Kan man inte få betala vad man vill istället på fakturan när det blir såhär fel? Eftersom saker inte verkar spela någon roll? :rolleyes:
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 5 till
  • Laddar…
A
Redaktionen Redaktionen skrev:
Byggföretag monterade fel fönster men anser att det inte spelar någon väsentlig roll.

Du kan läsa artikeln här: Beställde hus med vippfönster men fick sidohängda
Knepigt, det är ju bara att inte betala om de leverererat fel. Vippfönster är dyrare än sidohängda.

Jag gillar skjutbara fönster (skjutbara i höjdled) för de är enkla, billiga och funktionella samt lätt låsbara om man vill. Men de har inte uppfunnits i Sverige ännu.

Ett tips: På mitt nya hus har vi få öppningsbara fönster, cirka ett öppningsbart i varje rum, av brandsäkerhetsskäl. För övrigt öppnar vi nästan aldrig ett fönster. På sommaren har vi gratis frikyla. Resterande är fönsterrutor tror jag det kallas. Billigare, tätare, mindre problem. I Sverige brukar alla fönster i ett hus gå att öppna, men varför? De flesta fönster öppnas aldrig och går sedan inte att öppna bara för det. När vi beställde huset "hade de aldrig hört talas om detta innan" Kul för dom, för nu har dom hört talas om det. De blev klokare!
 
Redigerat:
Magnus Filip skrev:
Jag gillar skjutbara fönster (skjutbara i höjdled) för de är enkla, billiga och funktionella samt lätt låsbara om man vill. Men de har inte uppfunnits i Sverige ännu.
Kanske för att det är svårt att få till ett bra U-värde passande vårt klimat?
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
P
Magnus Filip skrev:
Jag gillar skjutbara fönster (skjutbara i höjdled) för de är enkla, billiga och funktionella samt lätt låsbara om man vill.
Och det vill man. Låsa dem i uppfällt läge, alltså. Man vill inte ha ett fönster i nacken när man lutar sig ut och snöret går av :)
Men de har inte uppfunnits i Sverige ännu.
En gissning på varför de fortfarande är populära i USA är att det är enkelt att installera en enkel luftkonditionering i ett sådant fönster. A/C är (ännu) inte lika nödvändigt i Sverige.

Det finns skjutfönster i Sverige, men de är inte så vanliga. Speciellt ovanliga tror jag att vertikala skjutfönster är.
Ett tips: På mitt nya hus har vi få öppningsbara fönster, cirka ett öppningsbart i varje rum, av brandsäkerhetsskäl. För övrigt öppnar vi nästan aldrig ett fönster. På sommaren har vi gratis frikyla. Resterande är fönsterrutor tror jag det kallas. Billigare, tätare, mindre problem. I Sverige brukar alla fönster i ett hus gå att öppna, men varför? De flesta fönster öppnas aldrig och går sedan inte att öppna bara för det. När vi beställde huset "hade de aldrig hört talas om detta innan" Kul för dom, för nu har dom hört talas om det. De blev klokare!
Traditioner är svåra att ta död på. Under mycket lång tid var det enda sättet att vädra och ventilera att öppna fönster.
 
Hade jag beställt vippfönster men fått sidohängda ditmonterade hade jag blivit jävligt förbannad och inte gett mig innan det blev åtgärdat och jag fått det jag beställt. Framförallt hade jag inte betalat förrän de rättat till felet.

Man undrar ju vad det är för fel i huvudet på byggföretagets representant som anser att "de felaktiga fönstren inte utgör en betydande praktisk eller estetisk skillnad".

Utseendemässigt kanske det inte är så stor skillnad men den som nån gång putsat fönster vet att det är fan så praktiskt att kunna svänga runt fönstren och putsa båda sidor, särskilt om fönstren sitter på högre höjd än marknivå.
 
A
P pmd skrev:
Och det vill man. Låsa dem i uppfällt läge, alltså. Man vill inte ha ett fönster i nacken när man lutar sig ut och snöret går av :)

En gissning på varför de fortfarande är populära i USA är att det är enkelt att installera en enkel luftkonditionering i ett sådant fönster. A/C är (ännu) inte lika nödvändigt i Sverige.

Det finns skjutfönster i Sverige, men de är inte så vanliga. Speciellt ovanliga tror jag att vertikala skjutfönster är.

Traditioner är svåra att ta död på. Under mycket lång tid var det enda sättet att vädra och ventilera att öppna fönster.
Det är inget snöre, det är en glidbroms.

Smidiga när man vill öppna lite eller mycket. Spärr behövs ej.
Mkt smidigare än vippfönster som saknar spärr iaf mina nya fönster och lite smidigare än sidohängda där man saknar olika lägen på haken.

