Hej, ska byta ut en gammal dålig elradiator i ett badrum och skulle vilja dubbelkolla några detaljer ang vad som är en korrekt installation.

Den gamla radiatorn är ansluten via kabelgenomföring vägg till en kopplingsdosa utanför toaletten.

Gamla radiatorn är jordad, 230V och är ansluten till jord, N & P i denna kopplingsdosa, spänningar och kopplingar verifierat.

Nya elementet är dubbelisolerat och IP 24 (dvs ”splashproof”), har ingen jordanslutning utan har bara en fast pågjuten ojordad apparatsladd.

Tanken är att nya radiatorn ska vara på samma plats som den gamla och vara installerad på samma sätt, placeringen är inom oklassat område.

Så den enkla frågan är om det bara är att klippa av stickproppen och ansluta i dosan, och isolera den jordtråd som kommer in i dosan.

Kan tillägga att den gamla kopplingsdosan ser riktigt gammal ut, jag kan givetvis byta denna till en modern kopplingsdosa IP65 om det behövs - som synes är det ändå en del ärg som får fixas så det blir rena anslutningar.

Och ja, jag vet att detta är ett behörighetskrävande arbete så betrakta frågan som ställd i rent informationssyfte.

Gammal kopplingsdosa med jordad kabel och synliga anslutningar mot vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag är inte säker på att det är en bra idé att ansluta en anslutningskabel i den dosan. Det finns ingen dragavlastning och jag är tveksam till om det blir bra kontakt mellan EK och RK i de klämmorna. Det verkar bättre att antingen få dit en anslutningsdosa med dragavlastning eller också ett vägguttag och sedan spara stickproppen. I det senare fallet är jordfelsbrytare ett krav.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Jag har varit inne på samma tanke, blir isf en lös jfb bara. Nackdelen är att det bygger litet väl mycket på höjden. Bästa vore om man kunde installera en jfb på centralen men osäkert hur det skulle gå i denna gamla a800-tals stuga med kulo överallt. Definitivt ett jobb för kvalificerad elektriker i det fallet.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Jag har varit inne på samma tanke, blir isf en lös jfb bara. Nackdelen är att det bygger litet väl mycket på höjden. Bästa vore om man kunde installera en jfb på centralen men osäkert hur det skulle gå i denna gamla a800-tals stuga med kulo överallt. Definitivt ett jobb för kvalificerad elektriker i det fallet.
Det är fast installation av radiator också.
 
Förtydligande. En fast jordfelsbrytare är ett krav för att det skall få finnas ett vägguttag i ett våtrum. Så en lös jordfelsbrytare löser inte problemet. Är det ett våtrum och du inte vill komplettera med en jordfelsbrytare är det fast anslutning som gäller.

En jordfelsbrytare i centralen som skyddar hela stugan och inte bara toaletten skulle absolut vara en förbättring av säkerheten i huset. Det är oftast ett ganska enkelt jobb för en elektriker.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Det tänkta vägguttaget sitter alltså i så fall utanför våtrummet på andra sidan av en vägg. Men helt klart vore en jfb i centralen ett stort steg mot ökad elsäkerhet i den här 1800-talsstugan. Kommer att ske en stor om/nybyggnation under nästa år då bla detta utrymme kommer att rivas och byggas om från grunden.
 
Skaffar du då nu en JFB kan du återanvända den i framtiden
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 2 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Hej, ska byta ut en gammal dålig elradiator i ett badrum och skulle vilja dubbelkolla några detaljer ang vad som är en korrekt installation.

Den gamla radiatorn är ansluten via kabelgenomföring vägg till en kopplingsdosa utanför toaletten.

Gamla radiatorn är jordad, 230V och är ansluten till jord, N & P i denna kopplingsdosa, spänningar och kopplingar verifierat.

Nya elementet är dubbelisolerat och IP 24 (dvs ”splashproof”), har ingen jordanslutning utan har bara en fast pågjuten ojordad apparatsladd.

Tanken är att nya radiatorn ska vara på samma plats som den gamla och vara installerad på samma sätt, placeringen är inom oklassat område.

Så den enkla frågan är om det bara är att klippa av stickproppen och ansluta i dosan, och isolera den jordtråd som kommer in i dosan.

Kan tillägga att den gamla kopplingsdosan ser riktigt gammal ut, jag kan givetvis byta denna till en modern kopplingsdosa IP65 om det behövs - som synes är det ändå en del ärg som får fixas så det blir rena anslutningar.

Och ja, jag vet att detta är ett behörighetskrävande arbete så betrakta frågan som ställd i rent informationssyfte.

[bild]
I väntan på ombyggnaderna du ska göra kan du kanske använda gamla kabeln åt höger som verkar vara den som ansluter befintliga elementet. Då kan sätta lämplig dosa i badrummet på den och klippa stickproppen och koppla som du tänkt på rätt sida väggen.

Dosan på bilden verkar vara en övergång kulo till EKK för regelrätt kabeltyp i badrummet. Och som Avemo skrev är den oavsett inte så lyckad som övergång till sladd.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Var iväg och rev bla med detta nu på eftermiddagen. Kabeln som gick ut till höger där från den åldriga kopplingsdosan anslöt direkt till elementet, detta var en grov och kraftigt blymantlad historia och var alltför bråkig att ha att göra med för att koppla till en dosa i badrummet. Tjock som en duschslang, dåligt med plats att arbeta där också med en toastol i vägen.

