Tänkte samla allt om mitt nya badrum i en tråd. Började här men https://www.byggahus.se/forum/threads/synpunkter-pa-planloesning-moeblering-badrum.428993/ men det kommer bli mer än planlösning.

Efter en vattenskada måste hela badrummet rivas ut. Det kommer delas av till två mindre rum.

Planlösning blir enligt bilden. Förrådet utanför minskades något för att gå plats med den nya dörren.
Planlösning för renoverat badrum uppdelat i två rum med måttangivelser och möblering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hantverkarnas plan är att mittvähgen ska byggas upp av jafo skivor. De har ännu inte förklarat hur den ska hålla efter att el spåras in...

Helgen spenderades med att bila upp rännorna där det tidigare avr 75rör inför byte till 110 rör och ta fram gjutjärnsrören i golvet för utbyte.

Renoveringsarbete i badrum med bortbilad betong och synliga rör, verktyg anslutna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plattan är 40cm tjock!
 
  • Gilla
g2p3ihr och 1 till
  • Laddar…
Dörrar bör öppnas utåt, kanske är ett krav tom. Kanske byta plats på wc och handfat i stora badrummet?
 
  • Gilla
Öckeröhus
  • Laddar…
Planen är att kapa gjutjärnsrören från insidan och skarva över till plaströr under väggarna så att resten kan bytas utifrån när backventilen ska in och från rummet bredvid när det görs. Satte ihop den här antagligen helt livsfarliga kombinationen. Att köra tryckluft kräver stora kompressorn och den är för stor att flytta hem från verkstaden

Hand håller en modifierad Parkside roterande verktyg för att kapa rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkte använda uponors krympkoppling. Har någon erfarenhet av den?

Övergångskoppling mellan gjutjärnsrör och plast med dimensioner och monteringsbeskrivning, inklusive en gummiring för tätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.hornbach.se/shop/Overgang-gjutjarn-UPONOR-markror-110-1/5207834/artikel-detaljer.html

Känns bättre att ha plast än gummi med en jet eller fernco koppling
 
Redigerat:
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Dörrar bör öppnas utåt, kanske är ett krav tom. Kanske byta plats på wc och handfat i stora badrummet?
Jag har en av varje på mina badrum och huset blev färdigt för ett år sen.
Finns säkert situationer när det är bra med utåtgående dörrar, samtidigt i mitt hus hade det varit mindre bra.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Dörrar bör öppnas utåt, kanske är ett krav tom. Kanske byta plats på wc och handfat i stora badrummet?
Bra synpunkt. Det ska jag kolla upp. Varför skulle dörren behöva gå utåt?

Toa och hanfat stod så här innan rivning så det känndes naturligt att ha det lika dant. Ska fundera och mäta lite. Det kan vara så att stolen hamnar i dörrhålet och det vore ju lite olyckligt
Toalettstol placerad nära en öppen dörr, vilket riskerar att blockera dörren när stolen används.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Mulvaden och 7 till
  • Laddar…
Kravet verkar vara 20mm uppvik av tätskikt, därför vill man ha höga sidan av tröskeln mot badrummet.

Mitt badrum är ca 5 cm lägre än rummet utanför så det är inget problem att få till uppviket även om dörren går innåt
 
  • Gilla
Smeds
  • Laddar…
Följer tråden då jag har planer på att bygga badrum i källaren.
Är tanken att isolera plattan och köra golvvärme eller skippar du den biten? Hur tänker du med tätskikt iom att det ligger under marknivå? Jag har förstått att det finns lite olika bud om hur man ska göra där.
 
Det var el-golvvärme innan utan tätskikt i golvet och det kommer bli golvvärme nu igen men antagligen vattenburen. Om det ska bli tätskikt eller inte har inte försäkringsbolaget meddelat ännu. Får se vad de säger och ta det då.

Golvet har en rätt skum uppbyggnad, ingen verkar ha tagit bort något sedan huset byggdes utan man har byggt på golvet i omgångar.. Det är först 30cm grovbetong. 5cm övergjutning med finare betong. 3cm "fix" som det ligger kakel på och tillslut var det 10-15cm flytspackel som det låg kakel på.

