Hej, jag satt själv för några veckor sedan och googlade efter svarta rör. Jag ville se bilder på hur det ser ut, och om det fanns någon som hade detta sedan innan.
Det var väldigt svårt att få inspiration angående detta. Det slutade med att vi byggde det ändå. Personligen är jag mycket nöjd med mitt badrum, och hoppas jag kan inspirera fler personer som går i samma tankar. Svarta rör finns inte att köpa från fabrik, och rörmokaren visste själv inte vilket som var bästa lösningen.
Här kommer mina bilder på hur det ser ut (utan duschvägg) och vilken färg som jag använde.

Det var enkelt, jag målade med pensel 1 lager. Hade man mycket färg på penseln så täckte det mycket bra.
Rören var obehandlade kopparrör. inga penseldrag syns i efterhand.
Eget målade svarta rör i en badrumshörna med gråa kakelplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörnet av ett badrum med ljusa kakelväggar och svartmålade rör som går längs väggen och till en duschmunstycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En burk med svart färg hålls i förgrunden med en suddig bakgrund som visar målarredskap och förberedelse för målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TechChad och 12 till
  • Laddar…
A alfredwenström skrev:
Hej, jag satt själv för några veckor sedan och googlade efter svarta rör. Jag ville se bilder på hur det ser ut, och om det fanns någon som hade detta sedan innan.
Det var väldigt svårt att få inspiration angående detta. Det slutade med att vi byggde det ändå. Personligen är jag mycket nöjd med mitt badrum, och hoppas jag kan inspirera fler personer som går i samma tankar. Svarta rör finns inte att köpa från fabrik, och rörmokaren visste själv inte vilket som var bästa lösningen.
Här kommer mina bilder på hur det ser ut (utan duschvägg) och vilken färg som jag använde.

Det var enkelt, jag målade med pensel 1 lager. Hade man mycket färg på penseln så täckte det mycket bra.
Rören var obehandlade kopparrör. inga penseldrag syns i efterhand.
[bild]
[bild]
[bild]
Hej! Skickade ett PM också men skriver här också då det är bråttom (mitt i renovering). Målade du rören på plats? Gjorde du någon som helst förbehandling på kopparrören innan målning?

Stort tack för svar!
 
Hade vitmålade rör i duschen. Såg ut som skit när färgen började släppa på baksidan rören. Rostfärgade ner golvet.
Bytte ut till vanliga kromade istället.
 
Nicklas Wagner Nicklas Wagner skrev:
Hej! Skickade ett PM också men skriver här också då det är bråttom (mitt i renovering). Målade du rören på plats? Gjorde du någon som helst förbehandling på kopparrören innan målning?

Stort tack för svar!
jag målade rören på plats, jag behövde ingen förbehandling eftersom färgen var både primer och täckfärg i samma. Ser fortfarande jättebra ut efter några månader av användning.
 
  • Gilla
jaffo69 och 1 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Hade vitmålade rör i duschen. Såg ut som skit när färgen började släppa på baksidan rören. Rostfärgade ner golvet.
Bytte ut till vanliga kromade istället.
detta låter ju konstigt, och detta har verkligen inte hänt mig. Koppar rostar ju inte, det ärgar ju mer. Men det har inte släppt någon färg än.
 
De har väl inte suttit uppe så länge än?
 
raveper raveper skrev:
De har väl inte suttit uppe så länge än?
Nej, återstår att se fortfarande.
 
Kaklad badrumsvägg med synliga kopparrör och duschslang fixerad med silvertejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
A alfredwenström skrev:
Hej, jag satt själv för några veckor sedan och googlade efter svarta rör. Jag ville se bilder på hur det ser ut, och om det fanns någon som hade detta sedan innan.
Det var väldigt svårt att få inspiration angående detta. Det slutade med att vi byggde det ändå. Personligen är jag mycket nöjd med mitt badrum, och hoppas jag kan inspirera fler personer som går i samma tankar. Svarta rör finns inte att köpa från fabrik, och rörmokaren visste själv inte vilket som var bästa lösningen.
Här kommer mina bilder på hur det ser ut (utan duschvägg) och vilken färg som jag använde.

