Isakare Isakare skrev:
Finns jäkligt bra program även för äldre bilar, en kompis har ett sånt på en laptop, som vi kopplade upp på min BMW från -06.
Jag hade ABS/ESP fel. Fick tips om att det till 99% var givaren höger bak som var trasig, det var helt enkelt vanligast att den pajade. Bytte, men utan resultat.
Polaren kopplade in datorn som i sin tur kollade igenom allt i bilen, tex kör den alla spjällmotorer i ventilationssystem, så jag fick veta att en spjällmotor på passargerarsidan inte funkade (förklaring till varför sambon alltid klagat om kallt på golvet)
Men den hittade felkoderna för ABS/ESP, men inget fel i systemet, så programmet föreslog att vi skulle köra med bilen. Efter 100 meter viste vi felet. Enligt datorn snurrade inte höger bakhjul !! Jag öppnade dörren i farten o kollade, jo, det snurrar. Den fungerande givaren fick ingen signal.
Kransen på drivaxeln var trasig.
Ofta kommer man väldigt långt med logik. Om man tex kan se att felkoden för ABS inte tänds förrän efter bilen börjat rulla så är det nästan alltid en krans. Detta hade man kunnat hitta även med en enkel läsare för några hundralappar.
 
F
A Alexn72 skrev:
Det är kul att man nu kan sätta en prioritet...
förr kallade man det bara olycka , de som dog de dog.
Nu är det förfärligt för nu kan man sätta parametrar så olyckan blir så lindrig som möjligt..
#jante, lite samma sak som att det mest ärofyllda sättet att bli rik på i Sverige är att vinna på lotto. Slumpen ftw
 
Maskintok skrev:
Jo det finns bra program.
Men det kräver att användaren vet vad den gör eller att denne har kunskap.. alternativt skaffar den..
Jo, jag håller själv på med felsökning i mitt jobb, om än inte med bilar. Det gäller att inte bli blind, se och tänka utanför boxen. Väldigt ofta är fel betydligt enklare än man först tänker sig.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
F
K karlmb skrev:
Det som stör mig mest är att etanolen kastades ut med badvattnet. Etanol är en ren och mkt bra energibärare, inte något som skövlar regnskog (det gör däremot sojaodlingar som går till biodiesel).
Den riktigt intressanta användningen för etanol är att använda det som ett elektrobränsle, dvs att framställa det mha billig el när det finns i överskott och inte kan lagras på annat sätt, och tex ifrån koldioxidavskiljning vid kraftvärmeverk som Shell nu ska göra i Stockholm för att producera flygbränsle.
Kolväte som kolväte, det spelar egentligen ingen roll vilket medium man använder till lagring. Men all form av återbildning via elektrolys mm skapar värme=förluster. Allting handlar om förlustminimering.
 
A
Isakare Isakare skrev:
Jo, jag håller själv på med felsökning i mitt jobb, om än inte med bilar. Det gäller att inte bli blind, se och tänka utanför boxen. Väldigt ofta är fel betydligt enklare än man först tänker sig.
Japp..
Jag var in på en märkesverkstad staden som nyss öppnat.. de hade in en äldre modell av Volvo.. den rykte och gick ojämnt..
Inga fel sa systemet.. de hade tappat gnistan..
Men ni sa jag.. har ni kollat termostaten?
Och mycket riktigt så var den boven..
Det var så jag började att jobba som inhyrd hos de flesta verkstäderna i stan..
;)
ibland behövs ögon från distans..
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
F FC_Bygg skrev:
Kolväte som kolväte, det spelar egentligen ingen roll vilket medium man använder till lagring. Men all form av återbildning via elektrolys mm skapar värme=förluster. Allting handlar om förlustminimering.
Jo det spelar roll vilket kolväte för etanol är det enda som brinner med minimala emissioner och sot samtidigt som det ger de bästa möjlgiheterna att bygga effektivare motorer.
Det är dessutom det enda bränslet som går att dricka eller som kan släppas ut i naturen vid olyckor utan några större konsekvenser.
En del tror etanol = hög förbrukning men det finns sätt att komma ner till samma eller lägre l/mil som för bensin. Och om man då betänker att energiinnehållet är bara ca 80% jrft med bensin, 75% jfrt med diesel så inser man att de allra mest effektiva motorerna är de som är byggda och körs på E96.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Patrik440
Vi får väl lätta upp stämningen lite i tråden?

Animerad bild av en kvinna med hönshuvud vid spisen och en man med bilbatterihuvud.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ja, någon kanske blev sur iofs.

