F
G Galten skrev:
Som ni kanske noterat har priset på E85 nyligen stigit till nära 19 kr/liter. Det motsvarar (energimässigt) ungefär ett bensinpris på 25 kr/liter. Anledningen är ett EU-direktiv som säger att biobränslen som kommer från mark man kunde odlat livsmedel på, skall straffbeskattas

Så nu inträder den bisarra kombinationen för min SAAB Biopower:

- Jag blir belönad av staten med en väldigt låg fordonsskatt för att jag kör miljöbil

- Mitt miljöbränsle är ekonomiskt omöjligt att köra på, så jag tankar bensin istället
G Galten skrev:
Som ni kanske noterat har priset på E85 nyligen stigit till nära 19 kr/liter. Det motsvarar (energimässigt) ungefär ett bensinpris på 25 kr/liter. Anledningen är ett EU-direktiv som säger att biobränslen som kommer från mark man kunde odlat livsmedel på, skall straffbeskattas

Så nu inträder den bisarra kombinationen för min SAAB Biopower:

- Jag blir belönad av staten med en väldigt låg fordonsskatt för att jag kör miljöbil

- Mitt miljöbränsle är ekonomiskt omöjligt att köra på, så jag tankar bensin istället
Biopower #greenwashing
 
Sittställning
D Dalaromeo skrev:
Miljöförstöring
Hållbarhet
Kyla och räckvidd m.m.
Priser bil några 100kkr dyrare och laddare ny kabel till huset några 100kkr till.
Och viktigast elbrist.
Eller elpriser på då 5kr/Kwh som drabbar uppvärmning hushållsel vatten allt varor och tjänster mat allt blir mycket dyrare.
Ovh skatten kommer in ca 7 ggr så mycket som nu på allt vi behöver...
Och totalt elberoende är nog fiasko när den är borta är du körd.
Fast i ett farligare beroende med alla ägg i samma korg.

Vi har effektbrist, dock behöver man inte ladda en elbil på 160kw. Det går med 2kw under natt timmar också. 11kw ger för mig ca 5 mil i timmen dvs vid affären 30min, ca 2.5 mil så små laddar man ofta vilket kommer bli mer tillgängligt med tiden så är det inga problem med räckvidd eller kyla IAF inte i stora delar av landet.

Det går ju att ladda bilen med sol dagtid, det går aldrig alla tanka en fossilbil med sol så jag tror stenhårt på eldrift överallt !

Mer el åt folket !!
 
  • Gilla
Hasse C och 2 till
  • Laddar…
F FC_Bygg skrev:
Och hur återvinner du värmeförlusterna?
Förbränning enligt dagens metod är ute förutom där man behöver färdas långa sträckor med hög energidensitet, typ flyg.
Eller att man på nåt sätt kan ta tillvara värmen.
Visst blir det förluster i fordonet. I fallet vätgas och annat har du mer förluster vid tillverkningen, i elbilar så är det vid elproduktion, överföring, laddning och urladdning. Samt värme i all elektronik i bilen.
Förlusterna i en vanlig förbäränningsmotorbil är iaf inte stora vintertid eftersom man måste värma upp kupen också. Sommartid är det värre.
Oavsett, ifall energin kommer från billig och förnybar vindkraft tex eller något ännu bättre, så spelar inte den absoluta ,ämngen förluuster så stor roll.
 
F FC_Bygg skrev:
Biopower #greenwashing
Nope.
 
A
M M_Erlandsson skrev:
Bussar i stadstrafik är det bättre att köra på vätgas eller att använda sig av kondensatorer istället för batteri, då kan dom ladda på sekunder vid varje stopp!
menade minibussar.. ;)
Men japp
 
F FC_Bygg skrev:
Varför inte kilometerskatt på utländska lastbilar, eller alla lastbilar. Då borde utrikes fraktbolag få mindre marginaler och konsumet betala liite mer. Det vore ju bra med någon åtgärd som vrider tillbaka konkurrensen.
De betalar en avgift för att köra på svenska vägar... anledningen till att utländska lastbilar är billigare är att de inte tankar i Sverige.
Finns åkerier som har egna tankbilar...
Sen har lastbilar rätt ordentliga tankar vid utrikestrafik
 
A
G Galten skrev:
Som ni kanske noterat har priset på E85 nyligen stigit till nära 19 kr/liter. Det motsvarar (energimässigt) ungefär ett bensinpris på 25 kr/liter. Anledningen är ett EU-direktiv som säger att biobränslen som kommer från mark man kunde odlat livsmedel på, skall straffbeskattas

