Håller på med vårt evighetsbygge i plocke-pinnmodellen och min främsta rekomendation är: Skaffa en bra KA...ingen du känner, är släkt med eller du själv. Det kommer du ha mycket nytta av när alla i din omgivning kommer att komma med goda råd och glada tillrop om hur du borde göra och vad du redan gjort fel...kan säga att det kan få den mest självsäkre att bli osäker.
 
Snailman
Tack, ni är flera som rekommenderar en bra KA, det ska jag ta till mig, om jag skulle bli KA själv så kommer jag använda de sparade pengarna till att konsultera någon kunnig, själva KA jobbet är väl mest att fylla i en massa papper, och det är väl inte det man behöver hjälp med utan just kunskapen. Det var annars en bra ide att få ringa och fråga 'hur mycket som helst' inkluderat i priset.

Har ju skrivit jag tänkte ha bergvärme om man nu får för kommunen, och använda frikyla på sommaren, kombinerat med ett ftx aggregat för återvinning av ventilationsluften, jag vill inte ha ett med roterande .....  då jag är allergiker så det får väl bli en plattväxlare helst en som denna: VM2 (en motströmsväxlare) med 90% temperaturåtervinning, får kolla upp den närmare, vill ha likströmsfläktar (drar hälften mot växelströms dito) vill även kunna använda mitt nuvarande elektrofilter om möjligt.
Den 'måste' även ha någon sorts förbikoppling på sommaren då man inte vill ha jättevarmt inomhus.

Tilluft i sovrum, arbetsrum, vardagsrum, biorum, frånluft i förråd, bad, kök, tvättrum.

Köksfläkten ska inte vara ihopkopplad med värmeåtervinningen (idagsläget är den hjärtat i nuvarande värmeåtervinning)utan vara separerad = en egen kanal för utblås utomhus och den måste vara tyst = kanalfläkt (sitter denna på vinden och måste rengöras tro?)

Det känns inte helt bra med en massa ventrör som lär bli smutsiga inuti med årens lopp men.... Ska försöka slippa nvända lösull, som jag har idag, så känns det ju mer riskfritt att komma åt den i efterhand, vet inte hur trångt det blir på vinden, annars kunde man ju dra rören ovanför bjälklagsisoleringen och isolera rören separat... så de är lättare åtkomliga

Verkar som man måste ha tillstånd från kommunen för FTX system eller åtminston anmälan, samt något testprotokoll efter installationen.

 
Snailman
Lite justering av yttervägg, tre lager istället för två.

Yttervägg:

Stående panel 22mm
liggande spikläkt 28*70
stående boardremsa 7mm (lite fundersam här) (samt/aternativt H läkt)
9 mm utegips (stående)
45*45 liggande regel+isolering 45mm
stående regel 45*195+ isolering 195mm
0,2mm plastfolie
45*45 liggande regel+isolering 45mm
11mm osb skiva (liggande)
13mm gipsskiva (stående)
 
Varför har du tagit bort "stående regel45*220+ isolering 220mm " och minskat till
195x45?

Personligen är jag inne på att köra med 220x45, tidsåtgången är ju den samma och priset (kr/m2 väggyta) blir inte mycket dyrare. Man lär dock spara lite energi på en tjockare vägg.
 
Snailman
Nej jag har inte minskat isoleringen jag hade förut 220+45=265mm
Nu har jag 45+195+45=285mm så jag har ökat den 20mm och bryter köldbryggan 2 ggr (Faluhus gör ungefär såhär , men tunnare väggar)

tyckte att det verkade vara lite fler leverantörer på syll och reglar och isolering som passar till 195 (vet inte om man brukar köra med ett eller 2 lager här)

 
Snailman
Jo jag har sett de trådarna tidigare, jag började i princip med Villavarm, och då är ju de här lättbalkarna rätt lika, den konstruktion de använder, men jag tror det är svårare att veta hur mycket lättbalkarna tål då de används som reglar, och jag har tänkt stoppa in huset i ett cad program tills jag fått tag på tomt, och tills jag vet vilken tomt, och vilka villkor som gäller för denna, så finns det ju risk att jag får tänka om angående hustypen, så jag tror att om jag använder vanliga reglar så är det större chans att dessa inte behöver ändras mot vad jag tänkt, än om jag kör med lättreglar.
 
Snailman
Lite uppdateringar:

Lutar åt att använda supergrunds element till grunden, så länge de inte blir för dyra,kan då räcka med 2 lager isolering istället för 3 Då ingår konstruktionsritning för grunden i deras paket. (och ritning på slingorna om man tar deras golvvärme)

Införskaffat Stor spikpistol, några yxor..

tryckluftslangar och dimsmörjare med reducerventil får införskaffas. Samt en mindre dyckertpistol.

Ska antagligen rita upp huset i Solidworks, när jag får tid lära mig det programmet.
Har använt Autodesk Revit för lite grovplanering, ganska lätt att ändra väggar, fönster och dörrar i det programmet, och se det i 3d sedan.

Får införskaffa ett par manometrar så golvvärmecentralerna kan trycksättas före/under gjutning av plattan. Samt använda dessa vid provtryckningen.

Skaffa byggcentral, se till att jordfelsbrytaren på denna är märkt med -25 så den fungerar i minusgrader.
 