Det var enkelt, jag målade med pensel 1 lager. Hade man mycket färg på penseln så täckte det mycket bra.
Rören var obehandlade kopparrör. inga penseldrag syns i efterhand.
[bild]
[bild]
[bild]
Jag blev inspirerad av dina bilder. Är precis inne på att dölja fula rör, då vi ska ha dusch ( med svarta detaljer) istället för badkar. Såg även en bild på inbyggda rör i en kaklad vägg, då bli duschhörnan mindre, så det är svårt med dessa rör. Vi har dock bara rör på en vägg. Svart blender absolut snyggt tycker jag. Koppar kan oxå bli fint, men är nog jobbigt att hålla fint? Hoppas den svarta färgen sitter kvar? Det kommer ju så klart att bli fler, när duschen är på plats.
 
M Maria Arnbom skrev:
[bild]
Jag blev inspirerad av dina bilder. Är precis inne på att dölja fula rör, då vi ska ha dusch ( med svarta detaljer) istället för badkar. Såg även en bild på inbyggda rör i en kaklad vägg, då bli duschhörnan mindre, så det är svårt med dessa rör. Vi har dock bara rör på en vägg. Svart blender absolut snyggt tycker jag. Koppar kan oxå bli fint, men är nog jobbigt att hålla fint? Hoppas den svarta färgen sitter kvar?
M Maria Arnbom skrev:
[bild]
Jag blev inspirerad av dina bilder. Är precis inne på att dölja fula rör, då vi ska ha dusch ( med svarta detaljer) istället för badkar. Såg även en bild på inbyggda rör i en kaklad vägg, då bli duschhörnan mindre, så det är svårt med dessa rör. Vi har dock bara rör på en vägg. Svart blender absolut snyggttycker jag. Koppar kan oxå bli fint, men är nog jobbigt att hålla fint? Hoppas den svarta färgen sitter kvar?
I början när vi monterade upp våra rör var de ju koppar färgade. Det var otroligt vackert. Nästa badrum vi bygger kommer vara koppardetaljer. Man kan ju klarlacka rören för att behålla koppar färgen. De blir ju lite flammiga annars.
 
  • Gilla
Maria Arnbom
  • Laddar…
A alfredwenström skrev:
I början när vi monterade upp våra rör var de ju koppar färgade. Det var otroligt vackert. Nästa badrum vi bygger kommer vara koppardetaljer. Man kan ju klarlacka rören för att behålla koppar färgen. De blir ju lite flammiga annars.
Tack för ditt svar! Ja det är väldigt fint, har inte bestämt mig ännu... så man kan lacka dem för att behålla dem längre. Blir en fin detalj. Har hela tiden varit inne på att dölja alla rör som går, kanske får tänka om.... Tror du det passar med varmgrått kakel/klinker. Kommod i brun ask. Duschhörnan med svarta spröjs och svart dusch?
 
Blev jättefint!
M Maria Arnbom skrev:
[bild]
Svart blender absolut snyggt tycker jag. Koppar kan oxå bli fint, men är nog jobbigt att hålla fint? Hoppas den svarta färgen sitter kvar? Det kommer ju så klart att bli fler, när duschen är på plats.
Har samma blandare sen ett par månader tillbaka och samma oro. Har funkat bra att bara torka av den efter varje dusch så att det inte ligger kvar massa vatten som bygger upp fläckar. Är man flera i familjen och inte hinner torka av den efter varje kanske man får gå in en eller flera gånger i veckan och tvätta av den för att den svarta färgen ska hålla.
 
  • Gilla
Maria Arnbom
  • Laddar…
Trodde att rör vid golvet i duschutrymmet inte följde säker vatten då man måste borra genom tätskiktet. Rören skall gå i taket och ned till blandaren
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Trodde att rör vid golvet i duschutrymmet inte följde säker vatten då man måste borra genom tätskiktet. Rören skall gå i taket och ned till blandaren
Ja så är det. Så kommer det att bli. Vi har haft bubbelbadkar, därav rören.
 
M Maria Arnbom skrev:
[bild]
Jag blev inspirerad av dina bilder. Är precis inne på att dölja fula rör, då vi ska ha dusch ( med svarta detaljer) istället för badkar. Såg även en bild på inbyggda rör i en kaklad vägg, då bli duschhörnan mindre, så det är svårt med dessa rör. Vi har dock bara rör på en vägg. Svart blender absolut snyggt tycker jag. Koppar kan oxå bli fint, men är nog jobbigt att hålla fint? Hoppas den svarta färgen sitter kvar? Det kommer ju så klart att bli fler, när duschen är på plats.
Är det ditt badrum på bilden avråder jag starkt från någonting annat än badkar/duschkabin
 
Ok. Vi har rörmokare och fler duktiga yrkesmän som ska ordna åt oss. ( personer vi har anlitat många gånger) Vi får se vad rörmokaren säger när han kommer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.