:)

/P
 
  • Haha
M_Erlandsson och 1 till
  • Laddar…
A
K karlmb skrev:
Jo det spelar roll vilket kolväte för etanol är det enda som brinner med minimala emissioner och sot samtidigt som det ger de bästa möjlgiheterna att bygga effektivare motorer.
Det är dessutom det enda bränslet som går att dricka eller som kan släppas ut i naturen vid olyckor utan några större konsekvenser.
En del tror etanol = hög förbrukning men det finns sätt att komma ner till samma eller lägre l/mil som för bensin. Och om man då betänker att energiinnehållet är bara ca 80% jrft med bensin, 75% jfrt med diesel så inser man att de allra mest effektiva motorerna är de som är byggda och körs på E96.
Jajemän etanol är bra grejer (y)
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Alla vägarbeten idag tycks gå ut på att bygga hinder för de som betalar väg- och bränsleskatt. De spenderades nyligen 80 miljoner på att bygga puckelpist av annars släta vägar här i området.

Men elbilsskatt kommer absolut när råoljepriset går ner och intäkterna från drivmedelskatten minskar. Det vore ju osolidariskt om teslaåkarna slipper bidra till statens intäkter.

Kilometerskatt tror jag på, så alla som kan hacka en bildator kommer göra pengar på att fiffla med mätaren
 
Som ni kanske noterat har priset på E85 nyligen stigit till nära 19 kr/liter. Det motsvarar (energimässigt) ungefär ett bensinpris på 25 kr/liter. Anledningen är ett EU-direktiv som säger att biobränslen som kommer från mark man kunde odlat livsmedel på, skall straffbeskattas

Så nu inträder den bisarra kombinationen för min SAAB Biopower:

- Jag blir belönad av staten med en väldigt låg fordonsskatt för att jag kör miljöbil

- Mitt miljöbränsle är ekonomiskt omöjligt att köra på, så jag tankar bensin istället
 
  • Gilla
wildeside och 2 till
  • Laddar…
Borde in staten dra in tillräckligt med pengar på skatten på el? Eftersom att elbilar laddas på el så kan jag tänka mig att de kommer ta pengar därifrån för att täcka upp förlorade skatteintäkter från fossila bränslen.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Ja det va nästan allt förutom.
Räckvidd
Dra tungt släp
Parkera där det inte finns ladd station
Finns nog fler exempel
Miljöförstöring
Hållbarhet
Kyla och räckvidd m.m.
Priser bil några 100kkr dyrare och laddare ny kabel till huset några 100kkr till.
Och viktigast elbrist.
Eller elpriser på då 5kr/Kwh som drabbar uppvärmning hushållsel vatten allt varor och tjänster mat allt blir mycket dyrare.
Ovh skatten kommer in ca 7 ggr så mycket som nu på allt vi behöver...
Och totalt elberoende är nog fiasko när den är borta är du körd.
Fast i ett farligare beroende med alla ägg i samma korg.
 
W witten skrev:
En positiv uppsida med elbilen är att det är en jäkligt mycket bättre bil på nästan alla sätt än en förbränningsmotorbil.
Speciellt när man drar husvagn. Tänk så många platser man får se när man tvingas stanna för laddning varje 120 km...
 
Maskintok skrev:
vart är alla bussar då med batteridrift?
Jag behöver ha en med 8 säten då familjen är 7 medlemmar stor..
Jag har då inte sätt någon vivaro eller trafic med batteri... Och vad gäller att dra släp..
Vad är det för moderna skit bilar ni har?
En äldre fixar ju detta galant... :thinking:
Bussar i stadstrafik är det bättre att köra på vätgas eller att använda sig av kondensatorer istället för batteri, då kan dom ladda på sekunder vid varje stopp!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
F
K karlmb skrev:
Jo det spelar roll vilket kolväte för etanol är det enda som brinner med minimala emissioner och sot samtidigt som det ger de bästa möjlgiheterna att bygga effektivare motorer.
Det är dessutom det enda bränslet som går att dricka eller som kan släppas ut i naturen vid olyckor utan några större konsekvenser.
En del tror etanol = hög förbrukning men det finns sätt att komma ner till samma eller lägre l/mil som för bensin. Och om man då betänker att energiinnehållet är bara ca 80% jrft med bensin, 75% jfrt med diesel så inser man att de allra mest effektiva motorerna är de som är byggda och körs på E96.
Och hur återvinner du värmeförlusterna?
Förbränning enligt dagens metod är ute förutom där man behöver färdas långa sträckor med hög energidensitet, typ flyg.
Eller att man på nåt sätt kan ta tillvara värmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.