Så nu inträder den bisarra kombinationen för min SAAB Biopower:

- Jag blir belönad av staten med en väldigt låg fordonsskatt för att jag kör miljöbil

- Mitt miljöbränsle är ekonomiskt omöjligt att köra på, så jag tankar bensin istället
Jag som tidigare kört upp 1200 L E85 i mina maskiner på 1 år ser nu ekonomiska hinder med detta.. dock så tror jag nog att jag fortsätter.. Då Alkylat gör mig illamående numer... :thinking:
 
Att nästa bil blir en elbil är då för mig givet för det är framtiden och bara fördelar. Det förvånar lite att folk inte verkar se fördelarna med att bytta bort den skitiga explosions motorn som skitar ner vår värd.
Det är givet att el bilen är bättre än den fossila bilen.

Den är bland annat starkare, snabbare, drar inget dyrt beskattat bränsle, den har mycket mindre underhåll i det närmaste inget underhåll ex inget avgassystem som rostar sönder, ingen olja som behöver bytas, ingen motor eller kylare som behöver skruvas i för att det racklar mm. Det underhåll som fins på en el bil är endast byte av bromsklossar i bland samt ev bromsvätska, spolarvätska, torkarblad.

Den gamla explosionsmotorns tid är räknad vilket också innebär att värdet på en sådan bil sjunker som Titanic till botten vilket gör att om man dristar sig till att köpa en sådan fossil åsna får man vara beredd att inte få den såld en ren förlust affär.

Och angående räckvidden på en el bil är vi bara i början av utvecklingen och redan kör en Tesla 55mil på en laddning och när teslas 4680 batteri lanseras snart kommer detta öka betydligt. Så det fins bara en väg att gå både för vår miljö och utveckling och det är EL.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Vi har effektbrist, dock behöver man inte ladda en elbil på 160kw. Det går med 2kw under natt timmar också. 11kw ger för mig ca 5 mil i timmen dvs vid affären 30min, ca 2.5 mil så små laddar man ofta vilket kommer bli mer tillgängligt med tiden så är det inga problem med räckvidd eller kyla IAF inte i stora delar av landet.

Det går ju att ladda bilen med sol dagtid, det går aldrig alla tanka en fossilbil med sol så jag tror stenhårt på eldrift överallt !

Mer el åt folket !!
Liksom en fossil bil tankar du och kör.
Skulle allt gå på el skulle ddt inte finnas el en sommardag ens. Tyvärr är det redan delvis så.
Kommer man hem 23 tiden och skall åka igen 04:40 Ladda med halva kapaciteten vi -18c.
11kw betyder säkra upp och ev kraftigare kabel in ochcskallcdu veta att du kommer dit du skall och måste utan alternativ så får det lov att gå att ladda på 1 tim och och då behöver man ett eget kärnkraftverk.
Och underhållsladda drar ström man inte kan undvara redan nu utan elbil.

Är liksom inte vara elbilen som behöver ström.
Ladda vid affären hmm har ni sådant laddstolpar där inte hemtjänstbilarna står?
Ladda med sol betyder ytterligare 400000kr du aldrig kommer tjäna in innan det är dags att byta ut grejerna igen om ens då.

Och dessutom hur många har råd köpa en ny bil?

Och när välvalka är blåsta och skuldsättning för en elbil då är det som i historien inte billigare massor dyrare åka i den och givetvis nya regler nät de kommer på att den har större klimatpåverkan och till och med att det blir så dyrt så skiter i det vi gör så här istället ny idé att blåsa folket på och så tvingar vi alla till det.
Istället för att utveckla det som finns.
Spelar ju ingen roll bara vi får in mera pengar.
Till vissa företag och resten går under och skatt och moms moms moms så klart fast vi kallar det miljösvgift.
Så går alla på det.
 
A
L LiteForce skrev:
Att nästa bil blir en elbil är då för mig givet för det är framtiden och bara fördelar. Det förvånar lite att folk inte verkar se fördelarna med att bytta bort den skitiga explosions motorn som skitar ner vår värd.
Det är givet att el bilen är bättre än den fossila bilen.

Den är bland annat starkare, snabbare, drar inget dyrt beskattat bränsle, den har mycket mindre underhåll i det närmaste inget underhåll ex inget avgassystem som rostar sönder, ingen olja som behöver bytas, ingen motor eller kylare som behöver skruvas i för att det racklar mm. Det underhåll som fins på en el bil är endast byte av bromsklossar i bland samt ev bromsvätska, spolarvätska, torkarblad.

