A
G Galten skrev:
Man brukar säga bilar drar 30% mer med E85 jmf med bensin, eftersom energiinnehållet per liter är 35% lägre (man vinner tillbaka lite på det höga oktantalet)

Vad min bil drar med de olika bränslena har jag aldrig mätt upp.

En ”lustig” biverkning av den nya straffskatten på etanol är att även bensinen blir dyrare, eftersom den innehåller 10% etanol numera.
Jag ska ta min ädlaste röjsåg som exempel..
Den går ca 1 Tim på en tank..
med gamla 95 vill säga..
Alkylat ca 1 Tim 15 min.
E85 ca 50 min brukar vara snäll och säga att tanken är slut på 15 min kortare tid men det är mindre....
Jag får det till mellan 20-25% högre förbrukning... Men samtidigt så är E85 85% förnybart förutom nu då när man slår i mer bensin... Så är det inte bensinen som dödar allt med sin skatt och etanolen hade bara fått en liten ökning av skattepålaga?
 
S Strontus skrev:
Nog tycker jag att funktionen att den kan bromsa hjulen individuellt, och med maximal bromsförmåga är mycket mer än att den bara släpper på trycket, men det är ju bara min åsikt.
Framförallt handlar inte ABS om maximal bromsförmåga utan om "maximal bromsförmåga med bibehållen styrförmåga". ABSn bromar ju inte varje hjul maximalt som någon skrev längre upp, utan snarare tvärtom, hjulen bromsas baserat på friktionen för det hjul som har lägst grepp.

Om man tillåter att bilen kräver styrkorrigeringar under inbromsning så går det att stanna snabbare än vad en standard-ABS tillåter, men då kan det inte sitta en standardförare bakom ratten.....
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
G
K karlmb skrev:
Det som stör mig mest är att etanolen kastades ut med badvattnet. Etanol är en ren och mkt bra energibärare, inte något som skövlar regnskog (det gör däremot sojaodlingar som går till biodiesel).
Den riktigt intressanta användningen för etanol är att använda det som ett elektrobränsle, dvs att framställa det mha billig el när det finns i överskott och inte kan lagras på annat sätt, och tex ifrån koldioxidavskiljning vid kraftvärmeverk som Shell nu ska göra i Stockholm för att producera flygbränsle.
Håller med och C2H5OH kan ju tillverkas inhemskt på andra sätt också.
Hur är det med "träsprit" Metanol? Går väl också att tillverka av biospill? Fördelar/nackdelar?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jag ska ta min ädlaste röjsåg som exempel..
Den går ca 1 Tim på en tank..
med gamla 95 vill säga..
Alkylat ca 1 Tim 15 min.
E85 ca 50 min brukar vara snäll och säga att tanken är slut på 15 min kortare tid men det är mindre....
Jag får det till mellan 20-25% högre förbrukning... Men samtidigt så är E85 85% förnybart förutom nu då när man slår i mer bensin... Så är det inte bensinen som dödar allt med sin skatt och etanolen hade bara fått en liten ökning av skattepålaga?
Jo, det är på marginalen som den ökade etanolskatten slår på bensinpriset. För ett tag sen kostade en liter E85 runt 12 kr (?). Nu kostar den 19 kr. Så jag gissar 7 kr ökning i skatt per liter. Så 10% (i E10) av det blir 70 öre.

Lite mycket gissningar här från min sida kanske, men gissar på att bensinpriset gått upp runt 50 öre pga den nya etanolskatten
 
A
G Galten skrev:
Jo, det är på marginalen som den ökade etanolskatten slår på bensinpriset. För ett tag sen kostade en liter E85 runt 12 kr (?). Nu kostar den 19 kr. Så jag gissar 7 kr ökning i skatt per liter. Så 10% (i E10) av det blir 70 öre.

