S sjoelund skrev:
Här i staden brukar de hjälpa till att bära in tunga varor även om det bara är beställt till tomtgräns. Oftast bara en kille då så man får hjälpa till själv. När jag beställt vitvaror till tomtgräns i lägenhet utan hiss har de lyft upp till tredje våningen och tagit med gamla till tippen trots att jag påpekat att jag inte betalt för tjänsterna...

När jag bodde närmare Stockholm så fick man vara glad om de lämnade kollit hos grannen och förfalskade signaturen.
Har jobbat i möbelaffär o kört hem möbler. En viss kategori kunder bor i lägenheter med begränsade utrymmen i trapphus, men envisas med att köpa stora lyxiga soffgrupper. Vi slet som djur för att få in möblerna. Som tack låg kunderna på alla fyra o detaljgranskade o fann "skador" o "märken" för att sedan pruta på priset i 30 minuter. Rekommenderar INGEN att bära in möbler hos kunder. Utanför entre'n funkar bäst.
 
  • Gilla
  • Haha
Sven-Olov Olsson och 5 till
  • Laddar…
Trist om man är handikappad på ett eller annat sätt och faktiskt inte kan bära själv
 
  • Gilla
ichigo och 2 till
  • Laddar…
N
Leif Haraldsson Leif Haraldsson skrev:
Har jobbat i möbelaffär o kört hem möbler. En viss kategori kunder bor i lägenheter med begränsade utrymmen i trapphus, men envisas med att köpa stora lyxiga soffgrupper. Vi slet som djur för att få in möblerna. Som tack låg kunderna på alla fyra o detaljgranskade o fann "skador" o "märken" för att sedan pruta på priset i 30 minuter. Rekommenderar INGEN att bära in möbler hos kunder. Utanför entre'n funkar bäst.
Aha, det du säger att trots att möbelfirman säljer det som tjänst ska det inte bäras in?;)
 
  • Gilla
ichigo och 2 till
  • Laddar…
Självklart finns det budfirmor som inte gör sitt jobb och det får man leva med.
Däremot är det under all kritik att MIO:s kundsupport inte kan hantera detta korrekt. Överhuvudtaget är kundsupporten på MIO totalt kass liksom att kvalitén på deras möbler har sjunkit under de sista åren.
Själv kommer jag aldrig att köpa något från MIO i framtiden och för varje nytt inlägg här på bygghemma om MIO:s kundsupport/möbelkvalité så blir jag än mer övertygad.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Har själv ingen bra erfarenhet av Mio.
Köpte en halvdyr tygsoffa för 10år sedan.

De försökte övertala mig länge och väl om att köpa till hemleverans. Eftersom jag har dålig erfarenhet av hemleverans och detta med att passa tider och ringa 30min innan så ville jag hellre hämta soffan själv.
Fick tjata mig till det. Men de kunde inte alls tala om var jag skulle hämta den..
Efter 2 veckor ringde det på min mobil. Då ville de komma och leverera soffan kostnadsfritt.
Kom klockan 17 sa jag, då är jag hemma från jobbet.
Blev väldiga protester. Då bad jag att få hämta soffan som avtalat.

Efter någon dag ytterligare så körde de hem soffan på kvällen.

Men redan efter 2 år började soffan se sliten ut.
Den så mer använd ut än den 20år gamla soffan vi gjort oss av med!
Skräpkvalitet.
Mio = Ikea men dyrare och krångligare.

Med det sagt så kan man ha tur och få tag på möbler som håller i generationer från båda. Men det är ett lotto :)
 
C
W widheg skrev:
Nej för tusan, HELA fakturan ska bestridas! Betala ingenting på en felaktig faktura. På såvis får leverantören ett incitament att korrigera sin felaktiga faktura.
Nej! Självklart bestrider man bara det man anser är felaktigt. Själva innebörden i begreppet bestrida är att uttrycka att man inte håller med motparten om något. I detta fall att TS skall betala för att soffan burits in till angiven plats. Om man är överrens om att soffan i sig levererats så bestrider man per definition inte detta.

