D djac skrev:
Jag tror det var 20 år sedan jag läste en studie som redan då pekade på behovet av att minska transporterna i framtiden, de förutspådde att energi kommer bli en exklusiv vara och därför kommer man bo mindre och tätare och det kommer vara en förutsättning att bo, leva och arbeta utan att vara beroende av energikrävande transporter, vi är ju helt klart på väg åt det hållet.

Det betyder inte att alla måste bo i Stockholm men att det sker en glidning åt det hållet är nog ofrånkomligt.
Jag har sett liknande studier och sen är väl frågan om hur man löser energitillgången i framtiden. Med bra tillgång på "ren" el är förutsättningarna annorlunda.

Sen tror jag det behövs nån lagom-nivå på hur tätt man sätter folk. Mindre orter med bra grundservice och gång/cykelavstånd till allt och tågtrafik till storstäder kan säkert vara en rimlig kompromiss för att folk som inte trivs i betongdjugeln.

Skulle man bara sätta folk i små lägenheter i 20-våningshus skulle det nog gå åt mycket lyckopiller och sprit för att hålla en del vid liv :)
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
wildeside
Längtar(inte) efter att bo i en storstad.

Storstadsbild med dimma eller smog som döljer byggnader och reducerar sikten avsevärt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O OskarJ skrev:
Skulle man bara sätta folk i små lägenheter i 20-våningshus skulle det nog gå åt mycket lyckopiller och sprit för att hålla en del vid liv :)
Tja, är det inte för mycket folk både i världen och åtminstone i de 3 största svenska städerna redan nu?

Att underlätta transporter både med bil, tåg och annan kollektivtrafik är väl vad samhället bör göra om företag ska kunna satsa i Sverige och skapa jobb och därmed skatteintäkter.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Tja, är det inte för mycket folk både i världen och åtminstone i de 3 största svenska städerna redan nu?

Att underlätta transporter både med bil, tåg och annan kollektivtrafik är väl vad samhället bör göra om företag ska kunna satsa i Sverige och skapa jobb och därmed skatteintäkter.
Jo, förmodligen är det redan standard på många håll och har varit det sedan länge. Om det sen är vettigt ur hälsoperspektiv kan nog variera från person till person.

Samtidigt är många storstäder ganska dåligt planerade vilket gör att det behövs lika mycket transporter som i glesbygden. Den biten borde vara ett av de större problemen eftersom det är mycket gods och folk som ska transporteras på redan överbelastade vägar och järnvägar. På det viset så blir det ju tokigt att folk bosätter sig i en storstad för att få nära till jobb och allt annat.. men ändå har minst en timma till jobbet för att det ligger i fel del av stan.
 
  • Gilla
Flipbed
  • Laddar…
Kollektivtrafik.
Där jag bor några mil utanför Stockholm, har man i 2 år byggt om vägen till stan, och ska hålla på i 2 år till.
Bra när det blir klart, då det blir bussfil hela vägen i rusningstrafik, och förhoppningsvis fler just tar bussen.
Men nu är köerna olidliga, och bussarna får stå i samma köer. Folk vill inte betala för att sitta i kö på en obekväm buss, så de tar bilen, och köerna blir ännu längre.
Man får idag i rusningstrafik räkna med nära en timme för att åka de 9 kilometerna mellan Ekerö och Brommaplan
P.g.a köerna går dessutom inte bussarna på utsatt tid, de stackarna som är tvingade, får ställa sig vid hållplatsen och hoppas att det kommer en buss.
 
D
O OskarJ skrev:
Jag har sett liknande studier och sen är väl frågan om hur man löser energitillgången i framtiden. Med bra tillgång på "ren" el är förutsättningarna annorlunda.

Sen tror jag det behövs nån lagom-nivå på hur tätt man sätter folk. Mindre orter med bra grundservice och gång/cykelavstånd till allt och tågtrafik till storstäder kan säkert vara en rimlig kompromiss för att folk som inte trivs i betongdjugeln.

Skulle man bara sätta folk i små lägenheter i 20-våningshus skulle det nog gå åt mycket lyckopiller och sprit för att hålla en del vid liv :)
Jag kanske uttryckte mig otydligt, jag menade just att lösningen förmodligen inte ser ut som Stockholm, mer som ett "sammanhållet liv" där man använder transporter i mindre utsträckning. Nu verkar ju distansarbete att öka framöver och då kan man kanske fortsätta bo avsides om man kan lösa sina övriga ärenden smidigt.

Bara att tex bo i radhus spar ju mycket energi, så det behöver inte vara just lägenhetsform.
 
D
O OskarJ skrev:
Jo, förmodligen är det redan standard på många håll och har varit det sedan länge. Om det sen är vettigt ur hälsoperspektiv kan nog variera från person till person.

