H heimlaga skrev:
Problemet med kontantlösheten är att mycket inte går att betala.
Hur köper man 14 vindfällen där de ligger av en skogsägare eller en skrotad plog av en bonde. Hur betalar man en slant för besväret då man fick hjälp av en förbipasserande att reparera motorn på bilen vid ett motorstopp på vägkanten. Hur köper man gamla maskiner som ett företag säljer för skrotpris för att arbetarskyddet har underkänt dem. Hur får man de nya delarna till släpkärran förzinkade.

Tack vare kontanter fungerar sånt där men har man inte kontanter är man i klistret.
Skogsägaren vill inte skriva kvitto på några få vindfällen eftersom han är rädd att bli ansvarig i domstol om det händer en olycka så de får hellre ruttna i skogen. Bonden vill inte sälja den gamla plogen mot kvitto eftersom han redan för 15 år sedan hade avskrivit den som totalhavererad i bokföringen utan att tänka på att en annan kan plocka reservdelar av den och använda bitar av åsarna som lyftjärn då man byter stockar i timmerhus. Den förbipasserande har ingen lust att hjälpa till och skruva en timme utan ersättning för besväret och eftersom han inte har företag blir det svårt att betala lagligt. Företaget vägrar att sälja sina kasserade maskiner mot kvitto eftersom de är rädda att bli hållna ansvariga om köparen råkar ut för en olycka med underkända maskiner. Huvudkontoret för förzinkningsverkstaden har bestämt att de inte förzinkar åt privatkunder men verkmästaren tar gärna emot 100 euro svart och köper någon reservdel kontant för pengarna och själv får man sina delar förzinkade utan att behöva köra 800 kilometer tur retur för att föra delarna till närmaste förzinkare som betjänar privatkunder och sedan en vecka senare samma resa för att hämta dem.
Det du beskriver är väl mestadels svartaffärer och sådana ersätts väl med gentjänster, byteshandel, sprit eller liknande. Sannolikt även med swish för den som pysslar med sånt i moraliskt tveksamma affärer.
 
H heimlaga skrev:
Problemet med kontantlösheten är att mycket inte går att betala.
Hur köper man 14 vindfällen där de ligger av en skogsägare eller en skrotad plog av en bonde. Hur betalar man en slant för besväret då man fick hjälp av en förbipasserande att reparera motorn på bilen vid ett motorstopp på vägkanten. Hur köper man gamla maskiner som ett företag säljer för skrotpris för att arbetarskyddet har underkänt dem. Hur får man de nya delarna till släpkärran förzinkade.

Tack vare kontanter fungerar sånt där men har man inte kontanter är man i klistret.
Skogsägaren vill inte skriva kvitto på några få vindfällen eftersom han är rädd att bli ansvarig i domstol om det händer en olycka så de får hellre ruttna i skogen. Bonden vill inte sälja den gamla plogen mot kvitto eftersom han redan för 15 år sedan hade avskrivit den som totalhavererad i bokföringen utan att tänka på att en annan kan plocka reservdelar av den och använda bitar av åsarna som lyftjärn då man byter stockar i timmerhus. Den förbipasserande har ingen lust att hjälpa till och skruva en timme utan ersättning för besväret och eftersom han inte har företag blir det svårt att betala lagligt så man får överge bilen i vägdiket och gå 40 kilometer till närmaste busshållplats och vänta två dygn på bussen och småningom komma hem utan bil och utan bagage. Företaget vägrar att sälja sina kasserade maskiner mot kvitto eftersom de är rädda att bli hållna ansvariga om köparen råkar ut för en olycka med underkända maskiner. Huvudkontoret för förzinkningsverkstaden har bestämt att de inte förzinkar åt privatkunder men verkmästaren tar gärna emot 100 euro svart och köper någon reservdel kontant för pengarna och själv får man sina delar förzinkade utan att behöva köra 800 kilometer tur retur för att föra delarna till närmaste förzinkare som betjänar privatkunder och sedan en vecka senare samma resa för att hämta dem.