Vad gäller att hålla inne betalning så kan man hålla inne det belopp som motsvarar ens krav. Inklusive eventuella merkostnader till följd av felet. Något annat har man inte rätt att hålla inne.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
S SoCe skrev:
Hej hej!

För några veckor sedan beställde vi en soffa från Mio med "Inbärning till anvisad plats". Då soffan skulle stå på övervåningen dubbelkollade vi redan vid köptillfället att trappan skulle vara okej.

Vid leveransen mötte vi upp vid lastbilen och berättade att soffan skulle upp en trappa, varpå budet svarade "mm, vi får väl se". Väl inne i hallen slängde han bara en blick på trappan och sa "Det där går inte". De gjorde inget försök att få upp soffan, och de tog aldrig några mått.

När de hade gått bar vi upp soffan själva på mindre än två minuter. Det var med god marginal.

Nu vill Mio att vi ska betala fullt pris för inbärning till anvisad plats, då de menar att de har rätt att inte bära in om den som levererar anser att det är för trångt, även om det finns gott om marginal.

Jag tänker att detta villkor innebär att köparen köper en chansning. "Betala 700 kronor för att kanske få varan levererad till anvisad plats. Vi får se vad vi tycker när vi är på plats"

Rent juridiskt, kan de villkora såhär?

Det var samma sak för oss med Elgiganten. Å andra sidan skötte Elgiganten detta väldigt snyggt och allt handlade om transportfirma som försökte mjölka folk i beroendeställning på svarta pengar. Elgiganten bemötte på bästa sätt och kompenserade fullt ut.
 
Kanhända Mios underentrepenör jobbat på PostNord? De har en lååång tradition av att ta betalt för tjänster de aldrig levererar. Men: de vill ta betalt för "påplats" men levererar "till tomtgräns" dvs vill alltså debitera mellanskillnaden på 300:- för att traska in till trappen, säga nej och åka därifrån. Nej, götapetter - reklamera rubbet alt. delge Mio ett utkast till en enskild stämningsansökan du har för avsikt att inge till tingsrätten.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
S SoCe skrev:
Hej hej!

För några veckor sedan beställde vi en soffa från Mio med "Inbärning till anvisad plats". Då soffan skulle stå på övervåningen dubbelkollade vi redan vid köptillfället att trappan skulle vara okej.

Vid leveransen mötte vi upp vid lastbilen och berättade att soffan skulle upp en trappa, varpå budet svarade "mm, vi får väl se". Väl inne i hallen slängde han bara en blick på trappan och sa "Det där går inte". De gjorde inget försök att få upp soffan, och de tog aldrig några mått.

När de hade gått bar vi upp soffan själva på mindre än två minuter. Det var med god marginal.

Nu vill Mio att vi ska betala fullt pris för inbärning till anvisad plats, då de menar att de har rätt att inte bära in om den som levererar anser att det är för trångt, även om det finns gott om marginal.

Jag tänker att detta villkor innebär att köparen köper en chansning. "Betala 700 kronor för att kanske få varan levererad till anvisad plats. Vi får se vad vi tycker när vi är på plats"

Rent juridiskt, kan de villkora såhär?
Allt handlar om hur man hanterar sina kunder.
Lägg en länk till Mio marknadsansvarig till detta forum.
Redan nu ligger det på 35k visningar där Mio framstår som någon som inte lever upp till sina avtal. Det räcker att några få av dessa inte gör ett köp pga detta.
Det hade varit mycket billigare att återbetala en del av pengarna för inbärning. Puckon.
 
  • Gilla
peterlarsen och 8 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad vill du komma fram till? Tjänsten är tolkningsbar och kommer förmodligen aldrig prövas rättsligt! Bit ihop och ta en drink och njut av lördagen! Puss å kram
Håller med, sluta bry sig, belasta tingsrätten med ett ärende av liten betydelse, bättre anlita en flyttfirma än Mios tjänster, om man inte har vänner som bär upp
 
Jag är inte så förvånad, detta är det nya. Man ska vara glad om man får lov att köpa något, att klaga har man inget för tyvärr. De säljande bolagen bryr sig inte , de får sälja ändå.
 