Lite mycket gissningar här från min sida kanske, men gissar på att bensinpriset gått upp runt 50 öre pga den nya etanolskatten
Jo men har inte regeringen höjt bränsleskatten mer än vad EU gett direktiv om att man skulle skatta etanol mm:thinking:
 
A
G OMathson skrev:
Håller med och C2H5OH kan ju tillverkas inhemskt på andra sätt också.
Hur är det med "träsprit" Metanol? Går väl också att tillverka av biospill? Fördelar/nackdelar?
Det är inte lika trevligt bränsle men energivärdet kan ju duga gott... Man kan dock göra etanol av skogsråvara med..
Bara det att skulle Sverige göra detta så skulle alkoholskatten slå till..
 
wildeside wildeside skrev:
Ja det va nästan allt förutom.
Räckvidd
Dra tungt släp
Parkera där det inte finns ladd station
Finns nog fler exempel
Hur långt behöver du åka. Inte så ofta över 50 mil, eller...
Du kan med många el-bilar dra nästan lika tungt som en vanlig personbil. I vissa situationer räcker det kanske inte. Men för de flesta är det inget problem.
Det finns redan hyfsat bra med laddstationer och det byggs ut i ganska rask takt.
En fördel med el-bil, om du har möjlighet att ladda hemma, är att du sällan behöver ladda på laddstation. Visst tar det en halvtimme de gånger det är nödvändigt, men å andra sidan sparar man 5-10 min på varje bensintankning man slipper.
Rätt gött att betala 2 kr milen istället för 15 kr. (Hur länge det nu håller i sig)
 
Maskintok skrev:
Och värdet på de elbilar som batteriet skall bytas på då?

Varför skulle ottomotorn vara uträknad?
För att mp och gänget säger det?
Ja Teslas batterier har en beräknad livslängd på 350,000 mil minst så jag förstår inte oron över detta. Jag har väldigt svårt att se att man ens på flera ägare överskrider detta men om man nu lyckas köra slut på batterierna får man väll också ta med allt underhåll man sluppit under alla de år det kommer att ta innan man når upp till detta för det är som minst 350,000 mil och förmodligen ännu mer.

Ottomotorns dagar är nu räknade vad avser Personbilstrafiken, Skotrar, MC, Moped mm är jag helt övertygad om. Även lastbilsmarknaden och buss håller till viss del på att ställa om och kommer så småningom att drivas på EL. Däremot kan det nog dröja innan arbetsfordon som Traktorer, grävmaskiner mm sadlar om då dessa fordon kräver massor med energi.

https://alltomelbil.se/tesla-forska...sbatterier-kommer-ga-i-arv-fran-bil-till-bil/

Sen har politiken i vart fall inte för mig någon betydelse för vad jag tycker i den här frågan utan tycker bara att utvecklingen i värden behöver gå framåt för vår miljö och oss alla för vi sitter ju faktiskt i samma båt oavsett om det är kina som som skitar ner mest så drabbar det ju oss alla ändå i slutändan eller hur.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Säkra upp för 11 kw ? Får man ha lägre ?
Som sagt inte bara en elbil som drar ström och skall laddas utan hushållsel värme varmvatten vatten pump osv...

11kw drar då elbilen och många behöver 2st.
11kw drar några element på övervåningen och lika 11kw till på nedre våningen
11kw till drar Värmepumpar garage värmare.
11kw drar kött hushållen.
11kw drar lätt vattenpumpen och varmvatten.
Spisen i köketxlr på 11kw
Sedan brukar mN ha kaffemadkin mikro kyl/frys disk tvättmaskin osv....11kw till
Och så klart maskiner kompressor eller vad man nu använder..
11kw jan du köra per fas på 16A huvudsäkring.
Jag behöver nog 25A nu har 20A
Och med elbil troligen 35A. Då behövs kraftigare elkabel in och det ör nog från 200000kr det kostar och laddare och montering samt en bil jag inte vill ha för dubbla priset mot en vanlig.
Och de som då behöver två bilar då ör det dyrare än huset kostade.
Och bilen inte värd många spänn när man skall byta den.
Sjukt bra sätt att bli av med pengar på.
 
Maskintok skrev:
Det är inte lika trevligt bränsle men energivärdet kan ju duga gott... Man kan dock göra etanol av skogsråvara med..
Bara det att skulle Sverige göra detta så skulle alkoholskatten slå till..
Någon som har koll på literpriset för traditionellt tillverkad etanol (jäst, socker och vatten)?
 
Maskintok skrev:
Jo men har inte regeringen höjt bränsleskatten mer än vad EU gett direktiv om att man skulle skatta etanol mm:thinking:
Jag har noll koll. Vet iaf att det skett stora skattehöjningar på bensin och diesel som dolts av låga oljepriser under pandemin. Nu mer mer normala oljepriser så märks det brutalt tydligt
 
D Dalaromeo skrev:
Som sagt inte bara en elbil som drar ström och skall laddas utan hushållsel värme varmvatten vatten pump osv...