Jag vet exakt hur svårt det ibland kan vara att köpa saker av privatpersoner och småföretag i Sverige. Eftersom jag som utlänning inte har Swish vill de inte ta betalt. Efter tillräckligt mycket övertalning brukar kontanter duga men skulle det inte vara för kontanterna så återstår rån eller kopparskrot.
Samma problem drabbas man också av om man som utlänning råkar hamna på ett tåg som inte går ända fram och där det inte ordnas ersättningsbussar. Alla säger att man skall betala taxi om det behövs någon bit och köpa nya biljetter på buss eller tåg men eftersom många vägrar att ta betalt av en utlänning utan Swish så blir det problem.
Det är sånt som Malmgren och andra citybor inte fattar. Tillkommer tidsvinsten. Titta på gamla filmer hur snabbt man kan avlöna en taxiförare med en 10 dollarssedel. Idag ska det betalas med kort (en evighet) eller swishas (två evigheter). Hur skulle det se ut på film? Gäsp..
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är sånt som Malmgren och andra citybor inte fattar. Tillkommer tidsvinsten. Titta på gamla filmer hur snabbt man kan avlöna en taxiförare med en 10 dollarssedel. Idag ska det betalas med kort (en evighet) eller swishas (två evigheter). Hur skulle det se ut på film? Gäsp..
För att inte tala om att man inte kan göra som i slutet av detta korta clip.
 
  • Haha
  • Gilla
fremax och 3 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är sånt som Malmgren och andra citybor inte fattar. Tillkommer tidsvinsten. Titta på gamla filmer hur snabbt man kan avlöna en taxiförare med en 10 dollarssedel. Idag ska det betalas med kort (en evighet) eller swishas (två evigheter). Hur skulle det se ut på film? Gäsp..

Märks att du inte åkte taxi på år och dar. I vanliga fall gör man inget. Betalningen dras direkt från kortet. Och om man mot förmodan skulle betala med kort så lägger man kortet på läsaren och går sedan ut efter 2 sekunder.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Där har du troligen fel.
Stackarna i Kabul försöker desperat ta ut riktiga pengar ur bankomaterna för att ha något att betala med. Och i de flesta kriser/krig är kontanter det som fungerar bäst när allt annat hotar att fungera överhuvudtaget. Men för de flesta svenskar är det en mental fråga. Vi hade diskussionen när Coop var utslagen i somras. Istället för att sälja varorna på klassiskt vis valde Cooparna att låta varorna ruttna samt att gå miste om flera dagskassor. Verkligen tämligen korkat.
Blir det kris tappar både fysiskt och icke fysiskt i värde då de är baserade på samma marknad. En papperasedel är inte värt ett skit om värdet bakom den försvinner. Bara foliehattar som har pengar i madrassen för framtida kris.

Dessutom får man ju ingen ränta om man har pengar i cash.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är sånt som Malmgren och andra citybor inte fattar. Tillkommer tidsvinsten. Titta på gamla filmer hur snabbt man kan avlöna en taxiförare med en 10 dollarssedel. Idag ska det betalas med kort (en evighet) eller swishas (två evigheter). Hur skulle det se ut på film? Gäsp..
Du tillkallar en taxi i en app. Åker, sedan kliver du ur. Pengarna dras automatiskt, välkommen till 2013
 
  • Gilla
  • Älska
jonjoh och 2 till
  • Laddar…
P
H heimlaga skrev:
Problemet med kontantlösheten är att mycket inte går att betala.
Hur köper man 14 vindfällen där de ligger av en skogsägare eller en skrotad plog av en bonde. Hur betalar man en slant för besväret då man fick hjälp av en förbipasserande att reparera motorn på bilen vid ett motorstopp på vägkanten. Hur köper man gamla maskiner som ett företag säljer för skrotpris för att arbetarskyddet har underkänt dem. Hur får man de nya delarna till släpkärran förzinkade.

Tack vare kontanter fungerar sånt där men har man inte kontanter är man i klistret.
Skogsägaren vill inte skriva kvitto på några få vindfällen eftersom han är rädd att bli ansvarig i domstol om det händer en olycka så de får hellre ruttna i skogen. Bonden vill inte sälja den gamla plogen mot kvitto eftersom han redan för 15 år sedan hade avskrivit den som totalhavererad i bokföringen utan att tänka på att en annan kan plocka reservdelar av den och använda bitar av åsarna som lyftjärn då man byter stockar i timmerhus. Den förbipasserande har ingen lust att hjälpa till och skruva en timme utan ersättning för besväret och eftersom han inte har företag blir det svårt att betala lagligt så man får överge bilen i vägdiket och gå 40 kilometer till närmaste busshållplats och vänta två dygn på bussen och småningom komma hem utan bil och utan bagage. Företaget vägrar att sälja sina kasserade maskiner mot kvitto eftersom de är rädda att bli hållna ansvariga om köparen råkar ut för en olycka med underkända maskiner. Huvudkontoret för förzinkningsverkstaden har bestämt att de inte förzinkar åt privatkunder men verkmästaren tar gärna emot 100 euro svart och köper någon reservdel kontant för pengarna och själv får man sina delar förzinkade utan att behöva köra 800 kilometer tur retur för att föra delarna till närmaste förzinkare som betjänar privatkunder och sedan en vecka senare samma resa för att hämta dem.

