A
H Harald Blåtumme skrev:
Fast detta systemet är ju inte designat för att föraren ska släppa ratten, enbart ett stödsystem om man skulle ha svårt att hålla sig innanför linjerna av egen förmåga. Eller för den delen, lära föraren att blinka innan filbyte om man är slarvig med det.
Finns ju mitträcke... räcker inte det åt de som inte vill hålla i ratten? ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Fast detta systemet är ju inte designat för att föraren ska släppa ratten, enbart ett stödsystem om man skulle ha svårt att hålla sig innanför linjerna av egen förmåga. Eller för den delen, lära föraren att blinka innan filbyte om man är slarvig med det.
Precis, men den klarar ju uppenbarligen att hålla koll på fälten. Så funktionen att hålla sig i mitten borde vara gratis. Hade varit skönt när man kör med cruise. Jag brukar jag slå av eller dämpa den där funltionen att man måste blinka. har man bra framförhållning glider man om bilarna som ligger i högerfältet utan att behöva göra panikutkörningar.
 
panodil panodil skrev:
Det är helt obegripligt att det ska vara så svårt. Min ID3a kör faktiskt hyfsat bra mitt i filen men min v60 studsar mest bara mot linjerna utan någon som helst koll på läget.
Tycker alla Volvo jag hyrt är lika kassa. Även VW är kassa. Enbart tesla med sin lane assist ++ ( som de felaktigt kallar autopilot) som fixar det verkar det som. Polaren har en Audi E-tron måste fråga hur bra den är
 
Angående "lane assist" så är det väl inget bra alls med ett system som får föraren att tro bilen är självstyrande. I själva verket kan systemet inte göra ett skvatt om det dyker upp någon situation som kräver snabba korrekta undanmanövrar av en kompetent förare och det måste man alltid vara beredd på.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Angående "lane assist" så är det väl inget bra alls med ett system som får föraren att tro bilen är självstyrande. I själva verket kan systemet inte göra ett skvatt om det dyker upp någon situation som kräver snabba korrekta undanmanövrar av en kompetent förare och det måste man alltid vara beredd på.
Nej därför den ska heta lane assist. Den klarar bara av att hålla körfält.
 
A Alexn72 skrev:
Det blir fel att diskutera om man inte själv satt sig i bilen och tryckt ok på vad som förväntas av föraren.
Med det resonemanget så skulle vem som helst kunna sätta sig bakom ratten på en stridsvagn och köra och sen skylla på att man inte visste hur de fungerade...
Nja skulle jag vilja säga. När man som Tesla kallar det "Total självkörningsförmåga" (https://www.vibilagare.se/nyheter/tesla-i-blasvader-igen-autopilot-inte-sjalvkorande) så skulle jag förvänta mig just att den fixar allt. Vad skulle annars "total" innebära?
 
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
En grej jag irreterar mig med lane assist i typ alla bilar är att om man släpper ratten studsar bilen som en flipper-kula mellan höger och vänster linje. Varför inte bara låta bilen köra i mitten snyggt. Hade varit skönt vid motorväg
Har kört minst 1500mil med Volvos pilot assists år. Vill mena att den kör rimligt i mitten av filen själv utan styrinput, och funkar rimligt bra där vägmarkeringarna är bra och inte vägen svänger föör mycket.
….utan phantom braking…
 
F FC_Bygg skrev:
Har kört minst 1500mil med Volvos pilot assists år. Vill mena att den kör rimligt i mitten av filen själv utan styrinput, och funkar rimligt bra där vägmarkeringarna är bra och inte vägen svänger föör mycket.
Kanske de uppgraderat mjukvaran nyligen då. Hade en Volvo för inte så länge sedan om det var förra julen kanske
 
S Styrman_jansson skrev:
Nja skulle jag vilja säga. När man som Tesla kallar det "Total självkörningsförmåga" ([länk]) så skulle jag förvänta mig just att den fixar allt. Vad skulle annars "total" innebära?
Den totala självkörningsförmågan har de inte lanserat ännu.
 
