Hej!

Skulle behöva lite hjälp med hur man ska tänka om man vill jämföra kostnad för lån för köp av solceller gentemot vad man tjänar in på att ha solcellerna.

I mitt fall skulle jag behöva ta ett lån för att köpa paneler för 104 000:- (inkl.installation) där jag höjer mitt lån/månadsavgift till banken med 300:- i så fall.

Panelerna har en uppskattad produktion på 7-8000 kwh/år
Jag har en uppskattad årlig förbrukning av el på cirka 18000 kwh/år på fastigheten.


Så hur räknar jag ut om mina paneler kommer göra att jag sparar mer pengar på el per år gentemot vad min höjda månadskostnad för nytt lån blir?

Jag är medveten om att elpriset såklart förändras och att det därför är svårt att räkna ut exakta siffror. Men lite nybörjarhjälp hur man ska tänka uppskattas :)
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Nu vet jag inte var du bor men skjuter jag från höften med min kalkylator med mina nätkostnader, 80 öre genomsnittligt spotpris, 5000kWh såld el hamnar jag på runda slängar en vinst på drygt 12000kr på ett år jämfört med förbrukning utan sol. Med reservation för felräkning. Lånet kostar 3600 så ur den synvinkeln tycks det löna sig. Väldigt grovt räknat.

Jag har ett libreoffice calcblad för uträkningen. Man behöver uppskatta mängden såld el i kWh, total förbrukning i kWh och därur räkna ut hur mycket el i kWh man behöver köpa och hur mycket av solelen man förbrukar själv.

Man ska nog ha ett timavtal för såld el och kanske även för köpt om man kan styra vilka tider man förbrukar el.
 
  • Gilla
martyyyyy
  • Laddar…
Man kan alltid räkna på elskatten och nätavgiften, de blir ca 1kr per kWh. I medel kanske ett hus lyckas förbruka 50% av förväntad produktion. För närvarande så får man ju 0.6kr per kWh i skattereduktion.

Totalt blir det då 1*4000 + 0.6*4000 = 6400kr vilket då inte tar hänsyn till elpriset alls. Om man antar ett elpris i medel på 0.5kr så får man 8000*0.5=4000kr till. Vilket då ger ca 10tkr per år.

Så någonstans mellan 10-15 år kan återbetalningstiden hamna på. Med en ökad ränta på 3600kr per år så har du en ränta på 3.6% vilket jag tycker är högt. Hursom så är det ca 10% återbetalning av investeringen per år och drar man bort räntekostnaden så blir det ca 6%. 6% tycker jag är en hyffsad siffra.
 
  • Gilla
martyyyyy
  • Laddar…
Stort tack för era inputs!
Tittar man över ett år så är det ju i varje fall en affär där man sänker sin totala månadskostnad, och så klart även längre framåt :)
 
M martyyyyy skrev:
Stort tack för era inputs!
Tittar man över ett år så är det ju i varje fall en affär där man sänker sin totala månadskostnad, och så klart även längre framåt :)
Glöm bara inte att räkna in avskrivningen av panelerna, alla delarna håller inte hur länge som helst.
 
Har du 16a huvudsäkring idag? Effekttak?
Kör ac?
Uppvärmning?
Pool?
Elbil?
 
A Alexn72 skrev:
Har du 16a huvudsäkring idag? Effekttak?
Kör ac?
Uppvärmning?
Pool?
Elbil?

Jag har 20a huvudsäkring.
Uppvärmning kombinerad frånluftsvärmepump+fjärrvärme. Har dock ett gästhus som är igång rätt ofta med element i.
Har även elbil samt jacuzzi.
 
Hej,
det är extremt komplicerat att räkna på det, för det är så många olika faktorer som vi inte har en aning om hur dom ser ut i framtiden:
* elpris hos just din leverantör
* säljpris hos just din leverantör
* skatteavdrag för varje såld kWh (är största inkomstkällan just nu)
* statligt stöd vid investering
* ränteutveckling
* din egen förbrukning över dagen
* avskrivning

De flesta har sina egna beräkningsmodeller med sina brister, mer eller mindre seriösa. Jag själv har försökt ett otal gånger att räkna, tills jag insåg det omöjliga, och kom till slutsatsen: Just do it!
 
