Jag håller på att renovera ett hus delvis byggt på 50-talet och jobbar just nu på mellanbjälklaget över köket där det inte finns några bärande innerväggar.

Det består av balkar 100x150mm, cc mellan 600mm och 700mm men tyvärr med en spännvidd på nästan 5.3m. Ytterväggarna är i lättbetong och ändarna på balkarna sticker in i betongen.

Jag har tyvärr väldigt begränsat med takhöjd samt att jag inte vill göra åverkan på innertaket på nedervåningen.

Det är dock endast ca 3.3 meter långt så min tanke var att stämpa upp och kapa av alla balkar tvärs över och fästa dom med balkskor i en tvärgående balk i mitten.

Limträ finns i 115x180mm, frågan är om det skulle räcka eller om jag kanske skulle lägga in stålbalk istället? Eller så kanske det finns något annat alternativ?

Efter ingreppet är planen att rikta golvet med 45x170 limmad och skruvad på sidan av 100x150 balkarna.

Jag vill ju få golvet stadigt och slippa att det behövs göras om under min livstid.

Några allvetande krafter på forumet som kan hjälpa?
 
Det är svårt när du vill hålla ner höjden på konstruktionen. Stål är ingen bra lösning i den här situationen. Du måste ta hål i ytterväggen och skjuta in en balk så att de avsågade bjälkarna kan hamna på flänsarna. Och det går inte utan att störa taket i våningen under. Jag ser två realistiska möjligheter: 1) Göra som du tänkt fast med en större limträdimension, 215x180. 2) Lägga in limträ 215x180 mellan de befintliga 100x150 bjälkarna och låta golvet vila på limträbalkarna. Kan du acceptera 225 mm högt limträ räcker det med 115x225. Man kan tillverka egna lådbalkar också, men då börjar det bli överkurs.
 
  • Gilla
Kristofferm
  • Laddar…
För att förtydliga så finns det bärande innerväggar på var sida parallellt med golvåsarna. Dessa väggar är stolpade med 100x100 och jag kommer åt att förstärka med pelare om så behövs. Det är lite därför jag tänker att jag kan lägga balk tvärs över åsarna då det bara är ca 3.4m spann på den ledden.

Är det för klent med en balk kan jag lägga två med mellanrum så åsarna kapas i tre delar.

För att få in stålbalk tänkte jag man kunde kapa bort ca 75mm brett, köra med två UPE balkar 160x70x5 som man stoppar dit en och en åt var sitt håll och sen stoppar man in en regel som är 65mm bred mellan dem och drar ihop allt med bultar rakt igenom.
 
Redigerat:
J justusandersson skrev:
Det är svårt när du vill hålla ner höjden på konstruktionen. Stål är ingen bra lösning i den här situationen. Du måste ta hål i ytterväggen och skjuta in en balk så att de avsågade bjälkarna kan hamna på flänsarna. Och det går inte utan att störa taket i våningen under. Jag ser två realistiska möjligheter: 1) Göra som du tänkt fast med en större limträdimension, 215x180. 2) Lägga in limträ 215x180 mellan de befintliga 100x150 bjälkarna och låta golvet vila på limträbalkarna. Kan du acceptera 225 mm högt limträ räcker det med 115x225. Man kan tillverka egna lådbalkar också, men då börjar det bli överkurs.
Kan jag lägga en 215x180 balk ner så den bygger 180 på höjden och få det styvt nog med det?
 
Ja.
 
  • Gilla
Kristofferm
  • Laddar…
Justus, kan det möjligen vara så att två ihopsvetsade vinkelstänger kan räcka till? Som ett uppånervänt T. Alltså stämpa, dela bjälklaget, föra upp balken, stolpa på vardera sida.
Om jag ens fattat rätt…
 
D Daniel Barnaniel skrev:
Justus, kan det möjligen vara så att två ihopsvetsade vinkelstänger kan räcka till? Som ett uppånervänt T. Alltså stämpa, dela bjälklaget, föra upp balken, stolpa på vardera sida.
Om jag ens fattat rätt…
Jag kan inte föra upp något underifrån då jag inte vill göra åverkan på taket under.
 
Det skulle nog kunna fungera, men inte utan att göra åverkan på taket i våningen under. Jag kollade på en T-stång 140x140 och den verkar räcka.
 
  • Gilla
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
Aha, ursäkta läste nog inte tillräckligt. Ska du stoppa ner liggande balken uppifrån?
 
D Daniel Barnaniel skrev:
Aha, ursäkta läste nog inte tillräckligt. Ska du stoppa ner liggande balken uppifrån?
Ja, allt sker uppifrån. Jag tror min lösning med att lägga ner två U-balkar skulle funka fint men det är nog både enklare och billigare att köra med en 215x180 limträ och balkskor
 
  • Gilla
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
Det var ca två månaders leveranstid på 215x180.. skulle det gå att köpa två 115x180 och foga ihop själv?
 
Absolut. Limmet är viktigast. Dra sedan ihop det med rejäla montageskruvar eller genomgående bultar så att allt lim kryper ut i fogarna.
 
  • Gilla
Kristofferm
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Absolut. Limmet är viktigast. Dra sedan ihop det med rejäla montageskruvar eller genomgående bultar så att allt lim kryper ut i fogarna.
Vanligt vitlim?
 
Inomhus kan man använda sk montagelim, utomhus PU-lim. Dessa limmer finns i tuber för trycksprutor.
 
Nu var det gjort. Jag byggde pelare i väggarna på nedre botten, såg till att de vilade på stadig grund och fäste dom ordentligt i stommen. Därefter hängde jag upp bjälklaget på båda sidor om där balken skulle vara och sågade sedan av åsarna. Sen var det bara att sätta dit balkskor och lägga ner balken i tomrummet. Jag lade en regel över hanbalkarna i taket som jag drog ett spännband runt och krokade fast en timmersax i spännbandet och hakade timmersaxen i de översta hålen på balkskon och hissade upp åsen till önskad höjd innan jag skruvade fast den. Allt gick rätt bra men jag var lagom mör i kroppen dagen efter.

Nyinstallerade balkar i en bjälklagskonstruktion med synliga pelare och stabil grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bjälklag med nyinstallerad balkstöttad av pelare och balkskor i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.