Jag har installerat ett par sådana (eller liknande) element i vårt fritidshus. hade också problem med WIFI inkopplinhgen tills jag kom på att elementet stödde bluetooth. När jag följde den anvisningen så blev allt mycket enklare. Bluetooth finns där bara för att para ihop enheterna, de kör på Wifi sedan.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Jag hade också problem med wifiuppkopplingen. Nu kommer jag inte ihåg om jag först provade med Android eller Ios, men när jag bytte gick det enkelt.

/Höghus
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Tack! Då finns det hopp, jag höll på att bli galen av att hålla inne dessa tre ”knappar” samtidigt och inte ett skit hände…
 
Jag är även 100% ärlig, jag körde inte EKLK utan EKK Light vilket var det jag tyckte var bästa alternativet här. Fullt dugligt i denna tillämpning, betydligt mindre bråkig att ha att göra med tack vare frånvaro av metallskärm som inte behövs här.
 
Poängen med EKLK är i detta fallet främst att den är styv så att den är lättare att få att ligga rakt och snyggt på väggen. EKK fungerar precis lika bra men blir oftast inte lika snyggt.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Jo jag har förstått detta likartat, EKLK vs EKK. I detta fall var det ett helvete att ligga som en ål och installera mellan toastol och vägg så det fick bli kabelval efter det. Blev skitbra, tack alla vägledare!
 
För att avsluta denna tråd - eller vem vet det kanske blir mer grejer - så tycker jag det kan vara bra i informationssyfte att berätta även hur jag gjorde angående detta elements anslutning på andra sidan av väggen.

Jag valde att ansluta EKK från elementets anslutningsdosa direkt från ett nytt eluttag som passade bra här. EKK-anslutningen från detta jordade eluttag går alltså ut från höger i bild.

Öppen eluttagsdosa med EKK-kabel ansluten, skruvar åtdragna, vid en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om detta kan anses ”koscher” eller ej vet jag inte men jag kan inte se några problem med detta. Bra om det finns betänkligheter att vara medveten om, nu har jag lagt ut precis allt - och alla skruvar är ordentligt åtdragna.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Slutfört installationen idag och det blev perfekt. Tack igen för anvisningarna, jag var litet lockad av den enkla lösningen med att dra elementets anslutningskabel genom väggen men det är inte korrekt och jag förstår varför.

Det enda som inte funkade riktigt som jag hoppades var detta med wifi-anslutningen, det var en oerhört korkad procedur så det får vänta till nästa gång. Man ska som ett delmoment trycka ner inte mindre än tre knepiga membranknappar med oklar exakt lokalisation samtidigt, men i princip noll feedback från att veta om de är nedtryckta eller ej… och invänta en kod som bara visas momentant på displayen. För att elementet ska gå in i ett parningsläge med wifi… ruggigt dåligt! Knapparna när man väl hittar var man ska trycka är extremt hårda att aktivera. Kan bara konstatera att detta moment misslyckades så det känns litet snöpligt.

Annars ett mycket trevligt element som element betraktat.

___

Jag får ge några bilder av installationen som tack.

[bild] [bild]

Den noggranna observatören ser att det saknas kabelklammer under anslutningsdosan, fixar det.
Jag har bytt ut 7 element mot Adax wifi nu och uppkopplingen är ovanligt enkel om man använder blåtand.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
Kanon, jag insåg inte ens att blåtandsalternativet fanns! Instruktionerna är väldigt murriga…
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
För att avsluta denna tråd - eller vem vet det kanske blir mer grejer - så tycker jag det kan vara bra i informationssyfte att berätta även hur jag gjorde angående detta elements anslutning på andra sidan av väggen.

Jag valde att ansluta EKK från elementets anslutningsdosa direkt från ett nytt eluttag som passade bra här. EKK-anslutningen från detta jordade eluttag går alltså ut från höger i bild.

[bild]

Om detta kan anses ”koscher” eller ej vet jag inte men jag kan inte se några problem med detta. Bra om det finns betänkligheter att vara medveten om, nu har jag lagt ut precis allt - och alla skruvar är ordentligt åtdragna.
Är resten av uttagen, inklusive ev. lamputtag i taket jordade i detta rum? Annars har du infört jord i en isolerad miljö.

