Hej!

ledsen om detta finns överallt i forumet men tycker det mesta gäller ”för mycket betalt av hantverkare” vilket detta inte gäller

vi hade hantverkare som vi ville dom skulle slipa och olja golv. Vi är överens om priset och vad arbetet gäller. Inga konstigheter.

men de skulle lägga två lager olja. När de kom för att lägga på andra lagret kommer dom på efter 1/3 att första lagret ej va tillräckligt torrt så de fick vänta tills nästa dag. Resultatet nu (kan lägga upp bilder senare då jag inte är hemma) blev inte tillfredsställande, den 1/3 dom gjorde först av andra omgången olja är mörkare och det är flammigt. Dom la alltså på 1/3 sen pausa ett dygn.

vi är inte på krigsstigen på något sätt men är inte nöjda med resultatet.

jag har hört om det här med rätten att rätta till och det är helt okej. Men de skickade fakturan med tio dagar när de påbörjade arbetet och jag har svårt att tro att dom kommer hinna åtgärda något innan tiden för betalning går ut. Måste jag betala eller kan jag ”anmäla” detta officiellt och hålla inne betalning till de åtgärdat problemet?

Jag har ingen aning men känns som om ifall de får pengarna kommer de skita i oss.

mvh
Mathias
 
A
M Mathiasheder skrev:
Hej!

ledsen om detta finns överallt i forumet men tycker det mesta gäller ”för mycket betalt av hantverkare” vilket detta inte gäller

vi hade hantverkare som vi ville dom skulle slipa och olja golv. Vi är överens om priset och vad arbetet gäller. Inga konstigheter.

men de skulle lägga två lager olja. När de kom för att lägga på andra lagret kommer dom på efter 1/3 att första lagret ej va tillräckligt torrt så de fick vänta tills nästa dag. Resultatet nu (kan lägga upp bilder senare då jag inte är hemma) blev inte tillfredsställande, den 1/3 dom gjorde först av andra omgången olja är mörkare och det är flammigt. Dom la alltså på 1/3 sen pausa ett dygn.

vi är inte på krigsstigen på något sätt men är inte nöjda med resultatet.

jag har hört om det här med rätten att rätta till och det är helt okej. Men de skickade fakturan med tio dagar när de påbörjade arbetet och jag har svårt att tro att dom kommer hinna åtgärda något innan tiden för betalning går ut. Måste jag betala eller kan jag ”anmäla” detta officiellt och hålla inne betalning till de åtgärdat problemet?

Jag har ingen aning men känns som om ifall de får pengarna kommer de skita i oss.

mvh
Mathias
Jag skulle ge dem 1/3 av total summan.
med anledningen att de inte gjort klart jobbet med belåtenhet.
När det börjar se ut som ni kommit överens så skulle jag ha skickat in resten.
 
Okej tack för inputen

och vad betyder det i praktiken (första gången). Vi betalar som vi annars skulle gjort men med mindre summan. Som jag förstår får man hålla inne den summa som rättningen skulle kosta, vilket i detta fallet måste vara hela summan då jag gissar dom får slipa om och olja om, vilket är hela arbetet

mvh
 
A
M Mathiasheder skrev:
Okej tack för inputen

och vad betyder det i praktiken (första gången). Vi betalar som vi annars skulle gjort men med mindre summan. Som jag förstår får man hålla inne den summa som rättningen skulle kosta, vilket i detta fallet måste vara hela summan då jag gissar dom får slipa om och olja om, vilket är hela arbetet

mvh
De blir mera samarbetsvilliga om man ger dem åtminstone en del av summan..
Men ja visst kan man bestrida kravet med att kvaliteten på jobbet är bristfällig..

Men då kan firman bli av samma mynt...
bättre vara godhjärtad och visa hänsyn..
frågar de varför inte mer är betalt så hänvisar man till att de inte uppfyller kraven..
Men efter åtgärd och godkänt resultat får sina pengar.. Så borde de vara nöjda..
 
  • Gilla
Mathiasheder
  • Laddar…
Kort svar: Ja, ni kan hålla inne med betalningen.

Det är Konsumenttjänstlagen som är relevant lagrum i det här fallet (under förutsättning att ni har beställt tjänsten som vanliga privatpersoner av ett företag).