Mikael_L skrev:
...
Tips2: Rita ut exakt, med tuschpenna direkt på cellplasten, var alla väggar ska vara innan du börjar med golvvärmen...
Ett litet råd bara..
Välj tuschpenna med omsorg. Jag gjorde ett misstag att använda fel typ av tuschpenna, vilket gjorde att färgen "frätte" sönder cellplasten. Den fortsätter att fräta även efter gjutning...
Så se till att använda "rätt" tuschpenna när du ritar på cellplats..
 
Mikael_L
anqust skrev:
Ursprungligen postat av Mikael_L
...
Tips2: Rita ut exakt, med tuschpenna direkt på cellplasten, var alla väggar ska vara innan du börjar med golvvärmen...​
Ett litet råd bara..
Välj tuschpenna med omsorg. Jag gjorde ett misstag att använda fel typ av tuschpenna, vilket gjorde att färgen "frätte" sönder cellplasten. Den fortsätter att fräta även efter gjutning...
Så se till att använda "rätt" tuschpenna när du ritar på cellplats..
Ja det var ju ett riktigt viktigt råd, som jag tar till mig...
Jag har sett att ibland har uppmärkningen skett med någon sorts spray, kanske en sort som används för kabelutmärkning.
Men i vilket fall, viktigt att kolla att den inte gör ngn skada på cellplasten innan man börjar kladda på.
 
Hej!

Jag har precis satt igång med mitt tillbygge, grävde idag. Vi kommer att bygga till befintligt hus med ca 75 kvm. Jag skrev på bygglovet att det kommer att kosta ca 390.000:- och då slapp jag byggfelsförsäkringen. Priset kommer nog att överstiga med 250.000:- men så länge du har skrivit en siffra på bygglovsansökan så har ju inte kommun gjort fel om du slpper försäkringen, så resonerade de i mitt fall. Jag står som byggherre för bygget. Kommun nämnde att nästan alla byggnasnämnder i respektive kommun i Sverigehar skrivit under ett förslag till regeringen där de önskar att kravet på byggfelsförsäkran ska tas bort, iaf för de som bygger i egen regi. Säg även till din kommun att du varit i kontakt med Garbo och att de inte är intresserade att täkna en försäkring med dig.

När det gäller skydd för gnagare så finns det en produkt som heter Museband, finns hos välsorterade bygghandlare. Företaget som tagit fram produkten heter Tjb.

Mvh

Grane
 
Snailman
Lite uppdatering, det här med radonsäkring är nog lite krångligare än jag trott hittills, tex lär man perforera folien med de plasspikar man fäster skumplasten med. Tror jag ska försöka undvika områden med markradon :) , Har inte kommit igång med Solidworks ännu, men programmet funkar åtminstone.. för att veta hur jag ska dra rören så måste jag planerar köket, så det har jag hållit på med ett tag, det blir nog ikeas stommar och lådor, luckor får jag se, ska tänka på att höja diskbänken så jag slipper böja mig och få ont i ryggen om jag handdiskar, diskmaskinen vill jag ha upphöjd (sätta en hög låda under den) ikea har ingen sådan stomme så jag får kapa en som är högre. Har fått till en hyfsad 3D ritning på huset i Revit, med den planlösning jag vill ha, får väl hoppas att den passar på kommande tomt, men nåt måste man ju börja med.

Det har öppen planlösning där kök och vardagsrum hänger ihop, och där vardagsrummet går upp i nock (saxtakstol). det blir ett sovrum med eget badrum och en klädkammare båda med dörr direkt från sovrummet alltså...

Ett arbetsrum med ett server/skrivarrum bredvid.
Ett biorum, med en mindre skrubb för projektor/htpc.
Ett till sovrum.
en liten gästtoalett, nära ingången
Ett rum för tvätt, värmepumpar ftx etc.Med en ytterdörr.
Entren, tänkte jag dra in en bit i huset för att få tak över den, så det får bli en balk, som takstolarna kan vila på, vid ytterväggen.

Tyvärr så kommer två sadeltak att mötas på en längd av 2 m ca, får fundera på hur det ska lösas, principen blir ett rektangulärt hus med sadeltak som man kapat på längden och sidoförljutit de två delarna mot varandra ett par meter.

Tack för tipset om byggfelsförsäkringen Grane, ska testa den metoden...
 
Snailman
Har införskaffat en klammerpistol och en dyckertpistol (trycklufts)

Får även komma ihåg att höja tvättställ (inte bara diskho) så man inte får ont i ryggen...

Har gjort några olika planlösningar, för att förhoppningsvis kunna hantera de flesta tomter, så nu börjar det bli dags att rita ett av dem i solidworks.
 
Snailman skrev:
Har införskaffat en klammerpistol och en dyckertpistol (trycklufts)

Får även komma ihåg att höja tvättställ (inte bara diskho) så man inte får ont i ryggen...

Har gjort några olika planlösningar, för att förhoppningsvis kunna hantera de flesta tomter, så nu börjar det bli dags att rita ett av dem i solidworks.
Det börjar alltså röra på sig... lycka till!

Jag har ritat vårt hus i AutoCad Light, lätt med måttsättning och mm ritning.
En enklare "Cadvariant" är Aoutosketch....

Lycka till med bygget från en som gjort i stort sett samma resa som du skall påbörja, dvs
Inköp av tomt rita planritning mm inklousive konstruktionsritningar (eb takstolar) mmmmm
Spränga bygga grund mura mm mm mm mm mm 6 år senare så är 75% klart :)
Om du är intresserad så kan du givetvis få mina Cadritningat om du vill ha lite tips.

PS ett bra ritprogram kan vara värt varenda spänn....
/Snowie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.