Jag har gett mig i kast med att bygga en bokhylla i mdf, tänkte dela med mig här ifall fler vill bygga själva vilket jag rekommenderar.

Jag köpte stora mdf-skivor 16mm som jag sågat till brädor.

Dag 1
Rum under renovering med nysågade mdf-skivor, spacklade väggar och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dag 2
Pågående arbete med att bygga en bokhylla i en ofärdig inomhusmiljö med spacklade väggar och en stege i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dag 3
En bokhylla under konstruktion av mdf med påbörjad spackling och grundmålning i ett renoveringsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dag 4
Byggprocess av en stor bokhylla i MDF under konstruktion med synliga trälister och spacklade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen fick jag för mig att ha trälister på alla ändträbitar.

Dag 5
Obyggd bokhylla i MDF under konstruktion i ett rum med spacklade väggar och synliga trälister på sidorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu spacklar jag den och sen tänkte jag grundmåla lite. Den ska bli blå och fin när den är klar.

Hittills har den kostat ca 6000kr i material och tagit ca 20 timmar.

Någon som har tips på bra mysig belysning i den?

Tips på hur jag ska slipa så det blir bra?

Svarar gärna på frågor om detta blivande mästerverk

:love::love::love:
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Wow
yonna och 17 till
  • Laddar…
Sågsnitten brukar ju suga rätt bra så de kan du ju mätta och slipa.
 
  • Gilla
Fixarpappa och 1 till
  • Laddar…
Jag har trälister på alla snitt :cool:
 
Vad är det för tjocklek på mdf:en runt dörrarna?
Går i bokhylletankar själv men har fastnat på hur hyllan ska klara lasten ovanifrån när det är lite större spännvidd.
 
  • Gilla
Torbjärn
  • Laddar…
Zoomar man in på första bilden ser det ut att vara dubbel 16 mm runt dörren.
Snyggt!
 
  • Gilla
Torbjärn
  • Laddar…
Dom långa 16mm kommer nog att bågna på tid, sitter dom fast på något sätt i ryggen ?
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
KorsoTvärs KorsoTvärs skrev:
Vad är det för tjocklek på mdf:en runt dörrarna?
Går i bokhylletankar själv men har fastnat på hur hyllan ska klara lasten ovanifrån när det är lite större spännvidd.
Det är samma 16 mm som jag satt ihop till två stycken så 32 mm totalt.
 
T tracker skrev:
Dom långa 16mm kommer nog att bågna på tid, sitter dom fast på något sätt i ryggen ?
Hmm vilka tänker du på? Jag skulle kunna sätta fast dom med vinkeljärn som jag har gjort uppe och nere på de vertikala stöden. :thinking:
 
Torbjärn Torbjärn skrev:
Jag skulle kunna sätta fast dom med vinkeljärn som jag har gjort uppe och nere på de vertikala stöden. :thinking:
Det kommer väl att synas och kanske inte bli så snyggt. Min första tanke är att sätta en trekantslist i undertill i bakkant på de längre hyllplanen. Jag tycker att det borde hindra dem från att bågna, men det kanske är optimistiskt av mig.
 
  • Gilla
Torbjärn
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Det kommer väl att synas och kanske inte bli så snyggt. Min första tanke är att sätta en trekantslist i undertill i bakkant på de längre hyllplanen. Jag tycker att det borde hindra dem från att bågna, men det kanske är optimistiskt av mig.
Ah smart, jag får klura ut något. Hela bokhyllan och väggen bakom ska bli blå sen så tänkte även måla över vinkeljärnen :love:
 
Har sett i andra forum att vissa löst det genom att ha bakstycke som stadgar upp, limmade och spikade furulister framtill, alternativt med en infälld regel (dock osäker på vad det innebär).
 
  • Gilla
Torbjärn
  • Laddar…
KorsoTvärs KorsoTvärs skrev:
Har sett i andra forum att vissa löst det genom att ha bakstycke som stadgar upp, limmade och spikade furulister framtill, alternativt med en infälld regel (dock osäker på vad det innebär).
En tredje variant för den med oändligt tålamod är att fräsa eller såga ett spår i hyllplanet och lägga i en metallskena eller stav. Då tål hyllan ohyggligt mycket last och bågnar i princip aldrig.

Jag har några gamla kontorshyllor jag ska bygga om till platsbyggd hylla vad det lider en dag, och dessa har hyllplan (120 x 35 x 2.5 cm) i MDF och fanér med något 15 x 15 fyrkantrör i skapligt tjockt gods infräst i undersidan. Det sitter en klisterlapp på som lovar att de ska hålla för 45kg/plan. :D
 
Med tanke på att mycket av hyllplanen redan är uppe kanske förslaget med trekantslist i bakkant (eller möjligen furulist i framkant) ändå är att rekommendera :D
 
  • Gilla
Cantona1
  • Laddar…
Du skulle kunna ha fler vertikala avdelare på de långa hyllplanen. Om du inte vill att de ska linjera så går det ju att förskjuta varannan i sidled.

nu är det ju lite sent, men när jag tidigare gjort liknande hyllor har jag använt 19 eller 22 mm mdf som minskar risken för att hyllplanen ska sacka.
 
Torbjärn Torbjärn skrev:
Någon som har tips på bra mysig belysning i den?
Bra jobbat!

Har du förberett någon kabeldragning för belysning? Annars ser det utmanande ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.