Vi köpte två soffor från MIO med inbärning. Två man anlände som inte pratade ett ord svenska men som på dålig engelska förklarade att de inte kunde bära upp till andra våningen på vår villa. jag var inte hemma utan min fru, som skällde ut dem och sedan bar de utan problem in sofforna via altandörren på baksidan (souterränghus).
 
  • Haha
  • Gilla
ichigo och 3 till
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Då blir ju allt mycket svårare förstås..
Inte nödvändigtvis. Med lite tur är det betalt med ett kreditkort och då kan du lika gärna bestrida den felaktiga prestationen hos kreditgivaren som hos Mio.

Eller tur har egentligen inget med detta att göra då man i princip aldrig ska betala med andra kort än kreditkort.
 
  • Gilla
j-o75 och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr vill man som konsument ha sina beställda möbler som man har väntat på. Det är skillnad om man beställer varor som man sedan kan neka att ta emot om de inte levererar den lovade tjänsten.

För ca 15 år sedan beställde vårt företag en enorm tillverkad matta som skulle täcka ett stort golv.

Jag uppskattar storleken till 15*5m ca 75 m2. Den var måttbeställd och beställdes med leverans in i kontoret.Det var en stor bred trappa i trapphuset och vi satt på översta våningen i ett femvåningshus i centrala Stockholm. Tyvärr så var mattan (och papprullen den var rulland runt) för tjock för att "knäcka", så de kom inte runt i trappan med mattan. Lösningen var att beställa en lyftkran och ta den genom ett fönster, allt betalades självklart att företaget vi beställt mattat från och det var inget bråk om detta (kanske för att mattan var så dyr..)

När vi flyttade kontor sex år senare så skar vi mattan i bitar med och slängde i säckar, det var lättare än att hyra en lyftkran för att kunna ta med oss mattan till nästa kontor :)
 
Det är troligen konsumenttjänstlagen som är tillämplig här då du köpt en tilläggstjänst till din möbel. Steg ett är att tydligt bevisa att deras bedömning var felaktig genom bilder, skisser och mått. Sedan har du ett par alternativ. Antingen betalar du det de vill ha och begär skadestånd för dina utlägg, till exempel åka till tippen med emballage, har du inte möjlighet att göra det på ledig tid kan du ta ledigt och inkludera det i skadeståndet. Bara faktiska kostnader kan tas upp, egen tid kan man inte få ersättning för, dessutom skall de vara skäliga kostnader och du ska sträva efter att hålla kostnaden minimerad. Ett annat alternativ är till exempel tipp-tapp. Ett annat alternativ är att du betalar det som är skäligt och bestrider resten. Skäligt i det här fallet är varans pris plus priset motsvarande den frakttjänst de faktiskt utfört.
Sedan beror det på om du ska betala en faktura eller om du redan betalat med kort till exempel, en faktura kan du bestrida, men ett kortköp blir svårare. Kanske kan du vända dig till din kortutgivare och begära att de agerar på något vis, tror det är lite uppförsbacke där dock.

Ytterligare en faktor som de kanske kan spela på att om de bara ”förmedlat tjänsten” så att de egentligen köpt leveransen av någon annan, men det ska vara extremt tydligt att det är så det är om det ska ha någon bäring i konsumenttjänstlagen. Min uppfattning är att det endast är Mio som är näringsidkare i ditt fall.

Ge det en kväll att läsa konsumenttjänstlagen, författa ett sakligt brev till dem med lite referenser till paragrafer så brukar de flesta seriösa företag förstå att de måste följa lagen. Du kommer förmodligen lägga tiotals timmar på ärendet som du inte kommer att få betalt för annat än mellanskillnaden på leveransalternativen. Jag hade lätt gjort det ändå…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.