  • Gilla
  • Haha
Jan Ehn och 3 till
  • Laddar…
Jag tror att i praktiken är det svårt att nå 10 år, det är nog snarare 14 år före det börjar ge dig pengar och då några tusen per år. Det är mera lönsamt att ha pengarna på börsen. Så solpaneler gör man inte för ekonomin. Troligen tjänar du mera på att isolera, 50 cm extra på vinden och nya fönster. Räkna på det.
Jag brukar säga att maskiner för uppvärmning är ren förlust, solceller är något mellanting. Dessutom tror jag elpriset inte kommer öka dramatiskt. Tekniken kostar inte multum. Gör så att du köpen LLVP om du inte har. För det är vinst direkt. Berg och LVVP tar mer tid. Sen underhåll och förbättra huset.
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
Installerade solceller i våras, igång sedan mitten av mars.
Total förbrukning i genomsnitt 2018-2020: 28 500 kWh.
Satte 12 kW på taket som under 2021 hittills producerat 11 400 kWh varav ca 40 % förbrukat själv.
Med fastprisavtal har jag en totalkostnad på 1,15 kr/kWh, dvs hittills har jag sparat 5700 kr i minskad elförbrukning.
Sen säljer jag till genomsnittspris under månaden + lite tillägg -(typ 6,9 öre )och det har legat på mellan 60 och 95 öre. Hittills i år har jag sålt för ca 5200 kr. tillkommer skattereduktion om 60 öre, tot 4100 kr.
Enl mina beräkningar ha de 11 400 kWh genererat 15 000 kr i antingen sparade utgifter eller tillbaka.
Jag har investerat knappa 130' på taket så payoff är lite bättre än de 11 år jag räknade med.
 
  • Gilla
Fox Lane och 3 till
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Installerade solceller i våras, igång sedan mitten av mars.
Total förbrukning i genomsnitt 2018-2020: 28 500 kWh.
Satte 12 kW på taket som under 2021 hittills producerat 11 400 kWh varav ca 40 % förbrukat själv.
Med fastprisavtal har jag en totalkostnad på 1,15 kr/kWh, dvs hittills har jag sparat 5700 kr i minskad elförbrukning.
Sen säljer jag till genomsnittspris under månaden + lite tillägg -(typ 6,9 öre )och det har legat på mellan 60 och 95 öre. Hittills i år har jag sålt för ca 5200 kr. tillkommer skattereduktion om 60 öre, tot 4100 kr.
Enl mina beräkningar ha de 11 400 kWh genererat 15 000 kr i antingen sparade utgifter eller tillbaka.
Jag har investerat knappa 130' på taket så payoff är lite bättre än de 11 år jag räknade med.
Kul att höra! Din kalkyl ser ut som den kommer gå riktigt bra.

Men hur lyckades du få till 12 kW för 130'? Gjorde stora delar av jobbet själv?
 
S
I dagsläget installerar man väl inte solceller för att spara/tjäna pengar. Ser inte riktigt poängen med solceller innan man löst en lagring som gemene svensson har råd att installera. När solpaneler ger huset möjlighet till ödrift så jäklar blir det intressant. Före det är det ganska meh, med dagens mått mätt.
 
Jag instllerade mina 10kW för 125' i våras(skiftet mars/april) och de jag valde var inte billigast (ville ha en lokal firma som har total ansvar, inga underleverantörer)
Så 12kW för 130k känns rimligt (beroende på leverantör dvs)
(fick inte in mer än 10kW på mitt tak , annars skulle jag ha stoppat dit mer)

Mina 10kW har hitills leverat sol (egen förbruking + sålt ) för ca 10 000:-
Räknar med en ROI/payoff på ca 10-11 år (ca 13 om man räknar med byta av växelrikare efter 15 år)
 
  • Gilla
RSAndersson
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Jag instllerade mina 10kW för 125' i våras(skiftet mars/april) och de jag valde var inte billigast (ville ha en lokal firma som har total ansvar, inga underleverantörer)
Så 12kW för 130k känns rimligt (beroende på leverantör dvs)
(fick inte in mer än 10kW på mitt tak , annars skulle jag ha stoppat dit mer)

Mina 10kW har hitills leverat sol (egen förbruking + sålt ) för ca 10 000:-
Räknar med en ROI/payoff på ca 10-11 år (ca 13 om man räknar med byta av växelrikare efter 15 år)
Tack för ditt svar! Då kan det absolut vara intressant för vår del - jag gillar tanken att sänka de fasta kostnaderna på kåken över tid.

Sedan håller jag på att försöka bli klok om man kan lyckas klättra en energiklass via solceller, om så skulle vara fallet skulle det sänka räntekostnaden på bolånet för oss med 2500kr/år (efter avdrag). Bara det betalar ju en god andel av investeringskostnaden.
 
Jag såg någonstans att man räknar med 10 års livslängd på panelerna (ingen aning om de har rätt då de var emot grön energi i allmänhet). Då ser ju kalkylen genast sämre ut. Och tillverkningen är inte direkt fossilfri.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.