Är det någon som vet om tomt nr 26 och 27 är sålda (kommunala tomter)?
Om de inte är sålda så verkar det dröja med nära grannar för oss. Optimalhus har inte sålt tomterna som ligger strax intill..
 
www.katrineholm.se
De är fortfarande lediga enligt kommunens hemsida.

Går allt enligt planerna med ert husbygge?
 
japp. inflyttning nu på måndag v14 :)
 
Någon som funderat på larm i huset? Själv så håller jag på och välja mellan tryggahem och aroundio (securitas). Någon som har erfarenhet från dessa sedan tidigare?
 
Vi ska nog ha larm också :)

Har ju en del erfarenheter om olika larm i mitt företag.
Har dock inte så bra koll på paketen för privatpersoner.

Men det börjar ju bli dags att ta tag i det.
 
Det blev sector alarm för våran del

De sammarbetar med Sörmlands bevakningstjänst som är rätt så stora i stan. Fick ett pra pris av dem. Grundpaket med. Centralenhet, inomhussirén, 2st IR- detektorer och frjärr (med både överfallslarm och av/på knapp för larmet). Fick en rökdetektor på köpet. Sen är allt uppkopplat mot SOS-larmcentral. Om nu larmet går så gör dem både en yttre och en innre kontroll, känns bra. Priset blev 1495kr för paketet + 310kr/mån för väktartjänsten.

Var inne på Securitas larm med kamera men har fått höra följande negativt om den, förutom att grundpaketet kostar 5000kr, och då ingår det bara en IR och ingen rökdetektor. Så lägg till 2500kr för dem.

- Kameran tar endast tre kort när IR-detektorn känner av något
- Kvaliten på bilderna är så kassa att det inte hjälper till om det skulle bli rättegång

Så man kan ju lika gärna fixa en kamera till datorn istället och låta den gå. Så ska man välja securitas larm kan man lika gärna välja deras paket utan kamera.

Vill man sen välja till innre kontroll med securitas så kostar det 1500kr extra för en larmad nyckelbehållare som de borrar in i huset, så det känns ju lite halvbra, men o andra sidan så har Sörmlands bevakningstjänst sina nycklar i ett kassaskåp så det måste ju först hämta nycklarna där och sen åka till huset så där kanske man tappar några minuter. Aja i vilket fall så hamnar man på en månadskostnad med securitas på 318kr/mån.

Köper man tryggahems utrustning så får man även här Sörmlands bevakningstjänst som bevakare :). Lite billigare alternativ än de två andra.

Aja, det där med larm är lite krångligt. Beror ju en hel del på vilken lösning som passar en bäst. Tror att i grund och botten så är alla dessa tre stora bolagen hyffsat bra. Sen kan man ju tänka sig att om det går ett larm på någon storhelg och väktarbolagen har andra viktigare saker och göra, ja då kan det ju dröja bra många minuter innan de dyker upp. Men men.

Har i alla fall kommit fram till att en rökdetekor som är kopplat till larmcentral är riktigt bra. Då hinner branden förhoppningsvis inte sprida sig allt för mycket innan nån är på plats.
 
Kodda: När ska det fixa takpannorna?
 
Problemet som jag ser det är att det inte skickas någon brandbil till huset förrän en väktare varit där och konstaterat brand.

Det är väl det som är fördelen med Securitas med kamera.

Att en rökdetektor går gör inte att man får ha det automatiskt kopplat mot räddningstjänsten om jag förstått det rätt.

På jobbet har jag nätverksanslutna kameror och kommer åt allt samt loggar utan större kostnader. Kanske får fixa samma hemma sen också.

Sörmlands Bevakningstjänst flyttar in i samma fastighet där jag har mitt företag. Känns tryggt på så sätt på jobbet att man måste passera dem vid grinden innan man kommer fram till oss. Sen lär man ju känna personalen rätt bra också.

Så jag väljer nog inget annat bevakningsbolag i alla fall :)

Får återkomma till er och höra vad ni tycker innan det är dags att beställa för oss.
 
Besiktning på måndag, men var är målaren!!!!

Har slutbesiktning på måndag vilket innebär att det är inflytt som gäller efter det. Allt har gått enligt planerna förutom våran målare som ska komma från Uppsala o fixa hela huset invändigt. Han skulle ha kommit redan i måndas, men dök inte upp.
Har inte varit i Katrineholm sen i onsdags men enligt uppgifter så hade han fortfarande inte dykt upp igår. Vet att de tapetserar på ca: 1-2 dagar, jobbar oftast 2 pers + att de jobbar helger., men ändå det börjar dra ihop sig.

