P
Maria T Maria T skrev:
Det kan du nog ha rätt i, dock var detta nån gång 1990-1992 och jag minns inte makaronpriset då och vet inte makaronpriset idag ;) stekt falukorv kan vi längta efter och då får det bli det men väljer hellre gnocchi eller annan pasta än "torrmakaroner" till.
Under finans- och fastighetskrisen i Sverige var bitvis räntorna skyhöga, speciellt hösten 1992 när Riksbanken försökte försvara den fasta växelkursen på kronan.

Jag tänkte mer på 1980-talet när det var normalt i flera år att bolåneräntorna låg på över 10 %.
 
Maria T
P pmd skrev:
Under finans- och fastighetskrisen i Sverige var bitvis räntorna skyhöga, speciellt hösten 1992 när Riksbanken försökte försvara den fasta växelkursen på kronan.

Jag tänkte mer på 1980-talet när det var normalt i flera år att bolåneräntorna låg på över 10 %.
Vi köpte ett radhus i juni 1990 och tog över dåvarande lån, varav ett hade denna höga ränta så det var definitivt en kvarleva från 1980-talet. Ett annat av lånen vi tog över hade ränta på runt 11,8%.
Sen hade min bättre hälft den goda (inte!) idén att låta värdera om huset just i samband med krisen, varpå banken tyckte det var värt mindre än vad vi köpte för :(så fick låna mellanskillnad av en snäll släkting.
 
  • Gilla
fiskbuggaren
  • Laddar…
P
U Uffe A skrev:
De röda pölser man fick i Danmark på 60 och 70-talet
Ilsket röda och det var inte bara korvskinnet som var rött
Säkert inget hälsosamt färgmedel, men de var mycket godare än den bleka variant som finns nu ;)
På 1960-talet var även svenska korvar röda. Senare förbjöds färgämnet, men jag minns inte när.

Sen början av 1990-talet (tror jag) fick korvarna återigen vara röda även i Sverige, men vi har väl vant oss vid att korvar inte ska vara knallröda. Jag har inte sett röda korvar i Sverige så värst ofta de senaste decennierna.
 
Redigerat:
P
F fribygg skrev:
Men är den äkta? Ser ut att vara ett 'stort' fönster på bakluckan och det stämmer väl inte med skyltningen Televerket, äkta borde väl varit skyltad TELE för så blev det väl när verket bolagiserades
Telia bildades 1993 och bestod av den del av Televerket som var kvar efter att verket hade delats upp och alla andra delar hamnat hos andra myndigheter och bolag.

Så här såg Teliabilar ut (från Wikipedia):

Volvo240televerket.JPG
 
  • Gilla
SnickareHobb och 3 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Jag tror att det är en för ny modell av 245 för att vara en äkta televerksbil. Men den var trevlig att se ändå.:)
Nej då, de fanns i utförandet som på bilden med nya bakluckan, har själv handlat 2 st åt bekanta.
Där jag bor rullar fortfarande flera exemplar.
 
  • Gilla
Myckling och 1 till
  • Laddar…
Korvgubbe
Svenska knallröda korvar finns kvar, åtminstone i form av falukorv, men säkert även någon dansk pølse som är tillverkad i Sverige. St:Annas Rökeri gör förövrigt en fantastiskt god varmrökt falukorv ifall ni får chans att testa.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Nej då, de fanns i utförandet som på bilden med nya bakluckan, har själv handlat 2 st åt bekanta.
Där jag bor rullar fortfarande flera exemplar.
Gissar att Bilbota levererat några av dem...
 
Maria T Maria T skrev:
16,8% är vårt rekord.. :rolleyes: blev många middagar bestående av stekt falukorv och snabbmakaroner då.
Aj då, jag som trodde jag hade den värsta räntan!
När vi köpte hus år 1975 ställdes vi i kö för att få ett beviljat hypotekslån.
Det tog ett eller två år innan lånet kunde genomföras.
Och då var ränta 15,75% (inklusive en försumbar amortering).
 
  • Wow
Maria T
  • Laddar…
N Nyikåk skrev:
Gissar att Bilbota levererat några av dem...
Om inte annat så ser de till att bilarna rullar fortfarande. Grym verkstad om man har en Volvo.
 
H heimlaga skrev:
Är det säkert?
Kan det vara så att folk amorterar mindre och därför betalar man mindre för boendet nu när räntorna är konstgjort låga. När de stiger blir det annorlunda.

Är det någon som kommer ihåg när man skulle amortera sig skuldfri i god tid före pensioneringen och när man kunde låta egendom gå i arv från generation till generation ?
På ca 20 år har priset på en lägenhet i min stad 10-dubblats. För 20 år sedan kunde man betala bort en lägenhet på något år. Idag är det miljonlån som krävs, även för en liten 1:a. Få personer har 10 gånger högre lön idag. Att boendekostnaderna har gått ner kan ju bara bero på låga räntor.
 
S SnickareHobb skrev:
På ca 20 år har priset på en lägenhet i min stad 10-dubblats. För 20 år sedan kunde man betala bort en lägenhet på något år. Idag är det miljonlån som krävs, även för en liten 1:a. Få personer har 10 gånger högre lön idag. Att boendekostnaderna har gått ner kan ju bara bero på låga räntor.
Bara ökat 10 gånger?

1998 köpte jag en 1,5 rumslägenhet på 39 kvm i hemstaden för 25.000 kr. Sålde den för 50.000 kr 2006. För ungefär 10 år sedan såldes samma lägenhet för ungefär 200.000 kr. I mars i år såldes en likadan lägenhet i samma förening för 590.000 kr ...
 
  • Wow
EddieHansson
  • Laddar…
S SnickareHobb skrev:
På ca 20 år har priset på en lägenhet i min stad 10-dubblats. För 20 år sedan kunde man betala bort en lägenhet på något år. Idag är det miljonlån som krävs, även för en liten 1:a. Få personer har 10 gånger högre lön idag. Att boendekostnaderna har gått ner kan ju bara bero på låga räntor.
2000 köpte jag min första bostadsrätt för 45000:-
De säljs just nu för 1.0-1.3 miljoner.
2003 köpte jag en ny bostadsrätt närmre centrum för 475000:-
som idag går för 2-2.5 miljoner.
 
  • Wow
EddieHansson
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Har fått plugga svenska från grunden. Folk i Sverige som är födda här av svenska föräldrar är ofta dåliga på svenska. Isärskrivningar, säger "mer noga" stället för noggrannare, skriver våran, osv osv
På jobbet är jag den som stavar bäst och jag korrekturläser därför. Men här på forumet slarvar jag en del.

En kollega kan skriva mail till en kund så här:
Ursäkta för den fel-aktiga delen. Vårat lager har bommat Vi ska va mera noga i fortsättningen.

Hur skall det någonsin bli rätt? Vad tror kunden om oss?
Jag som arbetsledare blir förbannad som f_n.
Helt rätt.Det där gör ont i språkhjärnan.
 
  • Gilla
SnickareHobb och 3 till
  • Laddar…
Tiodubblas är väl ändå 1024 ggr så högt pris, annars heter det just att priserna är tio gånger så höga
 
  • Gilla
  • Älska
Jocke Best och 5 till
  • Laddar…
Läste precis i en annan tråd på detta forum och slås precis av: Tjernobyl - nergrävda älgar och renar - dagliga rapporter i media om aktuella bequerelnivåer. Man har ju glömt bort att de funnits.:confused:

Nej, jag är ingen kärnkraftsmotståndare men detta var ju något man levde med under många år men har börjat falla i glömska.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.