Hej!

Behöver lite råd från företagarproffs,vilket jag gissar på att det finns en del här. 1:a december påbörjar jag ett nytt jobb, som vanlig anställd. Jag kommer fortsätta jobba med min tidigare arbetsgivare där vi kommit överens om en ersättning på en tredjedel av min gamla lön. Dom vill dock att jag ska fakturera dom för att slippa pappersarbetet som det vore att ha mig kvar som anställd. Självklart är det clearat med nya arbetsgivaren att jag gör detta på sidan av.

Vad är det bästa uppläget här?

Ett alternativ vore att använda sig av Frilans Finans, men då ryker ca en tusenlapp, och jag får se en stor del av det jag fakturerar försvinna, och måste även tänka på statlig skatt då jag går över brytpunkten. Dock får jag pengar som jag kan slänga in i fonder eller dylikt.

Enskilt, då kan jag slippa Frians finans avgifter men får ge mig på bokföring själv - värt att nämna är att jag inte drivit eget förut så det blir en tröskel att ge sig på.

Jag gissar att dom flesta kommer råda mig att starta ett AB rent skattemässigt. Är det det smartaste? Jag kommer inte att ha några utgifter - kommer fakturera ca 18 stående varje månad, sen brukar jag göra lite frilansande inom IT så efter ett år skulle det kanske ligga ca 200 i bolaget i ren vinst. Vad har jag för fördelar här - hur mkt skulle försvinna i skatt om jag tar en utdelning varje år för att kunna investera pengarna på annat håll - och vad finns det mer för fördelar?

Som ni hör så är jag rött grön på det hela, så hade gärna hört hur ni hade gjort.

Med vänlig hälsning, Jerry
 
B
Med en omsättning på 200k hade jag satsat på eget AB, om det inte bara är ett enskilt år.

Schablonregeln för 3:12 innebär att man kan plocka ut ungefär 180kkr/år i utdelning.

Om du har 200kkr vinst betalar du 20,6% bolagsskatt. Kvar blir 158.8 kkr vinst. Om du delar ut det som aktieutdelning får du betala 20% skatt på det, dvs 127kkr kvar efter skatt.

Känner inte till vilka avgifter frilandsfinans tar.

Det är en del krångel med bokföring och bokslut, så är det bara något enstaka år är det nog inte värt att skapa ett eget AB.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
Jag är verkligen inget proffs men tar några jobb per år som musiker och använder då Frilans Finans och det funkar bra och är värt det. Verkligen skönt att slippa allt pappersarbete. En stor nackdel är däremot att varje "projekt" ska vara självbärande och du kan inte investera i bolaget genom att köpa utrustning osv utan det mesta måste tas ut i lön. Du kan självklart köpa utrustning för dina skattade pengar eller kanske inte behöver någon utrustning och då spelar det ju ingen roll. Å tredje sidan verkar det gälla en återkommande stadig inkomst och då skulle jag ändå satsa på att starta eget.
Men som BSOD nämner, om det bara är tillfälligt något år eller så så är det kanske inte värt arbetet att starta AB.
 
C
Mr.Jenkins Mr.Jenkins skrev:
Vad är det bästa uppläget här?
När du pratar om 200' kr i vinst, har du då räknat med att du tar ut någon lön?
En annan sak som påverkar är om du vill "spara" pengar i företaget eller bara plocka ut pengarna så fort som möjligt.
 
B BSOD skrev:
Med en omsättning på 200k hade jag satsat på eget AB, om det inte bara är ett enskilt år.

Schablonregeln för 3:12 innebär att man kan plocka ut ungefär 180kkr/år i utdelning.

Om du har 200kkr vinst betalar du 20,6% bolagsskatt. Kvar blir 158.8 kkr vinst. Om du delar ut det som aktieutdelning får du betala 20% skatt på det, dvs 127kkr kvar efter skatt.

Känner inte till vilka avgifter frilandsfinans tar.

Det är en del krångel med bokföring och bokslut, så är det bara något enstaka år är det nog inte värt att skapa ett eget AB.
Bra att du tar upp det. Det är mycket möjligt att det bara blir ett år. Beror lite på vad jag orkar och hur bra upplägget funkar. Dock skulle jag nog ta något frilans här och där sen ändå, men inga större summor.
 
C cpalm skrev:
När du pratar om 200' kr i vinst, har du då räknat med att du tar ut någon lön?
En annan sak som påverkar är om du vill "spara" pengar i företaget eller bara plocka ut pengarna så fort som möjligt.
Det är det här jag inte vet. Det här är pengar jag inte "behöver" så jag vet inte riktigt vad jag ska göra med dom. När jag säger vinst så utgår jag från att allt som hamnar där blir vinst, då jag inte har några utgifter.
 