Ska bli spännande imorgon när vi ska dit och kolla... Skulle inte förvåna mig om han kommer på måndag istället vilket innebär att inflytt blir försenat och för varje påbörjad vecka som huset blir försenat så får byggherren ersättning med 2000kr.. Fast vi vill ju mycket hellre flytta in redan på måndag, eller flytta in och flytta in. Det enda som vi har med oss från våran lägenhet är i stort sett sängen.. Allt annat blir o köpa nytt :)
 
Den här tråden verkar ha dött lite så man får väl göra ett försök att väcka den till liv igen.
Vårt hus har en en gång blivit försenat, entreprenören skyller denna gång på att fukthalten i plattan är för hög för att kunna lägga in golv. Kontigt att man inte kan lägga på taket yttertak, montera dörrar, tapetsera och måla om man frågar mig. Inflyttning om 2-3veckor sägs det. Surnat ur är bara förnamnet. Oproffsigt agerande och affärsmässighet noll. Nåväl det går framåt och händer något litet varje dag.
MFZS- Ser att ert hus har vuxit upp...ser väldigt fint ut.
Mr_Sandnell- Börjar allt bli klart eller? Är slutbesiktningen utförd eller?
Ha det gött
 
Jo, det börjar ta sig med vårt hus :)

Idag när jag var där satte dom dubbelgips i garaget.
Putsningen av fasaden börjar nog redan i slutet av veckan.

De har byggt på huset i ungefär en månad nu.

Det som är kvar är:
Gipsa resten av husets väggar och innertak
Bygga upp inneväggar
Kök och badrum
Golvläggning
Målning och tapetsering
Lite elarbete när allt annat är klart

Så det är inte orimligt att inflyttningen blir i senare delen av maj månad med tanke på att allt annat var löst på en månad.

Fixar ett fotoalbum inom några dagar :)

Koddas: Tråkigt att det drar ut på tiden.
Som du säger, oavsett golvet så borde man ju göra klart allt annat.
Om de inte prioriterar andra kunder där de också ligger efter.

Verkar som att några nya hus kommer att byggas snart.
Ett till från JG Bygg och ett eller ett par stycken från Optimalhus/Byggteknik.
 
MFZS: Spännande, du får länka till sidan med bilder när du fått upp dem. Såg ut som att det börjar hända lite saker på tomten bredvid er vid vägen, kan det stämma?

Koddas: Fin färg på huset. Synd att det blev försenat, men det blir riktigt fint. Bättre sent än aldrig. Snygg färgval på takpannorna.

Japp, slutbesiktning gick som planerat och målaren kom till slut. Besiktningen var på måndag v14 och målaren kom 22:30 natten innan och körde hela huset. Spackla o tapetserade. Snacka om snabb kille.

Har hållit på en massa inomhus med diverse olika projekt. Har en firma som fixar badrummet eftersom vi valde bort det från Älvsbyhus. De blir nog klara imorgon me rummet :)

Har nu även fått larmet inkopplat (i måndags). Kan verkligen rekomendera sector alarm. Proffsiga och bra produkter.

Fick idag huset färdigvärderat och det blev betydligt mer än vad vi trodde. Värderingen är bara för huset i det skick som den är nu, alltså utan yttre målning, ej isolerad och fixad övervåning, utan någe golv alls i hallen för tillfället (får klinkers där om två veckor) samt ingen trädgård. Det blev hela 2,2milj, betydligt mer än produktionskostnaden.
Om man fixar övervåningen sen så gör en riktigt stor skillnad ca: 250-450tkr i värdering vilket är betydligt mer än vad det kostar och inreda det. Brukar ligga på runt 150-200tkr

Lite avis på dig Koddas som redan har huset målat. Själv tänkte jag påbörja målningen nu i helgen. En grundmålning + två strukningar. Kommer ta låång tid :(
 
Koddas: Vi funderade lite här hemma, fukten i golvet borde ju påverka resten av huset också? Menar att väggarna och golvet sitter i ihop så fukten kan sprida sig upp mot väggarna... eller? För i så fall är det ju inte så kul med tapeter på väggarna. Sen är det väl bra att få lite luftcirkulation så luften vädras ut fortare om man inte har takpannor som "lock". Var bara en tanke men vad vet vi.
 
Om du menar dumperlassen med jord så är dom till vår baksida.
Men det ryktades om spekulanter på tomt 4, som ligger en bra bit in,
nästan framme vid gamla pizzerian/kiosken.

Vilka värderade erat hus? Mäkare på uppdrag av banken? Oberoende värderingsman?
 
Banken vill veta vad huset är värt. Fick numret av dem. Företaget heter, Värderingsinstitutet Sundqvist AB tel. 015019900
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.