Jag vet exakt hur svårt det ibland kan vara att köpa saker av privatpersoner och småföretag i Sverige. Eftersom jag som utlänning inte har Swish vill de inte ta betalt. Efter tillräckligt mycket övertalning brukar kontanter duga men skulle det inte vara för kontanterna så återstår rån eller kopparskrot.
Samma problem drabbas man också av om man som utlänning råkar hamna på ett tåg som inte går ända fram och där det inte ordnas ersättningsbussar. Alla säger att man skall betala taxi om det behövs någon bit och köpa nya biljetter på buss eller tåg men eftersom många vägrar att ta betalt av en utlänning utan Swish så blir det problem.
I Sverige är det mycket vanligt att taxibilar kan ta betalt med kredit/betal-kort. Bland dina övriga exempel blir det nog svårare att hitta någon som kan/vill ta betalt med kort.
 
P
T Thomas_Blekinge skrev:
Och i de flesta kriser/krig är kontanter det som fungerar bäst när allt annat hotar att fungera överhuvudtaget.
Helst US dollar. De fungerar bäst i sådana situationer.
 
P pmd skrev:
Helst US dollar. De fungerar bäst i sådana situationer.
Att handla i dollar kan vara bra. Jag brukar köpa på mig för några 100k när kronan är stark och sälja när den är svag.
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Blir det kris tappar både fysiskt och icke fysiskt i värde då de är baserade på samma marknad. En papperasedel är inte värt ett skit om värdet bakom den försvinner. Bara foliehattar som har pengar i madrassen för framtida kris.

Dessutom får man ju ingen ränta om man har pengar i cash.
Problemet med elektroniska betalningsmedel är ju att zombierna har ätit upp elledningarna.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Blir det kris tappar både fysiskt och icke fysiskt i värde då de är baserade på samma marknad. En papperasedel är inte värt ett skit om värdet bakom den försvinner. Bara foliehattar som har pengar i madrassen för framtida kris.

Dessutom får man ju ingen ränta om man har pengar i cash.
Om krisen förväntas vara någorlunda tillfällig kommer kontanter behålla sitt värde. På mellanlång sikt kan det också hända att de accepteras för mindre transaktioner av vana och praktiskhet. Kontanta papperspengar är faktiskt oerhört praktiskt och folk är vana vid dessa. Så länge andra accepterar kontanter som betalning är det praktiskt för dig att acceptera kontanter för det du säljer men det blir så klar olämpligt vid större affärer då det långsiktiga värdet inte är garanterat.

Så det är inte osannolikt att du kan köpa dagens mat och sälja kroppsarbete för kontanter, men inte en bondgård eller en fungerande bil.

Om det nu blir zombieapokalyps eller liknande.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Om krisen förväntas vara någorlunda tillfällig kommer kontanter behålla sitt värde. På mellanlång sikt kan det också hända att de accepteras för mindre transaktioner av vana och praktiskhet. Kontanta papperspengar är faktiskt oerhört praktiskt och folk är vana vid dessa. Så länge andra accepterar kontanter som betalning är det praktiskt för dig att acceptera kontanter för det du säljer men det blir så klar olämpligt vid större affärer då det långsiktiga värdet inte är garanterat.

Så det är inte osannolikt att du kan köpa dagens mat och sälja kroppsarbete för kontanter, men inte en bondgård eller en fungerande bil.

Om det nu blir zombieapokalyps eller liknande.
Nja, alla som läst Metro 2033 vet att ammunition kommer vara valuta.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nja, alla som läst Metro 2033 vet att ammunition kommer vara valuta.
Klart deflationistiskt så kommer snabbt överges
 
Jag tror på kapsyler
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
jonjoh och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.