S Styrman_jansson skrev:
Nu erkänner jag att jag spekulerar men borde inte omgivningen upp i luften vara enklare att hantera än t.ex. rusningstrafiken i Calcutta?

Det är ju dessutom en helt annan nivå på infrastrukturen och personal inblandad planering och övervakning än när du ska ner till ICA.
Bilar kör iförsig mest 2 dimensionelt medans flyg måste tänka 3 dimensionelt...
 
S Styrman_jansson skrev:
En olycka med adaptiv farthållare har faktiskt inträffat i min bekantskapskrets.

Det skedde vid körning efter en bil mot en rondell.
Innan rondellen saktar bilen framför ner, och bilen personen i fråga "körde" hängde med när farthållaren saktade ner.

Dock när bilen framför kör in och åt höger i rondellen så tycker farthållaren plötsligt att det är fritt framför och börjar gasa upp till 100km/h rakt mot rondellen. Personen i bilen förstår inte vad som händer och tar någon sekund innan han klämmer till på bromsen.

Det hela slutade med att han körde in en mindre buske mitt i rondellen.
Då kan jag konstatera att system gjorde precis vad det skulle. Med den informationen den hade och var programmerad att göra.
Det är ingen hemlighet att systemet reagerar på detta sätt. Men människan bakom ratten visste inte hur systemet fungerade eller inte fungerade och hann inte reagera tillräckligt snabbt.
Jag gissar att den bilen inte hade någon kamera utan enbart använde sig av radar.
 
A Alexn72 skrev:
Om farthållaren hänger sig så skulle en dator utan panik kunna gå igenom följande steg.
1 stäng farthållare.
2 stäng motorn
3 bromsa
4 handbroms
5 stänga hela bilen.
Borde vara avklarat på en sekund eller 2.

En människa kommer i en paniksituatiuon ha problem med detta.
Är datorn felprogrammerad till att tex vänta på svar från en farthållare som kraschat så kommer den bilen antagligen också krascha.

I de fall du beskriver så kanske farthållaren var av lite väl enkel konstruktion..
I ena fallet gick farthållaren igång av sig själv direkt bilen startades. I andra fallet fungerade inte bromsen som den skulle pga farthållaren, så föraren stoppade till sist bilen genom köra ner i diket. Det borde gått lägga ur växeln i den situationen, men ska en dator göra nåt sånt måste en programmerare först komma på att det behöver programmeras in att kunna frikoppla medan motorn varvar, när bromsen inte fungerar som den ska.
Inte nån jättesvår situation, men det gäller klura ut rätt situationer den ska gå in isåfall, så det inte blir som på VWs DSG lådor som slutar driva bilen lite godtyckligt när den tycker nåt är fel.
 
Maskintok skrev:
även ett nollsummespel är kretslopp
Ett kretslopp är alltid ett nollsummespel, en naturlag ;)
 
  • Gilla
uplj och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Då kan jag konstatera att system gjorde precis vad det skulle. Med den informationen den hade och var programmerad att göra.
Det är ingen hemlighet att systemet reagerar på detta sätt. Men människan bakom ratten visste inte hur systemet fungerade eller inte fungerade och hann inte reagera tillräckligt snabbt.
Jag gissar att den bilen inte hade någon kamera utan enbart använde sig av radar.
Ingen aning. Var en Volvo årsmodell 2018.
Men lite av problemet är väl just det att människorna inte riktigt vet vad de ska förvänta sig att bilens system ska klara av. Detta kombinerat med att vissa väljer att använda sig av ord som "självkörande", autopilot o.d. vid benämning av sina produkter gör att människor tror det är en produkt som ska klara av mer än vad den egentligen gör.
 