Den gamla explosionsmotorns tid är räknad vilket också innebär att värdet på en sådan bil sjunker som Titanic till botten vilket gör att om man dristar sig till att köpa en sådan fossil åsna får man vara beredd att inte få den såld en ren förlust affär.

Och angående räckvidden på en el bil är vi bara i början av utvecklingen och redan kör en Tesla 55mil på en laddning och när teslas 4680 batteri lanseras snart kommer detta öka betydligt. Så det fins bara en väg att gå både för vår miljö och utveckling och det är EL.
Och värdet på de elbilar som batteriet skall bytas på då?

Varför skulle ottomotorn vara uträknad?
För att mp och gänget säger det?
 
Maskintok skrev:
Jag som tidigare kört upp 1200 L E85 i mina maskiner på 1 år ser nu ekonomiska hinder med detta.. dock så tror jag nog att jag fortsätter.. Då Alkylat gör mig illamående numer... :thinking:
Med ett E85 pris på motsvarande 25 kr/litern så är det bränslet stendött från och nu, och kommer försvinna väldigt snart från mackarna… Så det är nog dags att bunkra för din del (y)
 
A
G Galten skrev:
Med ett E85 pris på motsvarande 25 kr/litern så är det bränslet stendött från och nu, och kommer försvinna väldigt snart från mackarna… Så det är nog dags att bunkra för din del (y)
Nja jag är ju inte låst vid detta bränsle som många andra är vid el eller bensin..
Jag kan köra på allt möjligt..
Kanske till och med diesel... Eller så väljer jag Alkylat igen... Men jag är dock övertygad om att regeringen väljer att subventionera E85.. ;)
 
A
G Galten skrev:
Med ett E85 pris på motsvarande 25 kr/litern så är det bränslet stendött från och nu, och kommer försvinna väldigt snart från mackarna… Så det är nog dags att bunkra för din del (y)
Du har då väldigt dålig förbränning om du kommer upp i dessa summor per liter.. :thinking:
mina maskiner dricker inte så mycket mer bara för att jag tankar E85..
 
Sittställning
D Dalaromeo skrev:
Liksom en fossil bil tankar du och kör.
Skulle allt gå på el skulle ddt inte finnas el en sommardag ens. Tyvärr är det redan delvis så.
Kommer man hem 23 tiden och skall åka igen 04:40 Ladda med halva kapaciteten vi -18c.
11kw betyder säkra upp och ev kraftigare kabel in ochcskallcdu veta att du kommer dit du skall och måste utan alternativ så får det lov att gå att ladda på 1 tim och och då behöver man ett eget kärnkraftverk.
Och underhållsladda drar ström man inte kan undvara redan nu utan elbil.

Är liksom inte vara elbilen som behöver ström.
Ladda vid affären hmm har ni sådant laddstolpar där inte hemtjänstbilarna står?
Ladda med sol betyder ytterligare 400000kr du aldrig kommer tjäna in innan det är dags att byta ut grejerna igen om ens då.

Och dessutom hur många har råd köpa en ny bil?

Och när välvalka är blåsta och skuldsättning för en elbil då är det som i historien inte billigare massor dyrare åka i den och givetvis nya regler nät de kommer på att den har större klimatpåverkan och till och med att det blir så dyrt så skiter i det vi gör så här istället ny idé att blåsa folket på och så tvingar vi alla till det.
Istället för att utveckla det som finns.
Spelar ju ingen roll bara vi får in mera pengar.
Till vissa företag och resten går under och skatt och moms moms moms så klart fast vi kallar det miljösvgift.
Så går alla på det.

Säkra upp för 11 kw ? Får man ha lägre ?
 
  • Gilla
Zsam
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Du har då väldigt dålig förbränning om du kommer upp i dessa summor per liter.. :thinking:
mina maskiner dricker inte så mycket mer bara för att jag tankar E85..
Man brukar säga bilar drar 30% mer med E85 jmf med bensin, eftersom energiinnehållet per liter är 35% lägre (man vinner tillbaka lite på det höga oktantalet)

Vad min bil drar med de olika bränslena har jag aldrig mätt upp.

En ”lustig” biverkning av den nya straffskatten på etanol är att även bensinen blir dyrare, eftersom den innehåller 10% etanol numera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.