Kom inte så mycket längre idag, hade inte med mig rätt borr till kaklet så det blev inte uppsatt någon radiator. Men planen för imorgon är att sätta ett jordat utanpåliggande eluttag där utanför badrummet, sedan dra in anslutningskabeln till radiatorn genom väggen och koppla till det nya jordade uttaget antingen direkt eller via stickpropp.

Om detta är alltför regelvidrigt får jag dra en kabel av godkänd typ för väggenomföring som du var inne på GK100 och sätta en dosa på toa och koppla till den, litet mer jobb men det får bli så bra det kan bli. Det går inte att dra ut vår elektriker till en sån här liten skitgrej ute i en stuga i skogen, i så fall får det ju bli att han installerar jfb på centralen i samma veva så det känns hyfsat lönt.

Det kan ha sina sidor att pilla med denna gamla elinstallation där det har fifflats en hel del genom åren med långt värre grejor ser jag, egentligen skulle hela rasket ses över men det får bli i sb med ombyggnaden nästa år.

Några exempel är strömbrytare som bryter på nollan, och som jag såg idag - märkliga indikationer från ledningar till elvärmen som är frånkopplade via centralens brytare: min faspenna indikerar fas men mätningar visar ingen spänning P-N i aktuell kopplingsdosa. Iofs inte testat mot bekräftad jordpunkt men något skumt är det. Kopplade ur aktuell ledning och isolerade med toppklämmor etc, radiatorerna var ändå kassa så det får någon som har kompetensen ta tag i.
 
Får säga bra val av element har 2 st installerade i barnen rums, jag e riktigt nöjd.
 
Ja elementet blir en fröjd att dra igång, perfekt med att kunna styra via en app. Provkörde elementet litet och det var bra grejer verkligen. Svärmor 80+ älskar appstyrda grejer och i detta fallet kan man ju ha litet lägre temp under natten, och att den eldar på litet framåt morgonkvisten så det blir mysigt!

Men ja, nu sitter jag där med att ställa frågor om vad som blir ett rimligt projekt, handlar ju ”bara” om att byta en gammal sunkig radiator till en ny men det finns saker man måste tänka på kring badrum vet jag så det är därför jag exponerar min okunnighet här på forumet. I ljuset av elinstallationens status i kåken i övrigt så borde jag nog se till att få jfb installerat nu snarare än nästa år, blivit mer övertygad om det nu.
 
Så… om man ska gå helt efter alla upptänkliga regler: vad gäller för att gå genom vägg till våtutrymme, aktuell utrustning - en elradiator - dubbelisolerad IP24, satt på ett oklassat område i våtutrymmet och ska anslutas till el med en inkopplingspunkt utanför detta utrymme.

Mer specifikt: kan man dra elementets ”fasta” elkabel genom en vägg och ansluta utanför, via stickpropp eller direktanslutning till ett vägguttag. Om inte, vad ska man göra istället.

Mycket tacksam för råd, vill göra vad som går att göra bäst givet förutsättningarna.
 
Kabeln på elementet är en anslutningskabel. Den kan antingen kopplas med kontakten i ett uttag. Eller kopplas in fast i en dosa med dragavlastning. Den skall inte dras igenom en vägg.
Jag ser tvä möjliga lösningar. Montera antingen ett uttag eller en anslutningsdosa nära bef.genomföring i väggen. Dra en installationskabel ex. EKLK genom väggen och anslut den nya dosan/uttaget till dosan som finns där. Om du väljer uttag måste det skyddas av en fast installerad jfb.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Tack, det var som jag misstänkte. Jag kör då med EKLK genom väggen från det nya uttaget utanför badrummet, till en IP56 kopplingsdosa där kabeln kommer in i badrummet. Och där kopplar jag det nya elementet i badrummet.
__
Med dragavlastning.

Närmare bestämt hittade jag en kopplingsdosa på Biltema som verkar fylla spec på IP44. https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/eldosor/kopplingsdosa-ip44-2000039686

Mina IP56-dosor jag hade hemma har ingen dragavlastning.

___
Och ja, jag kommer att be min elektriker att installera jfb i centralen. Att göras så fort som möjligt, det är ett stort steg som sagt mot en betydligt bättre elsäkerhet i denna gamla fastighet, Stort tack till alla som har bidragit till min ökade förståelse!
 
Redigerat:
Slutfört installationen idag och det blev perfekt. Tack igen för anvisningarna, jag var litet lockad av den enkla lösningen med att dra elementets anslutningskabel genom väggen men det är inte korrekt och jag förstår varför.

Det enda som inte funkade riktigt som jag hoppades var detta med wifi-anslutningen, det var en oerhört korkad procedur så det får vänta till nästa gång. Man ska som ett delmoment trycka ner inte mindre än tre knepiga membranknappar med oklar exakt lokalisation samtidigt, men i princip noll feedback från att veta om de är nedtryckta eller ej… och invänta en kod som bara visas momentant på displayen. För att elementet ska gå in i ett parningsläge med wifi… ruggigt dåligt! Knapparna när man väl hittar var man ska trycka är extremt hårda att aktivera. Kan bara konstatera att detta moment misslyckades så det känns litet snöpligt.

Annars ett mycket trevligt element som element betraktat.

___

Jag får ge några bilder av installationen som tack.

Nyligen installerad elradiator ovanför toalettstol med synlig temperaturdisplay och saknad kabelklammer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggmonterad anslutningsdosa med elektrisk kabel löpandes neråt, placerad mot kaklad vägg, kabelklammer saknas under dosan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den noggranna observatören ser att det saknas kabelklammer under anslutningsdosan, fixar det.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.