tommib
Som sagt, det är enfas.
 
Nu ser tom jag att det klart och tydligt handlar om en enfasanäggning med en huvudledning för trefas framdragen.
 
Tack! Frågan är dock om det behövs göras något utanför lägenheten eller om det räcker med jobb inne i lägenheten.

styrelsen har ingen koll, de säger att de tror att det är trefas i min lägenhet ”eftersom spisen går på trefas”. Det tror inte jag, har induktionshäll där 2/4 plattor funkar samt separat ugn (240 volt/3,65 kW). Hällen är anledningen till att jag började luska i detta…
 
Du har INTE trefas. OM du kan få det beror på hur det set ut i huvudfördelningen och hur det är gjort i huset. Det kanske inte är så smart att vissa har enfas medan andra har trefas för det kan då lätt bli snedbelastning. Men det måste du ta i ett möte med styrelsen och en elfirma.
Ps
Det kan bli rätt dyrt att göra om
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Det ser riktigt konstigt ut med en 3-fas stigare kabel som passerar lägenheten och fortsätter uppåt till vaddå???
Är detta första våningen och får 1 fas ? Går fas 2 till våning ovanför och fas 3 till 3:e våningen.???
PEN ledaren till övriga våningar (om det är så) är den skarvad i centralen?

Som nämnts tidigare så vore ett eller flera foto från rummet med elmätarna bra.
Hur ser det ut på el räkningen?
Matande kabel har siffror 1- 4 + en mantel? Men troligen är det TN-C.
Det ser ut som ledning märkt [2] går till huvudbrytaren.? Var går ledning märkt [4] till PEN skenan? Och vidare?
 
Redigerat:
tommib
Det är på inget vis säkert att det går vidare någon stigare till några andra lägenheter. Jag bara spekulerade lite i varför det är ett VP-rör där förutom de utanpåliggande kablarna och nämnde denna egenhet som en potentiell fallgrop för en trefaskonvertering.

J Jojjo888 skrev:
styrelsen har ingen koll, de säger att de tror att det är trefas
Nej, de har ingen koll. Precis som elmont skriver så har du definitivt enfas. Du ser det på att alla propparna är anslutna till samma inkommande fas.

Exakt hur lätt/svårt det är att konvertera till trefas måste bedömas på plats.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Det lite grövre röret är väl antagligen spismatningen, alla matningar utom en eller kanske två är ju dragna i med fk i utanpåliggande rör.
 
Tack för alla svar. Det var inte helt lätt detta men tolkar svaren här som att det antagligen inte behövs göras något utanför lägenheten men däremot inne. Fick dock detta svar från en elektriker-firma. Då hade jag skickat bild på proppskåpet (utan att ha öppnat det). Knepigt.
 
  • E-postmeddelande från elektrikerfirma rörande byte av enfas-kabel till proppskåpet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Om du ska byta till trefas måste man göra ändringar i mätartavlan, som är utanför lägenheten. Du kan be styrelsen släppa in dig där den är om den inte är i ett skåp i trappan som du kommer åt.

Kabeln behöver sannolikt inte bytas om det är en 3g6+6 som Protte tror. Enda brasklappen är att 6 kvmm PEN inte är godkänt för nyinstallation så man måste ha inställningen att detta är underhåll, vilket kanske är lite på gränsen.
 
tommib tommib skrev:
Kabeln behöver sannolikt inte bytas om det är en 3g6+6 som Protte tror. Enda brasklappen är att 6 kvmm PEN inte är godkänt för nyinstallation
Kabeln som matar har 4 st ledare + mantel.!
Det innebär 5 ledare och att man kan koppla TN-S
Dock har vi inte fått klart om det är en stigare ledning som är gemensam till fler lägenheter eller ledare märkta [1] [3] inte är inkopplade. Ledare märkt [2] är inkopplad på huvud brytarens ovansida!
Ledare som bör vara märkt [4] , märkningen syns inte på någon bild, bör gå till jordskenan men kan också gå till Nollskenan och manteln runt kabeln med tape runt går till jord skenan.
Det är svårt att hitta på bilderna var Nolla respektive mantel är anslutna.
 
tommib
Är du verkligen säker på det? Jag ser tre ledare och en mantel. Man ser att manteln är ansluten till jordskenan på bilden i #6. På samma bild ser det väldigt mycket ut som tre ledare. Möjligen är det en fjärde som viker av uppåt men det är väldigt svårt att se. Nollskenan är i alla fall väldigt tydligt sammankopplad med jordskenan och jag ser ingen annan ledare dit.
 
Redigerat:
det borde finnas nån form av huvudsäkring vi elmätaren. där borde det väl synas om der är tre eller en.
 
tommib tommib skrev:
Är du verkligen säker på det? Jag ser tre ledare och en mantel. Man ser att manteln är ansluten till jordskenan på bilden i #6. På samma bild ser det väldigt mycket ut som tre ledare. Möjligen är det en fjärde som viker av uppåt men det är väldigt svårt att se. Nollskenan är i alla fall väldigt tydligt sammankopplad med jordskenan och jag ser ingen annan ledare dit.
I bild 1 i inlägg #15 ser man tydligt vid förstoring högupplöst, att 4 st ledare kommer ur kabeln.
En svänger av uppåt och går troligen till HB där märkningen 2 syns, 3 ledare fortsätter åt höger (neråt i bilden)
med synlig märkning 1 respektive 3 den totalt fjärde är inte vänd så märksiffran syns bör vara nummer 4.
 
L Leif i Skåne skrev:
Det ser riktigt konstigt ut med en 3-fas stigare kabel som passerar lägenheten och fortsätter uppåt till vaddå???
Är detta första våningen och får 1 fas ? Går fas 2 till våning ovanför och fas 3 till 3:e våningen.???
PEN ledaren till övriga våningar (om det är så) är den skarvad i centralen?

Som nämnts tidigare så vore ett eller flera foto från rummet med elmätarna bra.
Hur ser det ut på el räkningen?
Matande kabel har siffror 1- 4 + en mantel? Men troligen är det TN-C.
Det ser ut som ledning märkt [2] går till huvudbrytaren.? Var går ledning märkt [4] till PEN skenan? Och vidare?
Här kommer en bild från elrummet. Hjälper den att utröna vad som behöver göras för att få trefas i min lägenhet?
 
  • Elrum med elmätare och säkringar märkta "Max säkr. 25A", möjlig frågeställning för trefasinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, men troligen måste det dras ny ledning mellan mätare och din central samt kopplas om i mätartavlan. MEN man vill oftast INTE blanda trefasstigare med enfasstigare pga risken för snedbelastning i systemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.