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kanske de uppgraderat mjukvaran nyligen då. Hade en Volvo för inte så länge sedan om det var förra julen kanske
Den har två lägen:
- adaptiv farthållare med laneassist (pingpong flipper)
- pilot assist (kör mitt i filen)

sen finns det nån funktion som saktar ner bilen från satt hastighet i kurvor när man kör med farthållare.”kurvtagningsassistent”
 
F FC_Bygg skrev:
Den har två lägen:
- adaptiv farthållare med laneassist (pingpong flipper)
- pilot assist (kör mitt i filen)
Aha ska jag titta på nästa gång. Man ändrar via settings eller?
 
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Aha ska jag titta på nästa gång. Man ändrar via settings eller?
Vänstra rattknappen 4lägen
- fartbegränsare
- farthållare
- adsptiv farthållare
- pilotassist
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej därför den ska heta lane assist. Den klarar bara av att hålla körfält.
Jag skulle uttrycka det som att systemet kan vara till hjälp om föraren skulle göra något enstaka misstag när det gäller att hålla sig inom körfältet.

Rätt använt så är det ett exempel på vettiga stödsystem som kan minska olycksrisker, tillsammans med andra system typ antisladd, gamla hederliga ABS. En del nyare stödsystem har potential, tex detta med viltvarningssystem med heads-up display vilket kan vara bra i synnerhet i mörkerkörning, kanske en välutformad autobroms för att undvika klippa dessa elscootrar som kommer flygande från ingenstans kring rondeller och utan lyse eller så. System som detekterar en sömnig slö förare, osv.

Jag är som synes en stark anhängare av system där människa-maskin kan fungera i symbios, att man som förare får förstärkta sinnen med hjälp av avancerade sensorsystem och andra stödsystem och de får aldrig vara i vägen för det jag behöver göra som förare.

Det måste tex vara enkelt att koppla ur system typ "lane assist" - eller att det görs automatiskt med notifiering - som när man kör på spåriga regndränkta vägar där man behöver hålla sig utanför de värsta pölarna, ha full frihet att planera körningen noga vad gäller hastighet och position. Maskinen får sköta det enkla den är bra på och lämna det som kräver mänsklig bedömning till mig som ansvarig i slutänden.
 
W witten skrev:
Den totala självkörningsförmågan har de inte lanserat ännu.
Det skickades ut som beta till ett antal Teslaägare i oktober förra året. Kanske har man nu ändrat på lanseringen då de fick på fingrarna av NHTSA för sin benämning.
 
F
H Harald Blåtumme skrev:
Jag skulle uttrycka det som att systemet kan vara till hjälp om föraren skulle göra något enstaka misstag när det gäller att hålla sig inom körfältet.

Rätt använt så är det ett exempel på vettiga stödsystem som kan minska olycksrisker, tillsammans med andra system typ antisladd, gamla hederliga ABS. En del nyare stödsystem har potential, tex detta med viltvarningssystem med heads-up display vilket kan vara bra i synnerhet i mörkerkörning, kanske en välutformad autobroms för att undvika klippa dessa elscootrar som kommer flygande från ingenstans kring rondeller och utan lyse eller så. System som detekterar en sömnig slö förare, osv.

Jag är som synes en stark anhängare av system där människa-maskin kan fungera i symbios, att man som förare får förstärkta sinnen med hjälp av avancerade sensorsystem och andra stödsystem och de får aldrig vara i vägen för det jag behöver göra som förare.

Det måste tex vara enkelt att koppla ur system typ "lane assist" - eller att det görs automatiskt med notifiering - som när man kör på spåriga regndränkta vägar där man behöver hålla sig utanför de värsta pölarna, ha full frihet att planera körningen noga vad gäller hastighet och position. Maskinen får sköta det enkla den är bra på och lämna det som kräver mänsklig bedömning till mig som ansvarig i slutänden.
De flesta av dessa system kräver nästan ett antal mil innan man är i symbios med systemet oavsett fabrikat.
Volvos system varnar tex inte när den tappar styrreferensen, vilket gör att man kan köra ut i skogen om man inte passar sig.
Den varnar däremot på tid om man inte givit manuell styrinput.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.