I ett läge där elektroniska pengar inte funkar tror jag inte mycket kommer finnas till salu ändå, vem byter bort sin mat mot klumpar av metall liksom?
 
  • Gilla
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
vem byter bort sin mat mot klumpar av metall liksom?
Den som har mycket mat men behov av något annat. Tror detta var upphovet till handel och orsaken till att metallklumpar kom in i civilisationen en gång i tiden. :D
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 4 till
  • Laddar…
Läste nån larmrapport häromåret om att ungdomar dör av Spice.

Det var bättre förr.
Med Old Spice.
Två flaskor Old Spice-kologne, en med segelbåt och en med endast text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Folk kanske inte luktade så gott men de överlevde.

Apropå dofter från förr, är det någon idag som använder klassiska 70-talsdofter som t.ex Mennen och Brut 33? Jag minns att Mennen sponsrade motorsport och att Roger Moore gjorde reklam för Brut så det var ju hyggligt populära märken på den tiden.
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Läste nån larmrapport häromåret om att ungdomar dör av Spice.

Det var bättre förr.
Med Old Spice.
[bild]
Folk kanske inte luktade så gott men de överlevde.

Apropå dofter från förr, är det någon idag som använder klassiska 70-talsdofter som t.ex Mennen och Brut 33? Jag minns att Mennen sponsrade motorsport och att Roger Moore gjorde reklam för Brut så det var ju hyggligt populära märken på den tiden.
Såklart man gör... :rofl:

Fick denna flaska när ex-sambons mormor flyttade.. Stått oöppnad sen hennes man dog nån gång på 80-talet...
 
  • Oöppnad grön flaska parfym, Fabergé Brut för män, från 1980-talet står på vit yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
I ett läge där elektroniska pengar inte funkar tror jag inte mycket kommer finnas till salu ändå, vem byter bort sin mat mot klumpar av metall liksom?
Samtliga Ica handlare skulle jag tro..
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
richardtenggren
Keiller Keiller skrev:
Läste nån larmrapport häromåret om att ungdomar dör av Spice.

Det var bättre förr.
Med Old Spice.
[bild]
Folk kanske inte luktade så gott men de överlevde.

Apropå dofter från förr, är det någon idag som använder klassiska 70-talsdofter som t.ex Mennen och Brut 33? Jag minns att Mennen sponsrade motorsport och att Roger Moore gjorde reklam för Brut så det var ju hyggligt populära märken på den tiden.
 
  • Gilla
  • Haha
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Den som har mycket mat men behov av något annat. Tror detta var upphovet till handel och orsaken till att metallklumpar kom in i civilisationen en gång i tiden. :D
Och nu har det ersatts av icke fysiska betalmedel. Men skulle zombieapokalypsen komma blir ju cash lika värdelöst som dina ettor och nollor på banken.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Och nu har det ersatts av icke fysiska betalmedel. Men skulle zombieapokalypsen komma blir ju cash lika värdelöst som dina ettor och nollor på banken.
Malmgren, har du glömt höst och vinterstormarna?
Om det blir en strömlöst vecka eller månad som på vissa håll under stormen Gudrun kommer sannolikt tillgång till kontanter underlätta vardagen.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Malmgren, har du glömt höst och vinterstormarna?
Om det blir en strömlöst vecka eller månad som på vissa håll under stormen Gudrun kommer sannolikt tillgång till kontanter underlätta vardagen.
Lösningen på det är ju nedgrävd kabel istället för luftburen kabel
 
Jonas Persson
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Lösningen på det är ju nedgrävd kabel istället för luftburen kabel
Precis, mig veterligen drabbas främst de som bor på landet. Inte staden där livsmedel och annat säljs.