Samtidigt är många storstäder ganska dåligt planerade vilket gör att det behövs lika mycket transporter som i glesbygden. Den biten borde vara ett av de större problemen eftersom det är mycket gods och folk som ska transporteras på redan överbelastade vägar och järnvägar. På det viset så blir det ju tokigt att folk bosätter sig i en storstad för att få nära till jobb och allt annat.. men ändå har minst en timma till jobbet för att det ligger i fel del av stan.
Vi har Köpenhamn runt knuten och om du tittar på cykeltrafiken där så ser du stor skillnad mot tex Stockholm, det behöver inte vara kollektivtrafik som ensamt är svaret.
 
D djac skrev:
Jag kanske uttryckte mig otydligt, jag menade just att lösningen förmodligen inte ser ut som Stockholm, mer som ett "sammanhållet liv" där man använder transporter i mindre utsträckning. Nu verkar ju distansarbete att öka framöver och då kan man kanske fortsätta bo avsides om man kan lösa sina övriga ärenden smidigt.

Bara att tex bo i radhus spar ju mycket energi, så det behöver inte vara just lägenhetsform.
Jag tror vi är inne på ungefär samma spår kring vad som är en rimlig lösning för att ha effektiva men ändå inte för kompakta samhällen.

Ett bra exempel som jag sett är utvecklingen i småorterna mellan Mjölby och Norrköping. Bra pendeltågstrafik och många bostäder inom gångavstånd från stationerna. En sån utveckling borde gå att få till på fler platser i landet om man är villig att satsa.

Utvecklingen kring distansarbete kan säkert också bidra till mindre jobbresor och mindre slöseri med tid och resurser. Det är förstås inte något fungerar för alla men varje gång nån inte behöver åka ett antal mil för att sitta ensam på ett kontor är det ju en vinst.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Marike
Marike Marike skrev:
" Lustgas är upp emot 300 gånger starkare växthusgas än koldioxid. Utöver detta bidrar lustgasutsläpp även till uttunning av ozonskiktet." [länk]
Är det det demonstranterna tar när de ska ut och protestera mot co2?
[länk] :mad:
Är det här humortråden eller?
 
wildeside wildeside skrev:
Längtar(inte) efter att bo i en storstad.

[bild]
Tramsig jämförelse. Vi har INGET som liknar dehli. Att trycka ihop typ 16-18 miljoner i en yta som är minimal resulterar ju såklart i smog och skit.
Kan väl säga som vissa här, de kan ju flytta till bättre ställe.
Riktigt barsk taskigt sagt är ju att det är såklart de rika ländernas fel som vill förlänga livslängden på oss människor och inte vilja hjälpa till med preventivmedel där de inte förstår bättre.


Lite fakta
Delhi
  • Invånare: 16,79 miljon (2011) (siffran från 2011, hur många idag ?)
  • Område: 1 484 km² (573 kvm)
Skåne
  • Område: 11 300 km² (4 364 kvm)
  • Invånare: 1,340 miljon (2017)
Stockholm
  • Invånare: 975 800 (2021)
  • Område: 188 km² (72,59 kvm)
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
F
wildeside wildeside skrev:
Ja det va nästan allt förutom.
Räckvidd
Dra tungt släp
Parkera där det inte finns ladd station
Finns nog fler exempel
Hålla värmen och rutor im- och isfria med max passsgerare med fuktiga kläder.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
F
Marike Marike skrev:
" Lustgas är upp emot 300 gånger starkare växthusgas än koldioxid. Utöver detta bidrar lustgasutsläpp även till uttunning av ozonskiktet." [länk]
Är det det demonstranterna tar när de ska ut och protestera mot co2?
[länk] :mad:
ja, jo, men lustgasen sönderfaller snabbare, samt att det lär vara större kväveavgång i form av lustgas från åkerbruk än från annan mänsklig verksamhet.
 
Marike
F FC_Bygg skrev:
ja, jo, men lustgasen sönderfaller snabbare, samt att det lär vara större kväveavgång i form av lustgas från åkerbruk än från annan mänsklig verksamhet.
Jag håller med dig i det, men om vi hela tiden ersätter den sönderfallna lustgasen spelar sönderfallet mindre roll. Jag missunnar inte bönderna ett roligt arbete men lustgasproduktionen behöver balanseras och hanteringen av den stoppas för gemene man eller åtminstone jämställas köldmedier.
Tycker att man har riktat in sig på en miljöförstörande gas alldeles för mycket.
står en del att läsa här. https://www.slu.se/centrumbildninga...vaxthusgaserna---koldioxid-metan-och-lustgas/
Och visst tycker jag detta är relevant här, utan jakten på co2 producenter vore inte elbilen så i ropet. Så tänk då om det visar sig att lustgas är den verkliga boven.
 
D djac skrev:
Vi har Köpenhamn runt knuten och om du tittar på cykeltrafiken där så ser du stor skillnad mot tex Stockholm, det behöver inte vara kollektivtrafik som ensamt är svaret.
Stor skillnad hur staden är byggd, och så är den helt platt. Även Malmö är en bra cykelstad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.