J Josth skrev:
Vilken effekt vad det i Thermias offert? NIBE och CTC tycker jag har hoppat upp rejält i pris. Tycker du också ska be om offert på Daikin Altherma 3 TopGrade. Finns flera återförsäljare i Karlstad enligt Daikins hemsida.
ja det var lite otydligt, men det är denna: iTec Eco 12 400V
 
JonasWe JonasWe skrev:
Låter ju bra, slår en signal imorgon :)
Så du kör thermia? är du nöjd? funkar det bra? vilken modell har du?
Har itec 9. Haft i ett år och inte varit ett enda problemet så jag är väldigt nöjd.
 
E erik_83 skrev:
Har itec 9. Haft i ett år och inte varit ett enda problemet så jag är väldigt nöjd.
Skönt att höra :) jag skulle få offert på den nya Athena också, skall vara jämförbar med Nibes 21serie.
 
JonasWe JonasWe skrev:
ja det var lite otydligt, men det är denna: iTec Eco 12 400V
Thermia Itec Eco finns som 3,4 - 16 kW modell också och det måste vara den som rimligen passar till 300 kvm. Tyvärr framgår det inte vad den klarar för framledningstemperatur vid -20 °C eller liknande.
 
J Josth skrev:
Thermia Itec Eco finns som 3,4 - 16 kW modell också och det måste vara den som rimligen passar till 300 kvm. Tyvärr framgår det inte vad den klarar för framledningstemperatur vid -20 °C eller liknande.
Här fick jag bild på Itec'en och Athena (deras nyare), säger de dig något? :D jag är lite okunnig fortfarande.

Prestandatabell för ITEC Eco 12 kW värmepump med vattenutloppstemperaturer och COP-värden vid olika utomhustemperaturer. Diagram som visar Athena 14 H/C värmepumpens minsta och största värmeeffekt vid olika utomhustemperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Intressanta uppgifter! Gamla Itec maxar nog vid runt 50 grader när det blir riktigt kallt ute och som det är och har varit på många andra modeller av luftvattenvärmepumpar. Nya Athena ser riktigt intressant ut. Betyder en hel del att inte behöva gå med 100& elpatron när det blir rejält kallt utan att kompressorn klarar ge 65 grader så länge effekten hänger med. Minsta effekten på invertern ligger något högt på Athena men har den bra on/off-reglering märker man det knappt.
 
J Josth skrev:
Intressanta uppgifter! Gamla Itec maxar nog vid runt 50 grader när det blir riktigt kallt ute och som det är och har varit på många andra modeller av luftvattenvärmepumpar. Nya Athena ser riktigt intressant ut. Betyder en hel del att inte behöva gå med 100& elpatron när det blir rejält kallt utan att kompressorn klarar ge 65 grader så länge effekten hänger med.
Så itec är bra, men athena är bättre? :)

Athena ska motsvara Nibes FS21xx
 
Athena är klart mer modern än Itec. Utseendet på Itec var också som de gamla traditionella asiatiska modellerna.
 
  • Gilla
JonasWe
  • Laddar…
Kollar vi först på iTec Eco
Så klarar maskinen en framledning på 55C ,men COP, dvs effektiviteten tar storstryk då det är kallt.
Maskinen klarar dock att ge över 10kW ut vid -7C (skulle tro att den hamnar på ca8.5 kW ut vid -15C)
Skulle du klara dig på 45C framledning så får du ut både mer värme och bättre effektivitet (mindre kostnader för samma värme)
( det är ju då det är kallt man vill ha värmen, de andra siffrorna säger bara att uppvärmingen inte kostar mycket då det är varmare. Duh! )

Kollar vi sen på Athena:n
Den maskinen klarar en framledning på hela 65C , maskinen tappar inte lika mycket effektivitet då det är kallt om du kör 45/55 eller 65 framledning.
Den verkar ha ungefär samma effekt ut vid -7C (ca 10kW) , och även här hamnar man nåstans king 8.5kW vid -15C

Så klarar du dig på 45C i framledning så skulle jag ta den billigare. (vilken det än av dem det är)
Behöver du 55C så skulle jag ta Athena (alltid bättre att ligga en bit under max, maskinerna håller längre och drar mindre)
 
M MrDizzy skrev:
Kollar vi först på iTec Eco
Så klarar maskinen en framledning på 55C ,men COP, dvs effektiviteten tar storstryk då det är kallt.
Maskinen klarar dock att ge över 10kW ut vid -7C (skulle tro att den hamnar på ca8.5 kW ut vid -15C)
Skulle du klara dig på 45C framledning så får du ut både mer värme och bättre effektivitet (mindre kostnader för samma värme)
( det är ju då det är kallt man vill ha värmen, de andra siffrorna säger bara att uppvärmingen inte kostar mycket då det är varmare. Duh! )

