Hej! Har försökt kolla i forumet och kontaktat styrelsen om detta men inte fått klart för mig hur det ligger till.

Bakgrunden är att jag ska renovera lägenheten och dra om all el (fräsa in utanpåliggande, nya uttag osv). Jag tror att jag nu har enfas i lägenheten. Induktionshällen funkar bara två av fyra plattor. Proppskåpet gissar jag är dags att uppgradera och det är ojordade uttag i hela lägenheten förutom köket. Jag vill därför uppgradera elen i samband med renovering. Frågan är nu vilket jobb jag ska beställa av elektrikern, dvs innan resten av lägenheten renoveras och resten av elen byts. Min tanke är att byta elcentralen och dra trefas till köket.

1. Kommer elen i resten av lägenheten kunna kopplas på nya elcentralen och funka till dess att renoveringen påbörjas (om några månader)?

2. har jag trefas in i lägenheten? En elektriker vill ha 2000 spänn för att komma o kolla detta, det känns onödigt?
 
  • Gammalt proppskåp med säkringar och elrör på en vägg, med säkringar på ojordad installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, det ser det inte ut att vara. Då borde spisen varit ansluten till trefas. Modellen på proppskåp skvallrar också enfas.
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Öppna locket på centralen och fota så vet vi. Slå av huvudbrytaren först bara så slipper du någon otrevlig överraskning
 
Tack! Jag återkommer med bild!

Hur är det med fråga 1. Dvs. kan man byta proppskåpet och koppla på gamla ledningar till resten av lägenheten (de som ska bytas ut vid kommande renovering)?

J
 
Ja, om det inte är väldigt g:a trådar som faller sönder då man rör dom.
 
  • Gilla
multix och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Öppna locket på centralen och fota så vet vi. Slå av huvudbrytaren först bara så slipper du någon otrevlig överraskning
här kommer bilden!
 
  • Elcentral med öppen front och synliga säkringar, ledningar och installationsrör på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Enfas.

Ev har du en stigare för trefas om det är den svarta kabeln som kommer från vänster men det går inte att avgöra.
 
Högst troligt enfas men inkommande kabel för trefas. Lite lustigt ser det ut med huvudbrytaren, den ser ut att vara för trefas men jag ser inte några kablar som är anslutna.
liite närmare bilder och lite mer från undersidan och från översidan
 
Förstorar man bilden är det tydligt enfas, men stigaren är bytt till 3x6/6 (?), men två tåt undanlagda...
(saknas glas i huven till spissäkringen)
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
tommib
Skarpsynt att se den saknade glaset.

Ang huvudbrytaren så ser jag bara en kabel ansluten, i mitten uppe. En skruv syns också i mitten nere. Skruvarna på sidorna syns inte alls? Är de bortplockade?

Potentiellt är det enkelt att byta till trefas om stigaren faktiskt är bytt men det måste godkännas av föreningen. Då krävs sannolikt ett byte av mätartavla (om det inte gjordes i samband med att stigaren byttes). Det gäller också att kolla att det inte finns en vidarematning till någon annan lägenhet via din central (jag tänker på det grova VP-röret ovan centralen). Detta kan en elektriker svara på om de kommer ut. Ev kan också styrelsen svara, hör med dem.
 
tommib tommib skrev:
Är de bortplockade?
Enfasbrytare.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Ah, den är sån från fabrik alltså? Det ser ju ut som en trefasbrytare men man kanske utelämnar alla de interna komponenterna för de andra två faserna för att spara pengar i tillverkningen? Samtidigt använder man samma gjutform för plastdelarna för att det är billigare?
 
Ja troligen, man såg dem ibland.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Centralen har ju en markering D2. Den bör ju motsvaras av en D2 mätare i något skåp/rum. Så kontakta styrelsen och be att få ta en bild på din mätare så slipper du betala en elektriker för just det momentet.
 
E elmont skrev:
Högst troligt enfas men inkommande kabel för trefas. Lite lustigt ser det ut med huvudbrytaren, den ser ut att vara för trefas men jag ser inte några kablar som är anslutna.
liite närmare bilder och lite mer från undersidan och från översidan
underifrån, ovanifrån och från motsatt sida av huvudströmbrytaren/ström in
 
  • Elcentral med öppen frampanel som exponerar säkringar och kablar på vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy underifrån av en seriekopplad huvudströmbrytare med kablar och elinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag och kablar i öppen elinstallation sett från sidan motsatt huvudströmbrytaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.