T
Jag har en kompressor som jag mest har använt till att blåsa rent verktyg och saker med.
Har även fyllt på luft i däcken till bilen, blåst upp
bollar, madrasser m.m med den. Men det är nog allt.

Nu har jag köpt Makitas 36v lövblås som duger bra till att blåsa av saker med.
Har även köpt Makitas batteridrivna luftpump som jag kan fylla på luft i däck med m.m.

Funderar på att sälja kompressorn och den automatiska slangvindan nu när de flesta behoven ersatts av andra maskiner.

Eller har jag glömt något väsentligt som är viktigt att ha en kompressor till? :)

Portabel kompressor på hjul från Meec med olika anslutningar och reglage.
 
Spikpistoler
 
  • Gilla
  • Älska
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
T
Viktor.J Viktor.J skrev:
Spikpistoler
Har både batteridriven spikpistol och dyckertpistol
 
T Ejmelie skrev:
Har både batteridriven spikpistol och dyckertpistol
verkar smidigt får du något för en kompressor då ? alltså om man inte får så my let betalt kan det ju vara värt att ha kvar för att pumpa däck, bollar och badleksaker
 
Färgspruta, jo det finns högtrycksspruta men de slår inte en luftspruta.

Protte
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
T
Viktor.J Viktor.J skrev:
verkar smidigt får du något för en kompressor då ? alltså om man inte får så my let betalt kan det ju vara värt att ha kvar för att pumpa däck, bollar och badleksaker
Ingen aning faktiskt. Vet inte vad de går för begagnade.
 
Punktbläster men då kanske den ändå är för liten, annars är det nog mest hjulpumpning. Brukar blåsa väggar efter sopning vi men då är nog den där för klen i det mekaniska ändå.

Jag har kompressorn under bänken och sån slangvinda som rullar ihop slangen själv och startknapp lätttillgängligt. Oerhört smidigt att bara starta rulla ut slang och pumpa men det kräver plats
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Förutom det du redan nämnt använder jag min mest till att blåsa rent saker. Använder den mycket när jag tvättar bilen också.
 
Den stora kompressorn har jag i första hand köpt för att kunna driva blästerskåpet, men annars är det färgspruta, mutterdragare, slipmaskiner, pumpa däck, spik/dycketpistol, renblåsning och pneumatisk säkerhetsspärr på billyften... En hel del med andra ord!
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Jag har en kompressor som jag mest har använt till att blåsa rent verktyg och saker med.
Har även fyllt på luft i däcken till bilen, blåst upp
bollar, madrasser m.m med den. Men det är nog allt.

Nu har jag köpt Makitas 36v lövblås som duger bra till att blåsa av saker med.
Har även köpt Makitas batteridrivna luftpump som jag kan fylla på luft i däck med m.m.

Funderar på att sälja kompressorn och den automatiska slangvindan nu när de flesta behoven ersatts av andra maskiner.

Eller har jag glömt något väsentligt som är viktigt att ha en kompressor till? :)

[bild]
En stor fördel med kompressor är att man kan hålla ner storleken (och i viss mån priset) på maskinerna. Nackdelen är väl slang och oväsen. Själv har jag inga problem med det. Nu verkar du ju ha det mesta på batteri och inga problem att investera nytt ;)

Man kan aldrig ha för mycket maskiner och verktyg :D

Själv skulle jag inte klara mig utan mutterknack och färgspruta. Sen funderar jag på hur man smidigt blåser rent en förgasare eller något litet med en lövblås?:thinking:
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Används mest som dammsamlare. Ibland för att blåsa bort damm.
 
  • Haha
GreenYoda
  • Laddar…
Jag har inte hunnit köpa någon. Har inte hittat något behov som motiverar längre. Har inget utrymme för lack och blästring. Har ingen bilverkstad längre. Cykeln vågar man ju inte pumpa med tryckluft. Men en lövblås kanske man kan ha nytta av? :)
 
Ett viktigt användningsområde för en kompressor är att låna ut tryckluft till alla vänner/grannar/släktingar som inte själva tycker sig behöva egen kompressor, men nu 'skulle bara'....
 
  • Gilla
  • Haha
GreenYoda och 2 till
  • Laddar…
Blåsa upp ballonger.
 
Bilhjulen förstås. Bra på att blåsa rent ventilationsdonen. Tar ned dessa, dammsuger först i ventilationsrören med ett elementmunstycke och går sedan ut. Ställer mig med ryggen mot vinden och blåser rent donen med kompressorn. (Ett don åt gången förstås, så att de inte förväxlas.) Snabbt och effektivt.
 
Redigerat:
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.