Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Nissens Nissens skrev:
Då föredrar jag vaccineringen. Man minskar risken för att få smittan, och även att sprida den. ”Good enough” i hela EU.

Sitter just nu i en stad i sydeuropa, man får visa vaccinationsintyget flera ggr om dagen. På hotellet, på restauranger etc… hade inte varit kul utan det.
Så länge valet är fritt är alla nöjda, nästan alla i a f.
 
Nissens Nissens skrev:
Då föredrar jag vaccineringen. Man minskar risken för att få smittan, och även att sprida den. ”Good enough” i hela EU.

Sitter just nu i en stad i sydeuropa, man får visa vaccinationsintyget flera ggr om dagen. På hotellet, på restauranger etc… hade inte varit kul utan det.

Man minskar smittan ännu mer genom att hålla sig hemma.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Nissens
G GVR4 skrev:
Man minskar smittan ännu mer genom att hålla sig hemma.
Du får väl se till at EU ändrar sina bestämmelser då.

Känner du för att ha självpåtagna regler så är det upp till dig.

Jag ägnar mig åt affärskritiska resor, det betyder i klartext att jag gör affärer internationellt som skapar många arbetstillfällen i Sverige.

Men stanna hemma du.
 
Nissens
M mickef skrev:
Så länge valet är fritt är alla nöjda, nästan alla i a f.
Ja, alla utom de som inte vill ta konsekvenserna av sina egna beslut. :)
 
M mickef skrev:
Oavsett vad så är väl en test säkrare än vaccinering?
Inte som skydd mot Covid.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, alla utom de som inte vill ta konsekvenserna av sina egna beslut. :)
Vilka tänker du på?
 
P Pin skrev:
Inte som skydd mot Covid.
Nej, där står testet sig slätt.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
Nej, där står testet sig slätt.
Och de mest konspiratoriska argumenten om vad vaccinet kan innehålla skulle kunna appliceras på testens eventuella innehåll.
 
A
Nissens Nissens skrev:
Då föredrar jag vaccineringen. Man minskar risken för att få smittan, och även att sprida den. ”Good enough” i hela EU.

Sitter just nu i en stad i sydeuropa, man får visa vaccinationsintyget flera ggr om dagen. På hotellet, på restauranger etc… hade inte varit kul utan det.
Är det bara vaccinering som intyget visar eller skulle ett negativt Covidtest också fungera där du är? Undrar eftersom intyget i Sverige innefattar vaccinationsstatus, genomgången infektion och negativt Covid-test, väl?
 
Nissens
tusenett skrev:
Är det bara vaccinering som intyget visar eller skulle ett negativt Covidtest också fungera där du är? Undrar eftersom intyget i Sverige innefattar vaccinationsstatus, genomgången infektion och negativt Covid-test, väl?
Bra fråga faktiskt. De frågar efter certificate, eftersom de nöjer sig med det jag har, så har jag inte frågat. Hur som helst, så scannar de in QR koden och vill se passet.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Ja det viktigaste är ju inte att man gör det som är rätt. Utan att man följer reglerna och alltid kan visa upp sina papieren. ;)
 
C
BirgitS BirgitS skrev:
Förutom det som jag tog upp i förra inlägget så bildas mutationer när viruset förökar sig och viruset hinner förökar sig fler gånger hos en person, som inte är vaccinerad eller har varit sjuk tidigare, innan immunsystemet sätter igång och dödar viruset än hos en person som är vaccinerad eller har varit sjuk tidigare. Alltså ökad risk för att en värre mutation uppstår hos en person utan något tidigare skydd mot sjukdom.

Dessutom smittar en person med tidigare skydd mindre än en person utan tidigare skydd. Alltså ökad risk för att bildade mutationer sprids till andra från en person utan något tidigare skydd mot sjukdom.
Nja, nu förenklar du det hela lite väl mycket. Det är i slutändan betydligt mer faktorer att ta hänsyn till för hur mutationer utvecklar och sprider sig i slutändan. Viruset finns t ex hos många djur. Covidvaccinen är läckande vaccin (de hindrar inte infektion och spridning helt), och av virusets alla olika protein så skyddar vaccinet bara mot ett av dem. Vad detta leder till i slutändan med avseende på mutationer vet vi inte ännu, men om man läser t ex om Mareks disease och dess vaccin, så hoppas man att det inte blir samma utveckling för covid.
 
J
G GVR4 skrev:
Ja det viktigaste är ju inte att man gör det som är rätt. Utan att man följer reglerna och alltid kan visa upp sina papieren. ;)
Nu har han ju den högsta säkerheten som både vaccinerad och tillfrisknad, så det kanske är lite väl begärt att han ska fundera på vilka fler de ev släpper in. När jag tex är på Liseberg och ska åka flumeride så går jag inte förbi på knäna för att kolla om jag ändå når upp till 150 cm.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
J
V växelventil skrev:
Märker att du inte förstår hur det fungerar.När man pratar om snabbtester inom sjukvården så tidigare så kunde ta upp till 1 dygn innan provsvaret gav resultat.Nu får man svar inom 3 timmar med SAMMA prov till LABB och därför kallar man det snabbtester.Men om testet inte fungerar som det INTE gjorde för varken mig och min fru så varför skulle Apotekets test fungera bättre med ett snabbtest?Frugan testade på jobbet och fick svar att hon hade antikroppar mao motsatsen vad Apotekets test visade och väldigt konstigt att vi inte hade antikroppar efter 4 månader men som visade att Apotektes test inte är tillförligtigt.
Jag vill nog hävda att man inom sjukvården brukar avse antigen-testerna när man talar om "snabbtest" då de kom först. Senare har det kommit olika snabb-PCR:er som utlokaliserats till sjukhuslabben och ibland akutmottagningarna. De snabbaste tar ca 20-30 min men det brukar bara gå att köra ett prov i taget, de långsammare av de snabba runt 4 timmar men har större kapacitet. Till skillnad från de på mikrobiologiska labben som tar typ 4-6h men där stora volymer kan köras samtidigt och som ofta inte körs dygnet runt.

Men klokast är såklart att säga vilket test man menar så slipper man sådana missförstånd.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
G GVR4 skrev:
Man minskar smittan ännu mer genom att hålla sig hemma.
Det är få förunnat att kunna leva eremitliv utan kontakt med någon eller bara med en grupp människor som aldrig har kontakt med någon utanför gruppen.

Men personligen planerar jag inte någon resa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.