Till att börja med, är det att betrakta som ett fel?

9 § Tjänsten ska anses felaktig, om resultatet avviker från
1. vad konsumenten med hänsyn till 4 § har rätt att kräva, även om avvikelsen beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse.
Således, med all sannolikhet: ja. Det är ett fel.

16 § Är tjänsten felaktig utan att det beror på något förhållande på konsumentens sida, får konsumenten hålla inne betalningen enligt 19 §.
Han får vidare kräva att felet avhjälps enligt 20 § första stycket eller också göra avdrag på priset eller häva avtalet enligt 21 §.

Dessutom får konsumenten kräva skadestånd av näringsidkaren enligt vad som sägs i 31 §.
Ni har alltså rätt att hålle inne med betalningen.

19 § Konsumenten får hålla inne så mycket av betalningen som fordras för att ge honom säkerhet för hans krav på grund av ett fel hos tjänsten.

20 § Konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper felet, om det inte medför olägenheter eller kostnader för näringsidkaren som är oskäligt stora i förhållande till felets betydelse för konsumenten.
 
  • Gilla
Mathiasheder
  • Laddar…
Okej men då tror jag förstår mina rättigheter. Och som sagt så är vi inte på krigsstigen utan vill bara ha ett fint bibliotek.

om vi nu väljer att faktiskt kräva att de rättar till felet, betalar en summa. Men hur sker processen. Jag tänker mig först ringa och prata med hantverkaren och berätta hur vi känner, han kan komma och titta själv och se vart de leder. Men om man inte betalar/inte betalar hela summan kommer väl de skicka till kronofogden och så vidare?

mvh
 
A
M Mathiasheder skrev:
Okej men då tror jag förstår mina rättigheter. Och som sagt så är vi inte på krigsstigen utan vill bara ha ett fint bibliotek.

om vi nu väljer att faktiskt kräva att de rättar till felet, betalar en summa. Men hur sker processen. Jag tänker mig först ringa och prata med hantverkaren och berätta hur vi känner, han kan komma och titta själv och se vart de leder. Men om man inte betalar/inte betalar hela summan kommer väl de skicka till kronofogden och så vidare?

mvh
Nä påminnelse först (oftast)
Sedan inkasso.
därefter kronofogden..
Men bestrid kravet genom att ta en kopia på kravet, skriv ovanpå bestrider och varför.
Går bra på baksidan med.
 
  • Gilla
Mathiasheder
  • Laddar…
Kanske enklast att ringa firman. Så får du besked hur dom ställer sig.
Har dom sett slutresultatet?
 
garvin garvin skrev:
nske enklast att ringa firman. Så får du besked hur dom ställer sig.
Har dom sett slutresultatet?
precis. Som jag nämnt ovan vill vi ha så smidig lösning som möjligt och jag kommer kontakta hantverkaren och se hur han ställer sig.

jag var intresserad av IFALL vi hade rättigheter om det kommer till det, och hur det i så fall fungerar.
Mvh
 
Pratat med hantverkaren och det var i god ton, han ska komma imorgon och titta på golvet!

mvh
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
A
M Mathiasheder skrev:
Pratat med hantverkaren och det var i god ton, han ska komma imorgon och titta på golvet!

mvh
(y)
 
Här är för övrigt en bild på resultatet

mvh
 
  • Nylagt träparkettgolv med variation i träets nyanser och mönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
M Mathiasheder skrev:
Här är för övrigt en bild på resultatet

mvh
Blir nog bra när det fått dra i sig lite mer (y)
 
Maskintok skrev:
Blir nog bra när det fått dra i sig lite mer
ytterst tveksamt! Men jag blir bara glad om du har rätt :) bilden är efter 24 Tim torktid. Hantverkaren kommer efter 42 Tim.
 
A
M Mathiasheder skrev:
ytterst tveksamt! Men jag blir bara glad om du har rätt :) bilden är efter 24 Tim torktid. Hantverkaren kommer efter 42 Tim.
Nja jag tänkte mer på att det kan behöva mer olja... Men ja det brukar även se bättre ut efter flertalet timmar..
 
  • Gilla
Mathiasheder
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.