Hej,
Vi har precis flyttat in i ett hus byggt 1975, 1plan med källare, 130kvm+130kvm, idag står en olje/el panna på plats som har börjat balla ur så jag har börjat tagit in offerter på luftvatten. jag har 260kvm som skall värmas upp i huset + 40kvm garage som går på samma slinga.

Jag har fått 2 offerter hittills:
Nibe F2120-12 + VVM 310 för 148 000kr
IVT Air X 413 + IVT Airmodule E15 för 127 000kr

Då är det installerat och klart, pannan bortforslad.

Vad tycker ni om priserna? Och har ni i Värmland specifika företag ni tycker jag borde ta in offert ifrån?
Jag väntar på offert av CTC, Thermia och en till Nibe installatör, skulle vilja få offert av Mitsubishi också men närmaste installatör finns i Gävle 32mil bort.
 
Tips jag kan ge, se till att utedelen inte står utanför era sovrumsfönster eller riktade mot grannar. IVT:n låter mycket, kanske de andra gör också. Se dig inte blind på vad det står på deras kalkyler om dB, de stämmer inte.
Varför har ni inte med bergvärme? Thermia gör iallafall en grym bergvärmepump, Atlas.
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
B BäverBerra skrev:
Tips jag kan ge, se till att utedelen inte står utanför era sovrumsfönster eller riktade mot grannar. IVT:n låter mycket, kanske de andra gör också. Se dig inte blind på vad det står på deras kalkyler om dB, de stämmer inte.
Varför har ni inte med bergvärme? Thermia gör iallafall en grym bergvärmepump, Atlas.
Alright, tack för info.
Där jag bor är det väldigt långt till berg, så få som har bergvärme här.
 
Förutom att priset är rekordhögt är NIBE-modellen F2120-12 för klen för 300 kvm. Finns F2120-16 och F2120-20.
 
  • Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
J Josth skrev:
Förutom att priset är rekordhögt är NIBE-modellen F2120-12 för klen för 300 kvm. Finns F2120-16 och F2120-20.
Är 12, 16, 20 kw eller vad betyder det?
 
Ja det är en fiktiv effektuppgift vad de skulle ge vid +7 °C men i verkligheten är de nertrimmade vid plusgrader och ger mer effekt vid minusgrader.

Dimensionerande vinterutetemperatur DVUT för Kil är -19,9 °C. Frågan är då vilken framledningstemperatur som behövs i husets värmesystem för att hålla 20-21 °C inne? Värmepumpar ger inte lika höga temperaturer som oljepannor och det är bra om man kan reda ut detta innan annars kan man behöva byta radiatorer och lite rör senare. Är radiatorerna stora och grova eller små och platta?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
J Josth skrev:
det är bra om man kan reda ut detta innan annars kan man behöva byta radiatorer och lite rör senare.
Ja de har ju varit här och kikat innan offert, så jag hoppas de har koll :)

J Josth skrev:
Är radiatorerna stora och grova eller små och platta?
Olika storlekar, enkla och dubbla, men smala generellt, standard mått kan jag väl tycka :)

Vit standardstorlek radiator monterad på vägg ovanför trägolv och list.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätning av rördimensioner mot en trälisten och parkettgolv med måttbandet som visar centimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bra att de varit och tittat innan offert i alla fall. Klassiska panelradiatorer som fanns under några decennier. Helst ska de vara dubbla om de sitter under ett vanligt fönster och inte är extra stora. Daikin Altherma 3 TopGrade klarar ge den högsta framledningstemperaturen ca 68 grader vid -20 °C och NIBE F2120-16&20 klarar ge 64 grader vid -20 °C om effekterna räcker till.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Hej

Nu bor jag i Norrköping och inte Värmland så det är ju en skillnad speciellt med tanke på medeltemp och DVUT.
MEN föregående ägare bytte oljebrännaren mot en LVVP . (dvs hade kvar oljepannnan som arbetstank).
LVVPn är på ca 8kW och det är för klent för ett hus på 90+90 källare i Norrköping då det blir under -15C och elpatroner måste in för att ens kunna hålla 18-19C innne. (som tur är det bara -15C en eller två dagar om året så det går leva med att det är lite kallare i huset då)

Så snåla inte med storleken på LVVPn. Det är billigare att "överdimensionera" LVVPn än att få feta elräkningar för att elpatronen går in.

