Hej! Bor i ett tvålplanshus där vi har tre radiatorer som inte blir varma. Jag har tagit bort termostaten och masserat piggen som kommer ut och den rör på sig fritt. Rören som kommer in i radiatorn är varma. Det finns strypventiler på rören (tvårörssystem) som sitter mellan rören och radiatorn och har även testat skruva på de och öppna de.

Det verkar som att rören till radiatorn blir varm längst ner men värmen kommer inte upp hela vägen till termostaten och in i radiatorn. Vad kan det bero på och hur löser man det?
 
Det är nog stopp i något rör. Prata med en röris då detta verkar krångligt.
 
När du trycker in piggen, känner du att den fjädrar? Luftat dem?

Efter att du kontrollerat det ovanstående, ställ upp cirkulationspumpen vid pannan, stäng alla andra radiatorer. Då tvingar du flödet genom de kalla. När du fått igång dem, öppna radiatorerna igen.
 
  • Gilla
Steffe8181
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
När du trycker in piggen, känner du att den fjädrar? Luftat dem?

Efter att du kontrollerat det ovanstående, ställ upp cirkulationspumpen vid pannan, stäng alla andra radiatorer. Då tvingar du flödet genom de kalla. När du fått igång dem, öppna radiatorerna igen.
Smart. Ska testa det! När du säger "stäng av radiatorerna". Menar du då vrida att termostaten till avstängd?
 
Japp(y)
 
Är inte säker på om det är en fjäder som trycker ut piggen och innanför en pinne med en packning som ska öppna när flödet trycker på. Ta bort termostaten , sätt full fart på Cirk-pumpen och knacka lite hårt som en hackspett på kopplet, ingen fara den tål det, inre delen kanske kärvar och bör släppa , sen känn om det blir varmare på rören. Du trycker på piggen några ggr för att få rörelse på inre delen mellan knackningarna.
 
Piggen fjäddrar. Dvs jag när jag trycker in den och släpper så kommer den ut igen. Hur ska motståndet vara på den piggen? Just nu på måste jag trycka med något verktyg. Det går att trycka med fingret men det är ganska mycket motstånd så man får ont i fingret.

Har ökat cirkulationspumpen nu och stängt de övriga radiatorerna. Har även vattenburet golvvärme i köket. Bör jag stänga den också?

Termostaterna är av på de radiatorer som inte är varma.
 
Att piggen fjädrar och är hård, normalt, det jag tänker på är den del som sitter innanför som kan ha kärvat. Sen stänga till ventiler för GV är inte fel, bara se till att det finns en pump till GV så stänger du den med. Prova.Ett foto på kopplet nertill elementet är bra, i bland sitter det en strypare i det.
 
det är vattnet som trycker ut ventilen (och då piggen) så öppnar den ordentligt så ska det ju höras tydligt att det börjar flöda. Själva vredet/termostaten har ingen betydelse i det läget så med dom borta och pinnen ute ska ju vattnet flöda och radiatorn bli varm.
 
S Stefan1972 skrev:
det är vattnet som trycker ut ventilen (och då piggen)
???
På vilket fabrikat då???
Det är alltid en fjäder som trycker ut piggen. Det flöde som är i en radiatorkrets ger en max tryckuppsättning på ~1mvp (dvs knappt 0,1 bar / 1hg) och räcker inte för att "trycka ut piggen".
 
Har nu testat att stänga av radiatorerna som fungerar och de är nu kalla. Ingen förbättring. Kan även tillägga att jag har luftat och då kommer det kallt vatten ut.

Bifogar en bild på radiatorn. Termostaten är borttagen. Jag har skruvat ur strypventilerna längst ner. Och där nere vid den röda cirkeln som jag markerat ut är det varmt. Sedan går röret upp till termostaten och det röret är fortfarande kallt.
 
  • Radiator med avtagen termostat och markerat område vid strypventil där det är varmt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L lat skrev:
???
På vilket fabrikat då???
Det är alltid en fjäder som trycker ut piggen. Det flöde som är i en radiatorkrets ger en max tryckuppsättning på ~1mvp (dvs knappt 0,1 bar / 1hg) och räcker inte för att "trycka ut piggen".
ok jag kanske var otydlig men det jag menade är ju att piggen ska tydligt åka ut själv. En del står ju och drar i piggen med tång och tror att de manövrerar nåt inne i ventilen då.
 
Kan även tillägga att jag har bankat på piggen utan några förbättringar...
 
Svårt att se, men ser nästan ut som 1 rörs, är det 1 -rörs du har. bara ett rör som går runt. till till alla element. Är det dom kalla som är sist på slingan tro.
 
Det är två rör som går in i radiatorn. Därefter är det ett rör som går upp till termostaten och sedan vidare in till radiatorn (det vita röret). Det är i botten på det vita röret som är varmt. Men sedan blir det kallt uppåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.