Nu har inte jag använt Elkos uttag men sitter de bra när du skruvat fast dessa i ändorna genom kopparblecken? Jag skulle skruvat i de hålen som sitter mellan uttagen så att insatsen dras direkt mot väggen. Det är dessa skruvar som tar all kraft när du drar ur en stickpropp.
 
Redigerat:
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Är resten av uttagen, inklusive ev. lamputtag i taket jordade i detta rum? Annars har du infört jord i en isolerad miljö.

Nu har inte jag använt Elkos uttag men sitter de bra när du skruvat fast dessa i ändorna genom kopparblecken? Jag skulle skruvat i de hålen som sitter mellan uttagen så att insatsen dras direkt mot väggen. Det är dessa skruvar som tar all kraft när du drar ur en stickpropp.
Tack för feedback. Det finns inga andra jordade uttag i detta våtrum, och elementet är inte jordat heller - så det är alltså en icke ansluten jordanslutning i kopplingsdosan under elementet i bilden ovan.

Vad gäller ELKO utanpåliggande vägguttag här. Detta kunde monteras bergfast via skruv mot vägg genom uttagets hål för detta, en mycket stark fastsättning med kopparbleck i armaturen inblandat.

__-

PS. Du ser de skruv jag använde för fastsättning i bilden jag bifogade. Bergfast fastsättning,
 
Redigerat:
  • Gilla
Solar53
  • Laddar…
Vi kom in på ELKO vägguttag här, kan köpas bla på Jula.

Måste säga att detta är en av de absolut enklaste och bästa jag stött på. Inget trams här, nej vanliga hederliga skruvanslutningar. Bara tryck i din kabel och skruva åt. Kan varmt rekommenderas och även för hur de funkar i drift, absolut klockrena eluttag.

Och ja, jag har sett en väldig massa andra uttag… rådet är: köp aldrig skit som din elektriker inte köper.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Tack för feedback. Det finns inga andra jordade uttag i detta våtrum, och elementet är inte jordat heller - så det är alltså en icke ansluten jordanslutning i kopplingsdosan under elementet i bilden ovan.

Vad gäller ELKO utanpåliggande vägguttag här. Detta kunde monteras bergfast via skruv mot vägg genom uttagets hål för detta, en mycket stark fastsättning med kopparbleck i armaturen inblandat.

__-

PS. Du ser de skruv jag använde för fastsättning i bilden jag bifogade. Bergfast fastsättning,
Men det nya uttaget som du satt istället för den gamla dosan, det är väl inte i våtrummet. Det är det rummet Tero syftade på. Finns det ojordade uttag i det rummet, så skall även det här uttaget vara ojordat. Du får inte blanda i ett rum.
 
Det jag gjort är:

- bytt ut ett element i ett våtymme. IP-oklassad zon. Rätt oproblematiskt i sak.

-gamla elementet var 230 V jordat, nya elementet 230 V ojordat pga dubbelidolering

- ordnat inkoppling till inkopplingspunkt i ett angränsande utrymme, fanns en gammal kulo-koppling där tidigare till gamla elementet. Bytte inkoppling där till ett jordat eluttag.

- detta medförde att ordna in inkopplingspunkt nära elementet. Elementets anslutninigssladd kopplades i en IP44 ansutningsdosa precis under elementet, därifrån vidare genom vägg till det nya jordade vägguttaget utanför utrymmet, via kabel EKK.

Det är den kopplingen som syns i senaste bilden ovan.

Detta kan nog låta mycket mer komplicerar än vad som är verkligheten.

____

Jag har alltså inte satt några nya eluttag i aktuellt våtrum. Endast ett dubbelisolerat element har installerats. Det finns jord framdraget i anslutningsdosan under elementet men denna anslutning används inte.
 
Panor82
Det TeroM och Hempularen syftar på är det du kallar "angränsande utrymmet" . Du kan ha fört in jord där det inte fanns tidigare i det utrymmet.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.