A
A Abies koreana skrev:
Ett kretslopp är alltid ett nollsummespel, en naturlag ;)
Det är inte till mig du ska skriva det..
pröva han jag svarade.. ;)
 
F fribygg skrev:
Gott. Hoppas att VI får en växande skara som gör det nästa höst
Tror tyvärr inte det, och Maggan kommer ta bort 312 när de vunnit
 
B Byggmarodören skrev:
I ena fallet gick farthållaren igång av sig själv direkt bilen startades. I andra fallet fungerade inte bromsen som den skulle pga farthållaren, så föraren stoppade till sist bilen genom köra ner i diket. Det borde gått lägga ur växeln i den situationen, men ska en dator göra nåt sånt måste en programmerare först komma på att det behöver programmeras in att kunna frikoppla medan motorn varvar, när bromsen inte fungerar som den ska.
Inte nån jättesvår situation, men det gäller klura ut rätt situationer den ska gå in isåfall, så det inte blir som på VWs DSG lådor som slutar driva bilen lite godtyckligt när den tycker nåt är fel.

Sorry.... Elbilar har ingen koppling.
Tesla som iallafall jag pratar om har inte någon fossilmotor.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tror tyvärr inte det, och Maggan kommer ta bort 312 när de vunnit
Då får väl de som vill åka, köra, äga, titta på, bygga, reparera eller på nått annat sätt vill ha kvar bilar och bilismen se till att det inte sker.
Marginalskattereglerna för företagare kanske vi kan ta i en separat tråd?
 
S Styrman_jansson skrev:
Ingen aning. Var en Volvo årsmodell 2018.
Men lite av problemet är väl just det att människorna inte riktigt vet vad de ska förvänta sig att bilens system ska klara av. Detta kombinerat med att vissa väljer att använda sig av ord som "självkörande", autopilot o.d. vid benämning av sina produkter gör att människor tror det är en produkt som ska klara av mer än vad den egentligen gör.
Det blir fel att diskutera om man inte själv satt sig i bilen och tryckt ok på vad som förväntas av föraren.
Med det resonemanget så skulle vem som helst kunna sätta sig bakom ratten på en stridsvagn och köra och sen skylla på att man inte visste hur de fungerade...
 
En grej jag irreterar mig med lane assist i typ alla bilar är att om man släpper ratten studsar bilen som en flipper-kula mellan höger och vänster linje. Varför inte bara låta bilen köra i mitten snyggt. Hade varit skönt vid motorväg
 
  • Gilla
fiskbuggaren och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Ingen aning. Var en Volvo årsmodell 2018.
Men lite av problemet är väl just det att människorna inte riktigt vet vad de ska förvänta sig att bilens system ska klara av. Detta kombinerat med att vissa väljer att använda sig av ord som "självkörande", autopilot o.d. vid benämning av sina produkter gör att människor tror det är en produkt som ska klara av mer än vad den egentligen gör.
Då är det radar.
 
A
A Alexn72 skrev:
Det blir fel att diskutera om man inte själv satt sig i bilen och tryckt ok på vad som förväntas av föraren.
Med det resonemanget så skulle vem som helst kunna sätta sig bakom ratten på en stridsvagn och köra och sen skylla på att man inte visste hur de fungerade...
Målgan? ;)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
En grej jag irreterar mig med lane assist i typ alla bilar är att om man släpper ratten studsar bilen som en flipper-kula mellan höger och vänster linje. Varför inte bara låta bilen köra i mitten snyggt. Hade varit skönt vid motorväg
Fast detta systemet är ju inte designat för att föraren ska släppa ratten, enbart ett stödsystem om man skulle ha svårt att hålla sig innanför linjerna av egen förmåga. Eller för den delen, lära föraren att blinka innan filbyte om man är slarvig med det.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
En grej jag irreterar mig med lane assist i typ alla bilar är att om man släpper ratten studsar bilen som en flipper-kula mellan höger och vänster linje. Varför inte bara låta bilen köra i mitten snyggt. Hade varit skönt vid motorväg
Det är helt obegripligt att det ska vara så svårt. Min ID3a kör faktiskt hyfsat bra mitt i filen men min v60 studsar mest bara mot linjerna utan någon som helst koll på läget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.