11kw drar då elbilen och många behöver 2st.
11kw drar några element på övervåningen och lika 11kw till på nedre våningen
11kw till drar Värmepumpar garage värmare.
11kw drar kött hushållen.
11kw drar lätt vattenpumpen och varmvatten.
Spisen i köketxlr på 11kw
Sedan brukar mN ha kaffemadkin mikro kyl/frys disk tvättmaskin osv....11kw till
Och så klart maskiner kompressor eller vad man nu använder..
11kw jan du köra per fas på 16A huvudsäkring.
Jag behöver nog 25A nu har 20A
Och med elbil troligen 35A. Då behövs kraftigare elkabel in och det ör nog från 200000kr det kostar och laddare och montering samt en bil jag inte vill ha för dubbla priset mot en vanlig.
Och de som då behöver två bilar då ör det dyrare än huset kostade.
Och bilen inte värd många spänn när man skall byta den.
Sjukt bra sätt att bli av med pengar på.
D Dalaromeo skrev:
Som sagt inte bara en elbil som drar ström och skall laddas utan hushållsel värme varmvatten vatten pump osv...

11kw drar då elbilen och många behöver 2st.
11kw drar några element på övervåningen och lika 11kw till på nedre våningen
11kw till drar Värmepumpar garage värmare.
11kw drar kött hushållen.
11kw drar lätt vattenpumpen och varmvatten.
Spisen i köketxlr på 11kw
Sedan brukar mN ha kaffemadkin mikro kyl/frys disk tvättmaskin osv....11kw till
Och så klart maskiner kompressor eller vad man nu använder..
11kw jan du köra per fas på 16A huvudsäkring.
Jag behöver nog 25A nu har 20A
Och med elbil troligen 35A. Då behövs kraftigare elkabel in och det ör nog från 200000kr det kostar och laddare och montering samt en bil jag inte vill ha för dubbla priset mot en vanlig.
Och de som då behöver två bilar då ör det dyrare än huset kostade.
Och bilen inte värd många spänn när man skall byta den.
Sjukt bra sätt att bli av med pengar på.
Direktel till hus på 170kvm, elbil och ibland laddhybrid på besök, bastu mm
Fungerar utan problem med 20A huvudsäkring. Laddboxarna är givetvis kopplade med effektvakt så att inga säkringar går.
I min kalkyl är extrakostnaden för elbilen betald på 5 år. Vad tror du att din bensin/ dieselbil är värd om några år. Vem vill köpa den tror du?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
G Galten skrev:
Jag har noll koll. Vet iaf att det skett stora skattehöjningar på bensin och diesel som dolts av låga oljepriser under pandemin. Nu mer mer normala oljepriser så märks det brutalt tydligt
Det finns ett förslag på en sänkning av skatten som diskuteras just nu, återstå att se vad som händer med det
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Någon som har koll på literpriset för traditionellt tillverkad etanol (jäst, socker och vatten)?
Vodka kostar 2-3 kr/lit
 
A
L LiteForce skrev:
Ja Teslas batterier har en beräknad livslängd på 350,000 mil minst så jag förstår inte oron över detta. Jag har väldigt svårt att se att man ens på flera ägare överskrider detta men om man nu lyckas köra slut på batterierna får man väll också ta med allt underhåll man sluppit under alla de år det kommer att ta innan man når upp till detta för det är som minst 350,000 mil och förmodligen ännu mer.

Ottomotorns dagar är nu räknade vad avser Personbilstrafiken, Skotrar, MC, Moped mm är jag helt övertygad om. Även lastbilsmarknaden och buss håller till viss del på att ställa om och kommer så småningom att drivas på EL. Däremot kan det nog dröja innan arbetsfordon som Traktorer, grävmaskiner mm sadlar om då dessa fordon kräver massor med energi.

[länk]

Sen har politiken i vart fall inte för mig någon betydelse för vad jag tycker i den här frågan utan tycker bara att utvecklingen i värden behöver gå framåt för vår miljö och oss alla för vi sitter ju faktiskt i samma båt oavsett om det är kina som som skitar ner mest så drabbar det ju oss alla ändå i slutändan eller hur.
För min del så är det tvärtom..
Jag anser att Kina och andra länder får visa vägen framåt för evigt... finns ingen anledning till att Sverige ska gå före jämt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.