Alfrida var inte kul, men få, om någon behövde kontanter för att klara den krisen.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Mikael_L
Keiller Keiller skrev:
Apropå dofter från förr, är det någon idag som använder klassiska 70-talsdofter som t.ex Mennen och Brut 33?
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Såklart man gör... :rofl:

Fick denna flaska när ex-sambons mormor flyttade.. Stått oöppnad sen hennes man dog nån gång på 80-talet...
Det där var en sak jag glömt, men kom ihåg nu när jag såg bilden på flaskan.
Jag har dock inget minne av att använt BRUT, men flaskorna kommer jag ihåg, så de har jag sett på den tiden det begav sig.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Magnus E K
De sista svenska mynten (avsedda som allmänna betalningsmedel) präglades 1968. Det vi kallar mynt nu är bara skuldsedlar av metall.
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
De sista svenska mynten (avsedda som allmänna betalningsmedel) präglades 1968. Det vi kallar mynt nu är bara skuldsedlar av metall.
De sista Svenskamynten med silver mins jag, men de första i ädel metall kommer jag inte ihåg.
 
Problemet med kontantlösheten är att mycket inte går att betala.
Hur köper man 14 vindfällen där de ligger av en skogsägare eller en skrotad plog av en bonde. Hur betalar man en slant för besväret då man fick hjälp av en förbipasserande att reparera motorn på bilen vid ett motorstopp på vägkanten. Hur köper man gamla maskiner som ett företag säljer för skrotpris för att arbetarskyddet har underkänt dem. Hur får man de nya delarna till släpkärran förzinkade.

Tack vare kontanter fungerar sånt där men har man inte kontanter är man i klistret.
Skogsägaren vill inte skriva kvitto på några få vindfällen eftersom han är rädd att bli ansvarig i domstol om det händer en olycka så de får hellre ruttna i skogen. Bonden vill inte sälja den gamla plogen mot kvitto eftersom han redan för 15 år sedan hade avskrivit den som totalhavererad i bokföringen utan att tänka på att en annan kan plocka reservdelar av den och använda bitar av åsarna som lyftjärn då man byter stockar i timmerhus. Den förbipasserande har ingen lust att hjälpa till och skruva en timme utan ersättning för besväret och eftersom han inte har företag blir det svårt att betala lagligt så man får överge bilen i vägdiket och gå 40 kilometer till närmaste busshållplats och vänta två dygn på bussen och småningom komma hem utan bil och utan bagage. Företaget vägrar att sälja sina kasserade maskiner mot kvitto eftersom de är rädda att bli hållna ansvariga om köparen råkar ut för en olycka med underkända maskiner. Huvudkontoret för förzinkningsverkstaden har bestämt att de inte förzinkar åt privatkunder men verkmästaren tar gärna emot 100 euro svart och köper någon reservdel kontant för pengarna och själv får man sina delar förzinkade utan att behöva köra 800 kilometer tur retur för att föra delarna till närmaste förzinkare som betjänar privatkunder och sedan en vecka senare samma resa för att hämta dem.

Jag vet exakt hur svårt det ibland kan vara att köpa saker av privatpersoner och småföretag i Sverige. Eftersom jag som utlänning inte har Swish vill de inte ta betalt. Efter tillräckligt mycket övertalning brukar kontanter duga men skulle det inte vara för kontanterna så återstår rån eller kopparskrot.
Samma problem drabbas man också av om man som utlänning råkar hamna på ett tåg som inte går ända fram och där det inte ordnas ersättningsbussar. Alla säger att man skall betala taxi om det behövs någon bit och köpa nya biljetter på buss eller tåg men eftersom många vägrar att ta betalt av en utlänning utan Swish så blir det problem.
 
Redigerat:
  • Gilla
Magnus E K och 6 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Och nu har det ersatts av icke fysiska betalmedel. Men skulle zombieapokalypsen komma blir ju cash lika värdelöst som dina ettor och nollor på banken.
Där har du troligen fel.
Stackarna i Kabul försöker desperat ta ut riktiga pengar ur bankomaterna för att ha något att betala med. Och i de flesta kriser/krig är kontanter det som fungerar bäst när allt annat hotar att fungera överhuvudtaget. Men för de flesta svenskar är det en mental fråga. Vi hade diskussionen när Coop var utslagen i somras. Istället för att sälja varorna på klassiskt vis valde Cooparna att låta varorna ruttna samt att gå miste om flera dagskassor. Verkligen tämligen korkat.
 
  • Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.