskmaskin, spis, ugn, lampor etc etc.
Det blir på marginalen att ligga på 16A huvudsäkring.
Klart att du kan ju alltid ta in en elektriker och dra ny kabel från mätarskåpet till där LVVPn ska vara och sen höja huvudsäkringen till 20A. Då borde det inte vara något problem
Precis, om du köper en LVVP och säkringen går då det är kallt, så är det bara att byta den & hoppas på att den håller tills man grävt och fått dit ny kabel som klarar 20A. (skulle nog ta en kabel som klarar minst 25A för att "framtidssäkra") och då säkra upp huset med.JonasWe skrev:
Eller så köper man en LVVP och direkt börjar med att planera och gräva för ny kabel för att så snabbt som möjligt säkra upp. Efter det behöver man inte vara orolig att säkringen går mitt i natten och gör att det blir kallt i huset.
Om du köper en Itec 12 kW tror jag problemen börjar strax under -10 °C och kallare. Kompressorn kanske klarar värmen ner till ca -7 °C och sedan kopplas successivt mer el-patron in och vid -15 °C kan det vara 100% el-patron 12 kW som behövs för att hålla vanlig rumstemperatur inne.
Jag bor i ett hus på 120 kvadrat. Fruktansvärt dåligt isolerat. 20cm i tak och väggar. En gjuten platta som är dåligt isolerad. Jag har en itec 9. Den har gått 9300 timmar. Av dom timmarna är de 80 timmar elpatron. Men då använder den även elpatron för att värma vattnet regelbundet för stt förhindra bakterier. Förra vintern hade vi en lång period med mellan 15-20 minusgrader. Så att den kör uppemot 100% elpatron när de är 15 minus är jag väldigt tveksam till . Men jag kan bara utgå efter min erfarenhet under detta året jag haft den
När ditt hus byggt? Kanske det är gammalt och har grova sektionsradiatorer som t.o.m. fungerar med självcirkulation? Då behövs inga särskilt höga framledningstemperaturer för att värma. 120 kvm och 300 kvm är också stor skillnad att värma och husen från 70-talet är inte speciellt välisolerade då energin fortfarande var billig då.
Huset är byggt 1963. De är verkligen inte grova radiatorer. Rör med en plåt framför. Därför jag fick byta några element. Att de är stor skillnad på så många kvadrat förstår jag också.J Josth skrev:När ditt hus byggt? Kanske det är gammalt och har grova sektionsradiatorer som t.o.m. fungerar med självcirkulation? Då behövs inga särskilt höga framledningstemperaturer för att värma. 120 kvm och 300 kvm är också stor skillnad att värma och husen från 70-talet är inte speciellt välisolerade då energin fortfarande var billig då.
Bra men lägg då kabel som klarar upp till 25 A som brukar vara standard. Normalt 5×6 mm² EKKJ, N1XV m.fl. Kabel för 20 A är ovanlig och oftast dyrare att få tag på. Med en liten grävmaskin är det ett ganska snabbt jobb.
Ja jag tänkte lägga 10mm² men det blir nog svårt att få in i centralen, men som du säger, 6mm² lär räcka ett bra tagJ Josth skrev:
Beställde även en Thermia Athena Total EQ 14 kw. Kul!