Imponerande bygge och bra jobbat!

Går själv i samma tankar med att bygga till en övervåning, behövs lite extra utrymmen med fyra barn.. "Problemet" är bara att nuverande hus som har inbyggt garage är 155m2, så skulle bli ett gigantiskt hus om skulle bygga till en våning.

Vilken firma anlitade du för att resa/bygga stommen till övervåning? Även vi bor i västra götaland så skulle vara av intresse :)
 
  • Gilla
nyss ny husägare
  • Laddar…
SimonLindgren123 SimonLindgren123 skrev:
Imponerande bygge och bra jobbat!

Går själv i samma tankar med att bygga till en övervåning, behövs lite extra utrymmen med fyra barn.. "Problemet" är bara att nuverande hus som har inbyggt garage är 155m2, så skulle bli ett gigantiskt hus om skulle bygga till en våning.

Vilken firma anlitade du för att resa/bygga stommen till övervåning? Även vi bor i västra götaland så skulle vara av intresse :)
Tack! Martin och Germunds bygg gjorde stommen!
 
Smygtitt, blir nog bra det här...

Del av blommigt tapetserad vägg, vit golvlist och trägolv som ger en antydan om renoveringsprojektet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fru Uggla och 6 till
  • Laddar…
MTech MTech skrev:
Här kommer det utlovade trappinlägget!

Vi började med att riva innerväggen mellan barnens sovrum. Stökigt blir det!
[bild] [bild] [bild]

Sen tog jag upp trapphålet och började passa in stommen till trappen! Jag har byggt hela trappen i limfogskivor från hornbach, använt cirkelsåg och överhandsfräs!
Jag har limmat ihop 2 skivor till stegen dels pga bärighet och att få tillräcklig tjocklek för att fräsa profil I framkant!
[bild]


[bild] [bild]

Sen gjorde jag mallar i wellpapp för att få ett litet hum om hur stegen blir!
[bild] [bild]

Mycket limmande och mätande blir det!
[bild]

Planstegen vilar på material från dom gamla takstolarna och sen har jag sammanfogat allt med vinkeljärn på baksidan!

Det växer fram!
[bild]

Och där va vi i hamn! Den uppreglade väggen ska få pärlspont och sen ska vi nog ställa en vedspis i hörnet! Senare projekt!
[bild]

På det stora hela är vi jättenöjda då detta är min första trapp jag byggt, dock med hjälp av min bonus svärfar! Vi byggde ju helt utan ritningar och på frihand så hade jag gjort om så hade jag dragit ut svängen ända till ytterväggen! Vår målsättning var att kunna ha en möbel mellan ytterväggen och trappen men det får räcka med ett litet hörnbord! Men som sagt, på det stora hela är vi jättenöjda! Det var inte lätt att bygga trapp!
Intressant bygge. Isolering i sängen och leksaker och gosedjur överallt.
Själv hade jag börjat med att plocka undan lite.
Snyggt blev det iaf.(y)
 
  • Gilla
atomlab och 1 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Intressant bygge. Isolering i sängen och leksaker och gosedjur överallt.
Själv hade jag börjat med att plocka undan lite.
Snyggt blev det iaf.(y)
Iom att trappen hamnar mitt I barnens nuvarande rum fick det bli lite stök i några veckor! Det var rätt snabbt avklarat ändå
 
MTech MTech skrev:
Smygtitt, blir nog bra det här...

[bild]
Det mer ut som en list än en smyg... :rofl::p;)
 
  • Haha
MTech
  • Laddar…
Stort delmål i projektet! För första gången på nästan 2år har vi ingen ställning rest vid huset!

Renoverat tvåvåningshus utan byggställningar med demonterade delar på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 15 till
  • Laddar…
Första golvet lagt!

Nylagt trägolv med synlig fris, verktyg och en radiator under fönstret i ett rum med tapetväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerat trägolv med fris i ett rum med verktyg och tapetserade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvet är lagt med fris! En j#kla massa krångel men en trevlig detalj tycker vi!

Nylagt trägolv med fris längs väggen i ett hörn av rummet, mot mönstrad tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Fru Uggla och 15 till
  • Laddar…
Bygger ram för frisen i sovrum 2.

Ramkonstruktion på ett trägolv fylld med kutterspån längs en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Underkonstruktion av träram för fris i sovrum med kutterspån på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och uppfyllt med kutterspån!
I helgen ska det skruvas golv här!!

Ram av träreglar fyllda med kutterspån på ett byggprojekt i sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PellePeps och 5 till
  • Laddar…
MTech MTech skrev:
Här kommer det utlovade trappinlägget!

Vi började med att riva innerväggen mellan barnens sovrum. Stökigt blir det!
[bild] [bild] [bild]

Sen tog jag upp trapphålet och började passa in stommen till trappen! Jag har byggt hela trappen i limfogskivor från hornbach, använt cirkelsåg och överhandsfräs!
Jag har limmat ihop 2 skivor till stegen dels pga bärighet och att få tillräcklig tjocklek för att fräsa profil I framkant!
[bild]


[bild] [bild]

Sen gjorde jag mallar i wellpapp för att få ett litet hum om hur stegen blir!
[bild] [bild]

Mycket limmande och mätande blir det!
[bild]

Planstegen vilar på material från dom gamla takstolarna och sen har jag sammanfogat allt med vinkeljärn på baksidan!

Det växer fram!
[bild]

Och där va vi i hamn! Den uppreglade väggen ska få pärlspont och sen ska vi nog ställa en vedspis i hörnet! Senare projekt!
[bild]

På det stora hela är vi jättenöjda då detta är min första trapp jag byggt, dock med hjälp av min bonus svärfar! Vi byggde ju helt utan ritningar och på frihand så hade jag gjort om så hade jag dragit ut svängen ända till ytterväggen! Vår målsättning var att kunna ha en möbel mellan ytterväggen och trappen men det får räcka med ett litet hörnbord! Men som sagt, på det stora hela är vi jättenöjda! Det var inte lätt att bygga trapp!
Snyggt jobbat!
Måste bara fråga, vad är en bonus svärfar? Stannade upp och funderade en stund utan att komma på svaret. Bonusbarn brukar ju komma från sin nya partners tidigare förhållande men svärfar brukar man ju få lämna tillbaka vid skilsmässa.

Min bästa gissning blir ändå din partners före detta partners pappa. Frågan är bara varför han hänger med dig;)
 
  • Haha
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Partnerns mammas nya man tolkade jag det som.
 
N nybyggarn3 skrev:
Snyggt jobbat!
Måste bara fråga, vad är en bonus svärfar? Stannade upp och funderade en stund utan att komma på svaret. Bonusbarn brukar ju komma från sin nya partners tidigare förhållande men svärfar brukar man ju få lämna tillbaka vid skilsmässa.

Min bästa gissning blir ändå din partners före detta partners pappa. Frågan är bara varför han hänger med dig;)
Gmanhem har rätt☝
 
  • Gilla
Anna Q Korhonen
  • Laddar…
En bonus pappa som blivit en svärfar. Bonus svärfar
 
G gmanhem skrev:
Partnerns mammas nya man tolkade jag det som.
Det är ju självklart. Att jag inte kom på det
 
Ledbruten, lagt golv tills nu 22:10.
Fortsätter imorgon!

Delvis lagt trägolv med verktyg och sågspån i ett under-renoverings rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Fru Uggla och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.