Kollar vi sen på Athena:n
Den maskinen klarar en framledning på hela 65C , maskinen tappar inte lika mycket effektivitet då det är kallt om du kör 45/55 eller 65 framledning.
Den verkar ha ungefär samma effekt ut vid -7C (ca 10kW) , och även här hamnar man nåstans king 8.5kW vid -15C

Så klarar du dig på 45C i framledning så skulle jag ta den billigare. (vilken det än av dem det är)
Behöver du 55C så skulle jag ta Athena (alltid bättre att ligga en bit under max, maskinerna håller längre och drar mindre)
I mina effektkalkyler så skriver samtliga 55grader, så då väntar jag spänt på offerten på Athenan.
Men summa kardekumma är att itecen gör jobbet, men behöver använda elpatron mer när jag behöver 55grader ut? eller har jag förstått fel?
 
Ja om el-patronen i Itec räcker(?) Firmorna får gissa på 55 grader då vi inte vet eftersom ni nyss flyttat in. Om det finns tid kan man gärna bo i huset ett år först och skriva upp framledningstemperaturen vid ±0°, -10° osv. Kanske behövs 60-65 grader vid DVUT? Oljepannor och elpannor var vanliga på 70-talet och hade inga problem att leverera höga temperaturer till värmesystemet så det var norm då. Man pratar då vid dimensioneringen om 80/60-system, 80° framledningstemperatur och 60° returtemperatur vid DVUT. Om det saknas termometer på framledningsröret vid pannan sätter man dit en anliggningstermometer, t.ex.: https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...arrorstillbehor/anliggningstermometer-450304/
 
Redigerat:
J Josth skrev:
Ja om el-patronen i Itec räcker(?) Firmorna får gissa på 55 grader då vi inte vet eftersom ni nyss flyttat in. Om det finns tid kan man gärna bo i huset ett år först och skriva upp framledningstemperaturen vid ±0°, -10° osv. Kanske behövs 60-65 grader vid DVUT? Oljepannor och elpannor var vanliga på 70-talet och hade inga problem att leverera höga temperaturer till värmesystemet så det var norm då. Man pratar då vid dimensioneringen om 80/60-system, 80° framledningstemperatur och 60° returtemperatur vid DVUT. Om det saknas termometer på framledningsröret vid pannan sätter man dit en anliggningstermometer, t.ex.: [länk]
Finns det maskiner som kan mata ut 80grader? tycker jag ser 65grader som max, men jag kanske förstått siffrorna fel.

Ska termometern sitta så nära pannan som möjligt? alltså direkt där röret till elementen går ut?


I dags läget är vår panna nerskruvad så den ger max 6,75kw och det gör att pannan pendlar mellan 40-55grader i "panntemperatur" mer orkar den inte värma till. Och då har vi 22-23grader inne, alltså ganska varmt. Och nu är det runt 0an hos oss.
 
80/60-system vid DVUT var normen förr när man dimensionerade värmesystem i hus. Inga problem för olje-, el-, gas- eller pelletspannor eller fjärrvärme. Radiatorerna kunde dock bli obehagligt heta att ta på. Termometern kan sitta flera decimeter från pannan på något lämpligt ställe där den är lätt att se och läsa av.

Max 6,75 kW är alldeles för lite. Något måste göras. Oljepannor brukar kunna ge 25 kW och el-pannor 15 kW från den tiden.
 
J Josth skrev:
80/60-system vid DVUT var normen förr när man dimensionerade värmesystem i hus. Inga problem för olje-, el-, gas- eller pelletspannor eller fjärrvärme. Radiatorerna kunde dock bli obehagligt heta att ta på. Termometern kan sitta flera decimeter från pannan på något lämpligt ställe där den är lätt att se och läsa av.

Max 6,75 kW är alldeles för lite. Något måste göras. Oljepannor brukar kunna ge 25 kW och el-pannor 15 kW från den tiden.
Det som ska göras är byte av panna :D då våran panna har ballat ur och kör 9kw+4kw i princip konstant, vilket gör att vi inte kan använda varken panna + tvättmaskin/torktumlare/ugn/micro/häll utan att huvudsäkring skjuts. Så jag har skruvat ner den och nu har vi bra temp inomhus men dåligt med varmvatten i duschen. Men hellre det än att prenumerera på proppar.
 
Väljer man luftvattenvärmepump behöver man oftast rejäla huvudsäkringar när det blir kallt men det är bra om kompressorn fortfarande ger en del av effekten som i de nyaste modellerna. Har 25 A idag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.