A
R RoAd skrev:
Den är bl.a. full av diesel :)
tyvärr bara traktorn som går på diesel
 
R
Maskintok skrev:
tyvärr bara traktorn som går på diesel
Jo men det är ju diesel spritt över vägbanan också. Det är ju något som ABS är tvunget att hantera enligt tidigare inlägg från dig.
 
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Jo men det är ju diesel spritt över vägbanan också. Det är ju något som ABS är tvunget att hantera enligt tidigare inlägg från dig.
på asfalt ja.. ;)
skogsvägar är sällan asfalterade :crysmile:
 
R
Maskintok skrev:
på asfalt ja.. ;)
skogsvägar är sällan asfalterade :crysmile:
Ok, du nämnde inte vad det var för underlag på de dieseldränkta vägarna. Men då vet jag, skogsvägarna är dieselfria. Man lär sig något nytt varje dag.
 
H heimlaga skrev:
Det var stora ord.... eller så räknar du mig som Pettsson och Findus.
Min Opel Kadett värderades till 4000 mark när jag ärvde den år 1999. Det motsvarar 6500 kronor i dag men med inflationen medräknat kanske det motsvarar 20000kr i dag. Den var då körd 110000 km.
Våren 2000 tog jag körkort och har sedan dess kört ganska exakt 250000 km med den. Reparationskostnaden per år brukar ligga kring 6000 kronor plus några dagars arbete.
Försök leasa en bil för den kostnaden.

En bekant var handelsresande och hade leasingbil men då han blev pensionär köpte han egen begagnad bil efter mycket funderande. Han bokförde kostnader och kom till slutsatsen att för en handelsresande lönar det sig att leasa men för alla som kör under ett visst antal kilometer i året lönar det sig att äga bil. Jag tror brytpunkten där han räknade ut att det blev lönsamt att äga bil var någonstans kring 50000 kilometer i året.
Det är väl möjligen skillnad med elbilar just idag?
 
A
R RoAd skrev:
Ok, du nämnde inte vad det var för underlag på de dieseldränkta vägarna. Men då vet jag, skogsvägarna är dieselfria. Man lär sig något nytt varje dag.
har du provat diesel på en isfläck?
Om inte... gör det så ska du få se på grejer..
ungefär som det är förbannat kallt om man får diesel på händerna när det är vinter ute...
 
R
Maskintok skrev:
har du provat diesel på en isfläck?
Om inte... gör det så ska du få se på grejer..
ungefär som det är förbannat kallt om man får diesel på händerna när det är vinter ute...
Nej, det är extremt långt ner på min lista över saker jag känner att jag vill eller har behov av att testa. Där jag kör är det dieselfritt på vägarna :)
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Nej, det är extremt långt ner på min lista över saker jag känner att jag vill eller har behov av att testa. Där jag kör är det dieselfritt på vägarna :)
Ja ja.. tänkte bara så du fick en upplevelse av detta då det kan ha skett en ett utsläpp av diesel på en asfaltsväg och du är ute och åker.. Inte alla som förstår hur halt detta blir och hur farligt det är..Men vet man så tar man det väldigt lugnt förbi och en liten bit till..

Men skitsamma..
Inte alla gånger att räddningstjänsten hunnit sanera innan man kör förbi...

Ursäkta min omtanke..
 
Sittställning
R RoAd skrev:
Den är bl.a. full av diesel :)
Absolut men vi snackar inte 0 eller 100 vi snackar bättre alternativ än fossilbil.
 
F
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men då har du alltså bara haft den under helger, sen har du kört väldigt långt vid varje tillfälle?
Det är ett ganska smalt körmönster, det är inte många som kan härma dig för sitt bilbehov...
Ja, alltså vid det tillfället.
Men total kostnad/genom totalmil över året för alla hyrbilar 20.22kr/mil.
Mest Volvo v60/v90 diesel

Många skulle kunna köra mycket mindre.
Tex i mindre städer är det mycket vanligare att bilen används för kort jobbpendling.
Kör ca 1300mil bil privat per år
Cyklar ca 400-500mil 14km till jobbet enkel.
De flesta nära eller i en småstad skulle aldrig överväga att ta cykeln 14km till jobbet i större städer är det nästan enda alternativet, om man vill spara tid.

F FC_Bygg skrev:
Inte helt självklart.
Jag har kört hyrbil i år så billigt som 13,70kr/mil inkl allt i år.
Kia Hybrid weekendhyra: 580kr
Bränsle: 860,28kr (51.38l bensin)
Sträcka:1055km
 
Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
F FC_Bygg skrev:
Ja, alltså vid det tillfället.
Men total kostnad/genom totalmil över året för alla hyrbilar 20.22kr/mil.
Mest Volvo v60/v90 diesel

Många skulle kunna köra mycket mindre.
Tex i mindre städer är det mycket vanligare att bilen används för kort jobbpendling.
Kör ca 1300mil bil privat per år
Cyklar ca 400-500mil 14km till jobbet enkel.
De flesta nära eller i en småstad skulle aldrig överväga att ta cykeln 14km till jobbet i större städer är det nästan enda alternativet. Om man vill spara tid.
Fast även om pendlingen bara är nån mil så kan det ju vara motiverat om det är gles kollektivtrafik.
 
F
K karlmb skrev:
Fast även om pendlingen bara är nån mil så kan det ju vara motiverat om det är gles kollektivtrafik.
Kollektivtrafik är för långsam.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Maskintok skrev:
har du provat diesel på en isfläck?
Om inte... gör det så ska du få se på grejer..
ungefär som det är förbannat kallt om man får diesel på händerna när det är vinter ute...
Men om allt är eldrivet...varför ska man då hälla ut diesel på vägen :p
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
A
A Alexn72 skrev:
Men om allt är eldrivet...varför ska man då hälla ut diesel på vägen :p
Ja det är för mig att göra och dig att undra:rofl::crysmile:;)
 
D
F FC_Bygg skrev:
Kollektivtrafik är för långsam.
I städer oftast snabbare, de har egen fil utan kö.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.