Hej

Vi har isolerat, glasat in och inrett golv och väggar på en balkong på 6kvm. Vi vill också sätta tak så vi slipper se naken betong på balkongen ovanför oss.

Kan vi sätta innertak utan att behöva borra mer i balkongen ovan utöver vad som gjordes med inglasningen? Kan vi limma? Vad för material är lämpligt?
 
  • Isolerad och inglasad balkongtak med lampa, synligt träd utanför genom glastaket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kaked08 kaked08 skrev:
Vi har isolerat, glasat in och inrett golv och väggar på en balkong på 6kvm. Vi vill också sätta tak så vi slipper se naken betong på balkongen ovanför oss.
Varför inte bara måla betong"taket" med vit färg?
Så är nog majoriteten av svenska bostadstak gjorda.
 
  • Gilla
redarn
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför inte bara måla betong"taket" med vit färg?
Så är nog majoriteten av svenska bostadstak gjorda.
Hur menar du? "Taket" är ju målat vitt redan. Frågar inte efter hur majoriteten gjort (eller låtit bli att ändra på).
 
kaked08 kaked08 skrev:
Hur menar du? "Taket" är ju målat vitt redan
Sorry, det såg jag inte! Trodde det var rå betong bara.
Men det borde ju gå att limma upp tunna, lätta panelbrädor med något snabbhärdande lim.
Tre klickar lim, en i varje ända av brädorna och en på mitten,
och stötta med tre regelstöttor under brädan medan limmet härdar.
Och sen dit med nästa bräda...
 
  • Gilla
kaked08
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Sorry, det såg jag inte! Trodde det var rå betong bara.
Men det borde ju gå att limma upp tunna, lätta panelbrädor med något snabbhärdande lim.
Tre klickar lim, en i varje ända av brädorna och en på mitten,
och stötta med tre regelstöttor under brädan medan limmet härdar.
Och sen dit med nästa bräda...
Nu inser jag att frågan kanske byter karaktär, men det finns alltså säkra och etablerade byggsätt att limma inertak på betong? Så man inte behöver borra och regla upp.
 
Är det en oisolerad balkong över er finns det risk för kondens på balkongens undersida, denna vill man inte bygga in ovan ett undertak. Det lämpligaste är att låta betongen vara exponerad som den är
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Har du exempel på eller förklaring av utseendet du vill ha?

Personligen tycker jag målad slät betong är snyggare än tex. paneltak, men det är en smakfråga.

Har betongen små hål och ser för mycket ut som betong skulle jag spackla den och sedan måla.

Jag skulle dock först bytt lampa. En armatur som passar vardagsrum tror jag förändrar upplevelsen från "balkong" till "inglasat rum".
 
  • Gilla
kaked08 och 1 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Jag skulle dock först bytt lampa. En armatur som passar vardagsrum tror jag förändrar upplevelsen från "balkong" till "inglasat rum".
Instämmer!
Något sånt här kanske, bild från vårt inglasade uterum:
Tänd taklampa med färgglatt blommotiv i glasmosaik, i ett mörkt inglasat uterum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kaked08
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Instämmer!
Något sånt här kanske, bild från vårt inglasade uterum:
[bild]
Jag begränsar mitt svar till, smaken är som sagt personlig
 
kaked08 kaked08 skrev:
Hej

Vi har isolerat, glasat in och inrett golv och väggar på en balkong på 6kvm. Vi vill också sätta tak så vi slipper se naken betong på balkongen ovanför oss.

Kan vi sätta innertak utan att behöva borra mer i balkongen ovan utöver vad som gjordes med inglasningen? Kan vi limma? Vad för material är lämpligt?
Har ni fått lov från hyresvärden/styrelsen?
 
B bossespecial skrev:
Är det en oisolerad balkong över er finns det risk för kondens på balkongens undersida, denna vill man inte bygga in ovan ett undertak. Det lämpligaste är att låta betongen vara exponerad som den är
Balkongen ovan är inglasad och torr så att säga, men tror inte de har isolerat lika ordentligt och iaf vår balkong kommer temperaturvariera kraftigt mellan att vi har värme igång eller inte.
 
redarn redarn skrev:
Har du exempel på eller förklaring av utseendet du vill ha?

Personligen tycker jag målad slät betong är snyggare än tex. paneltak, men det är en smakfråga.

Har betongen små hål och ser för mycket ut som betong skulle jag spackla den och sedan måla.

Jag skulle dock först bytt lampa. En armatur som passar vardagsrum tror jag förändrar upplevelsen från "balkong" till "inglasat rum".
Den har små hål och är allmänt trist. Det skulle absolut räcka att vitmåla och sätta nytt armatur.

Jag söker dock ett par effekter.
- "Stilen" på uterummet skulle lämpa sig väl med tak som har vit eller ljusgrå trästruktur. Det skulle även utifrån bli ett rum istf balkong.
- viss, om än liten, isoleringseffekt då det är öppet ut i oisolerat balkongräcke ovanför den grå plåten som syns på bild
- att få ett material att lättare montera gardinskenor och lampor. Exvis ett par led spottar.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har ni fått lov från hyresvärden/styrelsen?
Styrelsen är varskod och bara bygglovet från balkong till inglasat gick loss på 4500kr =D
 
Menade inte själva inglasningen, utan att göra åverkan på grannens balkong?
 
Kan vara så att man inte ens får måla om eller byta armatur utan styrelsens godkännande, eftersom balkong räknas som fasad snarare än inne i lägenheten. Byta armatur skulle jag dock gjort själv ändå, bättre att be om ursäkt än att be om tillåtelse :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.