T
Många här blästrar ser jag. Vad blästrar ni för något?
 
  • Gilla
Rolexren
  • Laddar…
Mest bilplåt men hade jag haft blästerskåp hade nog allt som inte går upp i svarven åkt genom blästern
 
F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nu kanske du kör slanglöst, men jag upplever att det är ett större problem att få däcken att hålla trycket, än att uppnå det...
Vad ska man köpa för märke på slangen för att slippa det?
oklart, jag kör bil, motorcykel och diverse annat men cyklar till jobbet gör jag bara om jag av misstag knäcker ett par långburkar till frukost innan jobbet. Finner cykling på asfalt generellt som både ansträngande och rätt trist faktiskt.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jag sandblästrar och oljebehandlar bilen och blåser rent maskiner, fyller på luft i däck, och städar snicarvertstaden. Det var väldigt nära att jag skulle ha behövt blåsa upp bränsletanken på bilen med tryckluft men jag hade tur och fick tag på en ny tank.
Då jag svetsar eller kapar i någon tank som det ar varit bensin eller dieselolja eller flytgas i sätter jag kompressorn att blåsa igenom för att inte få gasansamlingar som exploderar.
Vanligaste användningen är att blåsa rent motorsågen.
 
Förutom allt ovanstående så är kompressorn utmärkt för att fylla hydropressen i fritidshuset 1 gång per år.
 
tommib
Gimp Gimp skrev:
Kompressor kan man använda till mycket, skulle inte klara mig utan speciellt många dagar.
- Lackspruta
- Muttermaskin (har en batteri också, men när det ska lossas rostiga M18 med långa gängutstick blir batteri och maskin oroväckande varma)
- Slipmaskiner
- Blästerskåp
- Polyuretanspruta
- Tryckluftsmatad helmask
- Plasmaskärare
- Blåsa upp poolleksaker
- Blåsa dragtråd i gamla PEM-rör
- Blåsa rent kläder och kropp från slipdamm
- Blåsa rent bilen efter spackelslipning
- Blåsa rent luftvärmepump
- Blåsa rent slippapper
- Skjuta PET-flaska med T-röd i
Så typ livsnödvändiga saker
[bild]
Den här PET-flaskan med T-röd får du gärna berätta mer om...
 
  • Gilla
Myckling
  • Laddar…
Skjuta upp PET flaskor är kul men varför T-röd?
Vi hade bara vanligt vatten.
Men det står en brandsläckare där…..

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Men det står en brandsläckare där…..
Står även en gasolbrännare där...
 
T Ejmelie skrev:
Många här blästrar ser jag. Vad blästrar ni för något?
Typ allt, håller på och bygger Epa till sonen och alla lösa delar blästras och lackas, typ axlar, bärarmar, styrservo, rattstång, växellådsbalkar, kardanaxel, mm, mm, mm
 
tommib tommib skrev:
Den här PET-flaskan med T-röd får du gärna berätta mer om...
Ja, ungefär som det låter...
Ett rör med o-ring som passar precis i hålet på PET-flaskan och låshakar osm håller i den, i med några dl T-röd och kör i tryckluft i röret, gasolbrännare på sidan och sen är det bara skjuta iväg. Brandsläckare behövs....
Den skjuter nog upp den ca 20m i all fall.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Samtidigt som kompressorn kan vara ett mångsidigt verktyg, finns det också risker. Jag funderar mest på renblåsning, som kan sprida damm dit där det inte skall vara: till ögon och lungor! I vissa lägen kan det vara säkrare med en bra dammsugare. Jag skulle vilja påstå att kompressorn och dammsugaren kompletterar varandra och att det är värt att tänka efter inför varje rengöringsjobb.
 
Brukar blåsa av allting i snickeridelen så dammer flyger några gånger i året, samtidigt kör jag spånsugen utan rör, det brukar funka ganska bra på att rena luften.
 
  • Gilla
Cider
  • Laddar…
Jag är ju bara hobbyhusägare och använder knappt kompressorn jag haft i tio år. Någon gång sällan använder jag den för att blåsa bort småskräp på svåråtkomliga ställen. Det jag mest använt den för är lilla spikpistolen från Biltema.
Jag drar bildäckens muttrar för hand och löven under carporten blåser jag bort med grovdammsugaren.
Men min lilla batterikompressor från Ryobi används däremot flitigt. Jag pumpar bollar och cykeldäck (50psi för cykeln och 25 psi för cykelvagnen). Pumpar den uppblåsbara kanoten (inte en leksak) och madrasser.
Ett av de bättre köpen jag gjort.
 
  • Gilla
Anderssjo
  • Laddar…
När jag pumpar tex. däck vill jag ju inte stå där tills kompressorn fyllt däcket, det är ju därför man har en tank så det går fort + minimum 10mm slang till.

Men vill du sälja din kompressor så gör det. Känns inte som den lär bringa in så många kronor utan passar bättre som reserv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.