Har metod samt plastsockeln, mina ben e utskruvade 105/110 mm så har en glipa på ca 20 mm mellan ovankant sockel å underkanten på skåpet å den glipan ser man inte då socklen går en bra bit under skåpen står man 20 meter ifrån kan man säkert se det, har 930 mm till ovankant med 28 bänkskiva, 183 lång
 
  • Glipa mellan grått köksskåp och golv med synlig sockel och del av parkettgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
Biffen87 Biffen87 skrev:
Har metod samt plastsockeln, mina ben e utskruvade 105/110 mm så har en glipa på ca 20 mm mellan ovankant sockel å underkanten på skåpet å den glipan ser man inte då socklen går en bra bit under skåpen står man 20 meter ifrån kan man säkert se det, har 930 mm till ovankant med 28 bänkskiva, 183 lång
Löser också i-landsproblemet att robotdammsugare inte städar hela vägen in till sockeln.
Mina skåp sitter kloss mot sockel/golv och stör mig varje dag på att jag behöver borsta ur smulor med foten så att roboten ska ta dom
 
  • Gilla
Biffen87
  • Laddar…
Tycker som många andra att du byter till 50 mm rör och kollar om det passar med 1:100 fall. Jag har nyss gjort om mitt kök med ikeastommar och det såg väldigt likt ut ditt med rören. Jag kapade ur i bakkant på stommarna för vattnet och avloppet fick precis plats under med tillräckligt fall. Osäker med vad säker vatten säger nu för tiden gällande hur rören ska komma upp. Var ett gäng år sedan jag var röris och gick kursen. Kallvatten kommer kondensera men om du inte fyller en pool varje dag med kökskranen så blir det inga oerhörda mängder kondens. Som alltid så gäller sunt förnuft, kan du inte sova om natten pga oro över vattenskada så bör du kanske göra om det.
 
A
Hur blev köket?
 
Om nån har samma problem folk nu så säljer Wafix reduceringsböjar för socklar nu.
 
Scouten skrev:
Hur blev köket?
Det går sakta men vattenrören är omdragna längs golv samt avlopp reducerat från 75mm till 50mm. Har måttat och allt får plats.

Men igår slog det mig, är de godkänt att dessa ventiler/kopplingar hamnar dolt under bänkskåpet? Rörmokaren har alltså förlängt från tidigare ballofix, dessa hamnar nu dolt när skåpen åker på plats.
 
  • Omdragna vattenrör och reducerat avloppsrör undergolv, före dold installation bakom bänkskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nya vattenrör och avloppsrör med ventil och kopplingar installerade längs en betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Du lär svära den dagen du behöver stänga dem, men annars är det nog inte otillåtet.
 
Scouten skrev:
Du lär svära den dagen du behöver stänga dem, men annars är det nog inte otillåtet.
Det sitter alltså nya ballofixer längre upp ur bild, där jag kommer ansluta blandare/diskmaskin.

Men då låter vi de vara så.
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
Otillåtet, nej, men bryter mot säkert vattens branchregler

https://www.sakervatten.se/branschregler/online/3/7
Rörledningar för vatten från fördelarskåp eller schakt ska utföras utan fogar fram till blandare eller apparat. Läckageindikering från fördelarskåp eller schakt med rör som enbart betjänar köket kan mynna på ett vattentätt underlag i eller under köksinredning.
 
Karl.s Karl.s skrev:
Otillåtet, nej, men bryter mot säkert vattens branchregler

[länk]
Hmm.. Så för att få rören/anslutning dit jag vill ha det så skall man in i shacktet (där rören kommer ifrån) och byta till längre rör där ifrån så man ej får skarv och samtidigt nå fram?

Detta var rörmokarens installation, tänkte att de var okej men blev ändå osäker, därav frågan.
 
Rörmokare lämnar ju ett intyg och garanti på sitt arbete, vanligen 10 år. Den har du ju förhoppningsvis som styrka om nått skulle inträffa.

Men det skall vara skarvfritt om det inte sitter synligt, enligt branchregler; som tidigare nämnt.

Kan tänka mig att det förvisso blir svårt att bevisa att rörmockaren visste att det skulle sitta kök där, om du nu inte låter denne där installera armaturer osv och får arbetsbeskrivning på det med.
 
J JIMMEN skrev:
Rörmokare lämnar ju ett intyg och garanti på sitt arbete, vanligen 10 år. Den har du ju förhoppningsvis som styrka om nått skulle inträffa.

Men det skall vara skarvfritt om det inte sitter synligt, enligt branchregler; som tidigare nämnt.

Kan tänka mig att det förvisso blir svårt att bevisa att rörmockaren visste att det skulle sitta kök där, om du nu inte låter denne där installera armaturer osv och får arbetsbeskrivning på det med.
Ah okej, vad händer om något skulle hända efter garantitiden och om jag ej bor kvar?
Förutsatt att vi låter rören vara som dom är nu...

Är inte jättesugen på att bryta upp hela schacktet för att fixa detta...

Edit: Kan man sätta typ en inspektionslucka eller bara låta det vara öppet i bakkant på de skåpet där denna skarv blir att hamna? Så att den syns och går att komma åt. Samt vattensäkra på golv så att eventuellt läckage kan rinna ut fram under diskbänk?
 
Redigerat:
Be rörmokaren svetsa ihop rören ist. om inte dra nya hela vägen.
 
M MaHo.1 skrev:
Ah okej, vad händer om något skulle hända efter garantitiden och om jag ej bor kvar?
Förutsatt att vi låter rören vara som dom är nu...

Är inte jättesugen på att bryta upp hela schacktet för att fixa detta...

Edit: Kan man sätta typ en inspektionslucka eller bara låta det vara öppet i bakkant på de skåpet där denna skarv blir att hamna? Så att den syns och går att komma åt. Samt vattensäkra på golv så att eventuellt läckage kan rinna ut fram under diskbänk?
Ja, detta bör fungera bra. Jag skulle låtit det vara öppet, en lucka blir lite överkurs.
 
  • Gilla
MaHo.1
  • Laddar…
M MaHo.1 skrev:
Det går sakta men vattenrören är omdragna längs golv samt avlopp reducerat från 75mm till 50mm. Har måttat och allt får plats.

Men igår slog det mig, är de godkänt att dessa ventiler/kopplingar hamnar dolt under bänkskåpet? Rörmokaren har alltså förlängt från tidigare ballofix, dessa hamnar nu dolt när skåpen åker på plats.
Såga ur ett 10x10 cm stort område i bakkant på stommen så kommer du åt ventilerna. Då får dra ut lådan först såklart men det är ju inget stort problem.

Det räcker egentligen med att kopplingen är inspekterbar, vilket det blir med den lösningen.
 
  • Gilla
tank77 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.