Men de hittar väl hit vart det lider. Hittade själv inga som hade dem
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag träffade en byggkonstruktör på en utbildning förra våren, han jobbade åt Gert Wingårdh.
De jobbade tydligen på ett hus som skulle ha ett fönster på 18000x3000 mm, tydligen var det de största som gick transportera eller vad han sa. :)
Finns betydligt större att tillgå. Men över 18m så blir det en ej försvarbar kostnad för ett projekt. Skulle säga att det bara är multinationella företag som skiter i kostnaden i flaggship projekt som kan köpa dessa.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
A atomlab skrev:
Finns betydligt större att tillgå. Men över 18m så blir det en ej försvarbar kostnad för ett projekt. Skulle säga att det bara är multinationella företag som skiter i kostnaden i flaggship projekt som kan köpa dessa.
Så kan det vara, långt utanför mitt område men intressant om det finns ännu större rutor :)
 
Keiller Keiller skrev:
Man undrar ju vad det är för fel i huvudet på byggföretagets representant som anser att "de felaktiga fönstren inte utgör en betydande praktisk eller estetisk skillnad".
Verkligen! Mycket märkligt att byggföretaget anser sig ha tolkningsföreträde framför beställaren gällande vad som är praktiskt och estetiskt..
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
P
Magnus Filip skrev:
Det är inget snöre, det är en glidbroms.
Motvikten sitter väl fäst med en lina (snöre)?
Smidiga när man vill öppna lite eller mycket. Spärr behövs ej.
Mkt smidigare än vippfönster som saknar spärr iaf mina nya fönster och lite smidigare än sidohängda där man saknar olika lägen på haken.
Det är praktiskt att kunna öppna fönstret och inte behöva oroa sig för att det blir vattenskadat om det börjar regna.
Men de hittar väl hit vart det lider. Hittade själv inga som hade dem
Underskatta inte traditionerna och konservatismen när det gäller hur man bygger hus.
 
Vad är det som saknas i denna berättelse? Givetvis ska rätt fönster monteras, vad byggaren anser och tycker om fönster är verkligen inte relevant.

Det finns bara en åtgärd, skruva bort de ditsatta fönstren, sätt dit de som är beställda, punkt.

/H
 
A
P pmd skrev:
Motvikten sitter väl fäst med en lina (snöre)?

Det är praktiskt att kunna öppna fönstret och inte behöva oroa sig för att det blir vattenskadat om det börjar regna.

Underskatta inte traditionerna och konservatismen när det gäller hur man bygger hus.
Nej, ingen viktbroms, kanske på 50-talet?

Har inte öppet fönster i onödan, insekter, fåglar. Bättre att skaffa en luftvärmepump isf.

Traditionerna är starka överallt, eller dumhet, brist på kompetens? Själv går jag i framkanten istället. I princip ingen bygger så framtidssäkert som jag gjort.
 
P
Magnus Filip skrev:
Har inte öppet fönster i onödan, insekter, fåglar. Bättre att skaffa en luftvärmepump isf.
Myggnät är billigare i drift.
Traditionerna är starka överallt, eller dumhet, brist på kompetens? Själv går jag i framkanten istället. I princip ingen bygger så framtidssäkert som jag gjort.
Den enes tradition är den andres dumhet. Det finns inga bästa svar på den här frågan.
 
A
P pmd skrev:
Myggnät är billigare i drift.

Den enes tradition är den andres dumhet. Det finns inga bästa svar på den här frågan.
Föst om 10-20 år vet vi vem som har rätt? Sverige är hopplöst konservativt när det gäller husbyggning tycker jag. Titta bara hur det ser ut på Husknuten, de flesta hus där. Andra tycker annat. Men det går åt rätt håll, fast långsamt.

Tex. Har fortfarande några tusen kr i plus på el-räkningen i år. Flyttade in tidigt i våras. Fick räkning första månaden bara. Tror att det kommer att bli överskott på pengar på elen för helt år. Andra bygger nytt med rött lertegeltak och spröjsade fönster.
 
P
Generellt så finns det större anledning för den som bygger hus i Sverige att ta hänsyn till riktiga vintrar än för den som bygger hus i USA*. Det låter som att du har förstått det när du byggde hus, men vad kan man få för U- värden på skjutfönster? (Se inlägg #18).

F.ö. så behöver vi nog inte vänta 10-20 år för att konstatera att myggnät är billigare i drift än A/C. ;)

* Med undantag för främst Alaska. Jag har bott där och vet hur kallt det kan bli, men jag tycker nog att svensk byggstandard är lite bättre ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.