"en tredjedel av min gamla lön"

Har ni tagit hänsyn till att din förra lön inkluderade relativt stora avsättningar till pension, semesterersättning, arbetsgivaravgift osv? Så att din gamla arbetsgivare inte får dig till rea-pris och du får ta alla dessa "dolda" kostnader själv i ditt företag?
 
C
Mr.Jenkins Mr.Jenkins skrev:
När jag säger vinst så utgår jag från att allt som hamnar där blir vinst, då jag inte har några utgifter.
OK, har du några andra löneinkomster?
Man brukar säga att det "lönar" sig att plocka ut lön (istället för utdelning) upp till brytgränsen för allmän pension, vilket f.n. är 511 500. Om man inte redan är pensionär då.

Så om man tänker så och inte har för avsikt att spara pengar i verksamheten skulle jag köra enskild näringsverksamhet. Du slipper då årsredovisningen och har möjlighet att disponera pengarna direkt när de kommer in på kontot.
 
Om jag räknar på min fasta inkomst som anställd, och plussar på den summa som jag ska fakturera så att jag verkställer det i det här exemplet som vanlig lön, så får jag ut 10237kr extra. Det blir 122 844 kr på ett år. Räknat på 18000 extra per månad, med korrekt skatt efter gått över brytpunkten.

Med ett AB räknat på ovan uppgifter, så får jag ut 145 152 efter skatt. (20.6% bolagskatt och 20% på utdelningen) Då har jag inte räknat med hur det skulle påverka min vanliga skattetabell på min fasta inkomst som är 36000, för antar att summan ovan gör att jag hamnar i en brytpunkt för statlig skatt?
 
C cpalm skrev:
OK, har du några andra löneinkomster?
Man brukar säga att det "lönar" sig att plocka ut lön (istället för utdelning) upp till brytgränsen för allmän pension, vilket f.n. är 511 500. Om man inte redan är pensionär då.

Så om man tänker så och inte har för avsikt att spara pengar i verksamheten skulle jag köra enskild näringsverksamhet. Du slipper då årsredovisningen och har möjlighet att disponera pengarna direkt när de kommer in på kontot.
Ja, jag har en fast lön på 36000.
 
C
Mr.Jenkins Mr.Jenkins skrev:
för antar att summan ovan gör att jag hamnar i en brytpunkt för statlig skatt?
Nä utdelning är inte inkomst av tjänst, så det påverkar inte din skattesats.
Därför är den mest intressant (skattemässigt) om du redan ligger nära gränsen för statlig inkomstskatt.

Å andra sidan är inte utdelning pensions- och sjuklönegrundande eftersom du inte betalar några sociala avgifter på den.

Det är sammantaget det som gör att det kan vara förmånligare att ta ut lön än utdelning.
 
B
Arbetsgivaravgiften är 31.42%.
Om du har 200kkr som du vill betala ut som lön, så blir det 152kkr bruttolön och ca 48kkr i arbetsgivaravgift.

Om vi bara räknar 30% skatt på bruttoinkomsten, så blir det netto 106,4 kkr ca. I praktiken har du nog mer än 30% skatt på inkomsten.

Men det är inte jättestor skillnad mot AB, och framförallt så är det kostnader och tid för att hantera ett AB.

Varför inte starta som enskild firma, och senare gå över till AB om du känner att du orkar jobba mycket i egen regi? Lite enklare att hantera enskild firma har jag hört...
 
S Smoothie skrev:
"en tredjedel av min gamla lön"

Har ni tagit hänsyn till att din förra lön inkluderade relativt stora avsättningar till pension, semesterersättning, arbetsgivaravgift osv? Så att din gamla arbetsgivare inte får dig till rea-pris och du får ta alla dessa "dolda" kostnader själv i ditt företag?
Yes. Jag jobbade för ett utländskt blag och via ett skatteavtal med skatteverket skötte jag både arbetsgivareavgiften och dom sociala avgifterna själv, så vet exakt på öret vad dom betalde och utgår såklart från det.
 
  • Gilla
Smoothie
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nä utdelning är inte inkomst av tjänst, så det påverkar inte din skattesats.
Därför är den mest intressant (skattemässigt) om du redan ligger nära gränsen för statlig inkomstskatt.

Å andra sidan är inte utdelning pensions- och sjuklönegrundande eftersom du inte betalar några sociala avgifter på den.

Det är sammantaget det som gör att det kan vara förmånligare att ta ut lön än utdelning.
Förstår! Det gör mig inte så mkt då jag går in i en fast tjänst med bra tjänstepension, och tänker att jag använder dessa pengar som investeringskapital. Låter som AB kanske är rätt väg att gå.
 
Mr.Jenkins Mr.Jenkins skrev:
Yes. Jag jobbade för ett utländskt blag och via ett skatteavtal med skatteverket skötte jag både arbetsgivareavgiften och dom sociala avgifterna själv, så vet exakt på öret vad dom betalde och utgår såklart från det.
Och även avsättningar till tjänstepension enligt gängse avtal?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.