Va på husvisning och blev kär. Ute på landet men ändå gräddhyllan. Lagom stort torp med tillbygnader på 107kvm och trädgård på 3700kvm med en bit berg på köpet.

Kom hem och läste besiktningsprotokollet, det som behöver göras är:

1. Taket - byt ut spikarna mot skruvar och täta.

2. Duschutrymmet måste renoveras då det va lite mögel runt våttapetkanterna och gummiringen satt inte fast.

3. Dränera - huset ligger nedan för berget och uppmätte mellan 20-50% fuktkvot på vissa ställen. Stuprännan är full med skräp och rinner rakt ner samt att det växer massa småbuskar runt träsockeln som också behövs tas bort men själva dräneringen kan väl vänta till sommaren så kan man väl sätta fläktar i källaren så länge?

sambon säger att det blir för dyrt , svärföräldrarna säger spring men vi får bestämma själva.

den är ute för 1,2 men jag tänker att jag kan få ner den till 800-900k

inte värt att kolla på andra hus när jag redan hittat VÅRT hus.

Vad tycker ni?
 
Lite läckra bilder skulle vara trevligt.
 
yonna yonna skrev:
Lite läckra bilder skulle vara trevligt.
här kommer några iaf
 
  • Trädgård med grönt gräs, höstträd i gult och rött, och trästaket under molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepump och ackumulatortank i ett teknikrum med synliga rör och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarförråd med blåmålade väggar och fuktskador, trähyllor till höger och en stege till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett gammaldags badrum med rosa tapet, en duschhörna, vit radiator, och en öppen trätrappa upp till en vindslucka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ljust kök med vit inredning, träbänkskiva, kakel och mönstrad tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd stuga med vita knutar och veranda i en grönskande trädgård omgiven av skog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rödfärgat trähus med blå dörr och vita knutar, omgivet av höstig grönska och en grusgång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
Äh, ser ju superfint ut.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Inga konstigheter baserat på det du skriver.

Av det du tar upp så tycker nog jag att det är trädgården som ni skall räkna med tar tid. Men det är å andra sidan en stor fröjd att ha en stor trädgård om man nu kan tänka sig att gilla det.

Kör på säger jag.
 
Det beror ju på vad ni har för budget ;)

Låter inte som några konstigheter att fixa tycker jag. Tak och badrum behöver såklart fixas snart. Dränering märker ni själva om det blir akut (typ pölar på golvet). Ställ inget fuktkänsligt på källargolvet och använd inte källaren som boyta. Om stupröret slutar nära husväggen så att vattnet inte leds bort är det bara att koppla på en extra bit rör eller lägga en ränna under som leder bort vattnet längre ut. Det kan göra stor skillnad för fukten i källaren. En luftavfuktare är också en bra investering, skaffa en med slang så att man kan ställa den vid en golvbrunn och slippa tömma nån balja hela tiden.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
M
Bort med all vegetation runt huset ASAP! Köp en avfuktare av kvalitet, typ Woods eller Mitsubishi att köra i källaren tills det är omdränerat. Denna har du sedan i torkrummet i många år.

Som talare innan skrev, tänk "bort med vattnet från huset", oavsett vart det kommer ifrån så försök få det ut från huset innan dränering görs om.
 
Ser ut som kanon, med riktig värmekälla med. bara den kostar 100kkr minst, så tänk till lite, pruta inte för mycket, det finns andra med era visioner på natur. Och ta allt annat på längre sikt.
 
Taket funderar jag på. Spikar man inte såna plåttak på toppen men skruvar i dalen? Eller kan man även skruva i toppen?
 
Får ni det till vettig pris så absolut! Tänk bara på att allt tar tid, har man barn så ska dom ges tid, man jobbar heltid, man ska hinna sova emellan :rofl: men känns det rätt så kör så det ryker! Såg jättefint ut
 
1,2 millar för ett hus är väl inga pengar. Lite småfel går väl ordna till. Plöj in några hundra tusen till och gör det till ert.
 
Det går att sätta skruv ( farmarskruv långa ) i hålen, dom gammal s.k klockspiken ( galvad takplåt ) kan om man hur tur dras ur med kofot och en bred bräda under, annars klipps skallen av och resten får sitta kvar.
 
  • Gilla
lob
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
1,2 millar för ett hus är väl inga pengar. Lite småfel går väl ordna till. Plöj in några hundra tusen till och gör det till ert.
skön kommentar men jag förstår vad du menar. Prova att spara ihop till 1,2 miljoner. Det är en annan femma…..
 
M
L lob skrev:
Prova att spara ihop till 1,2 miljoner. Det är en annan femma…..
Med en ränta efter skattereduktion på under 1% så blir "hyran" för 1,2Msek 1000kr/mån, inflationsjusterat vågar jag inte ens tänka på, man får betalt för att låna/bo? Finns väl ingen som avstår att köpa ett boende för att spara ihop 1,2Msek? Eller tolkar jag dig fel?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
skyst med 3 garage
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.