Det översta kaklet och flytkakan är borttagen (de lyckades ha sönder golvvärmen som låg i flytet) och tanken är att kaklet ska bort så att att den nya gjutningen fäster ordentligt. Om de lyckas bila bort kaklet utan att det underliggande spricker blir jag väldigt förvånad. Allt som bilas bort kommer ersättas med EPS som då ger lite isolering under den nya golvvärmen.

Jag har inte haft problem med fukt innan så länge golvvärmen är på även under sommaren. Stängs den av så vandrar fukten in igen och det blir rejält fuktigt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bonzo2000
  • Laddar…
BirgitS
T toolman77 skrev:
Varför skulle dörren behöva gå utåt?
Det är en säkerhetsfråga. Ökad halkrisk i badrum och om om man då ramlar ska man inte blockera dörren så ingen kan komma in och hjälpa en upp eller till sjukhus.
 
  • Gilla
16386 och 2 till
  • Laddar…
Så här ser planen ut för avloppet.

Planritning som visar avloppssystemet med rör i olika färger för ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avluftningen på stammen sitter mitt i huset och jag funderar på om det är för långt från bortersta toaletten för att det ska fungera bra. En tanke är då att sätta en vacuumventil på det orangea röret som är avlopp till tvättmaskinen. Det skulle då också kunna kopplas ihop med det gröna röret och då även bli avluftning till den andra toaletten även om den är så nära stammen att det kanske är onödigt.

Det gröna röret går till utrymmet där min varmvattenberedare står. Där finns det i dagsläget ingen golvbrunn utan spillet från säkerhetsventilerna går genom väggen och ansluter direkt till avloppsstammen. Det finns alltså inget sätt att ta hand om spill på golvet om något börjar läcka. Det dök upp en ränna i golvet när jag tog bort en vägg som blir perfekt att dra både avlopp och golvvärme i.

Mitt problem är att det är väldigt ont om plats bredvid varmvattenberedaren och jag har svårt att gå ner en golvbrunn. Skulle det fungera att sätta en spygatt istället och isåfall ansluta den till en ny golvbrunn i badrummet som har sidoanslutning?

Borde jag sätta dubbla golvbrunnar i badrummen ändå ? En i duschen och en utanför?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är en säkerhetsfråga. Ökad halkrisk i badrum och om om man då ramlar ska man inte blockera dörren så ingen kan komma in och hjälpa en upp eller till sjukhus.
Vet du om det är ett krav eller ett önskemål? När jag byggde nytt 2015 var det ingen som hade synpunkter på att toadörren går inåt
 
BirgitS
T toolman77 skrev:
Vet du om det är ett krav eller ett önskemål? När jag byggde nytt 2015 var det ingen som hade synpunkter på att toadörren går inåt
Jag har inte brytt mig om att ta reda på det eftersom jag tycker personlig säkerhet är viktigare än om det är ett krav eller ett råd. Lagkravet lär väl i så fall vara av övergripande natur som att man ska bygga på ett sätt som är säkert för alla.

Om man i badrummet har en till dörr eller fönster som kan användas för att få ut någon som har brutet ett ben så är väl riktningen på dörren mindre viktig, eller om badrummet är så stort att det går att med dörren putta bort en person som ligger på golvet direkt innanför dörren.
 
Jag sätter in lättdörrar och hänger en nödsåg på väggen utanför :)
 
  • Gilla
landan81
  • Laddar…
Antagligen för sent men inte funderat på att utöka badrumsdelen till att även inkludera ytan utanför ner till bastun? Vi renoverade för ett år sedan och hade en stor yta snarlik er där vi först tänkte avgränsa badrumsdelen och sen ha en lounge utanför men kom på att vi kunde göra allt till badrum för att få mer spakänsla och är väldigt nöjda med det. Toaletten byggde vi som ett separat litet rum i anslutning.

Har ni en stor familj med större barn förstår jag uppdelningen annars är vi som sagt väldigt nöjda. Kostade visserligen mer iom. det blev större kaklad yta med fuktspärr, golvvärme m.m.
 
Johhhan
T toolman77 skrev:
Hantverkarnas plan är att mittvähgen ska byggas upp av jafo skivor. De har ännu inte förklarat hur den ska hålla efter att el spåras in...
Vad är det för skivor som elen ska spåras in i? Elen kan ju också dras genom stålreglar. I mittenväggen vore det nog bra med stålreglar, särskilt om man öppnar upp för horisontell rörelse även av luft och eventuell fuktighet genom dem.
 
  • Gilla
Psan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.