Min LVVP är ställd på att leverera 45C (av 55max) framledning under vinterhalvåret för att klara att värma mitt hus.

Tänk också på att ju högre framledning och ju kallare det är ute , desto mindre total effekt levererar LVVPn.
 
U
M MrDizzy skrev:
Hej

Nu bor jag i Norrköping och inte Värmland så det är ju en skillnad speciellt med tanke på medeltemp och DVUT.
MEN föregående ägare bytte oljebrännaren mot en LVVP . (dvs hade kvar oljepannnan som arbetstank).
LVVPn är på ca 8kW och det är för klent för ett hus på 90+90 källare i Norrköping då det blir under -15C och elpatroner måste in för att ens kunna hålla 18-19C innne. (som tur är det bara -15C en eller två dagar om året så det går leva med att det är lite kallare i huset då)

Så snåla inte med storleken på LVVPn. Det är billigare att "överdimensionera" LVVPn än att få feta elräkningar för att elpatronen går in.

Min LVVP är ställd på att leverera 45C (av 55max) framledning under vinterhalvåret för att klara att värma mitt hus.

Tänk också på att ju högre framledning och ju kallare det är ute , desto mindre total effekt levererar LVVPn.
hur gammal är din lvvp? Jag har 80+40kvm 1-1/2 plan + 30kvm källare och fått offert på IVT 7kw
 
U Utsliten och utdömd skrev:
hur gammal är din lvvp? Jag har 80+40kvm 1-1/2 plan + 30kvm källare och fått offert på IVT 7kw
Nu är den några år på nacken (drygt 12 ) men den levererar mycket bra utifrån sina specar. Verkar inte ha tappat speciellt mycket effekt under dessa år. Ska jag gissa ligger den på över 90% av lovad effekt även fast den är gammal. Den är dock en enkel variant med en plattvärmeväxlare inne & R410a till utedelen.
Och just den variant av LVVP jag har är inte så bra(ok bättre än elpatron, men inte med mycket) då det är under -10C.

Nyare LVVP:er är mycket bättre, speciellt vid högre framledningstemperaturer och kallare temperaturer. Det har hänt en hel del på med LVVPar på 12 år :) De flesta nya LVVP:er har ca 1.5ggr så bra COP då det är kallare än -10C än min.

Det man behöver göra är att försöka lista ut sitt effekt och värmebehov för just sitt hus, och sen dimensionera en ny LVVP efter det. Vid -15C så behöver jag en effekt på ca 8-9kW för mitt hus iaf.


Har tittat på nya för min del ... och troligen blir den en kring 12kW då jag väl byter. Men det är för att jag till våren ska bygga höst/vår uterum som jag tänkt hålla varm året om, så det lär ju dra en del. Utan uterum så borde en ny 9kW räcka till skulle jag tro
Dock så måste man kolla COP/effekt värden vid den framledningstemp man behöver.

De flesta är bara specade på 35C framledning, och kollar man sen på tex 45 eller 55 (som de ska klara) så kan vissa modeller vara värdelösa. Speciellt kombon 45/55C framledning och -15C utetemp.
Nibes är har bra specar även för 45/55 vid -15 iaf.
 
A
Ett sånt stort hus skulle jag sätt in en pelletsbrännare
 
electroluxaren skrev:
Ett sånt stort hus skulle jag sätt in en pelletsbrännare
Hehe nej tack.
 
A
JonasWe JonasWe skrev:
Hehe nej tack.
Ett bra sätt att få upp framlednings tempen samt att hålla murstocken torr och ventilerad. Är murstocken varm så blir det bättre ventilation gör hela huset. Intf minst i ditt fall om du har ett rörs system
 
  • Gilla
GoForIt
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Ett bra sätt att få upp framlednings tempen samt att hålla murstocken torr och ventilerad. Är murstocken varm så blir det bättre ventilation gör hela huset. Intf minst i ditt fall om du har ett rörs system
Vi har två eldstäder som kommer användas från höst-vår, samt där pannan suttit monteras en datorfläkt för att ventilera skorstenen.

Jag vill ha ett bekymmer fritt boende och pellets är inte ett alternativ tyvärr.
 
  • Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.